חדשות הארץ

120 ישראלים לבג"ץ: הורה לשר הפנים לפתוח את הגבול לסיני

בעתירה שהוגשה לבג"ץ ביום חמישי האחרון מבקשים 120 ישראלים, ביניהם ישראלים המתגוררים בסיני, מורי דרך ומדריכי טיולים בסיני וכן מטיילים ישראלים חברי קהילת "אוהבי סיני" בפייסבוק להורות לשר הפנים אריה דרעי לפתוח מידית את מעבר טאבה לסיני.

לטענת העותרים, ב- 18 במרץ החליט שר הפנים לסגור את מעבר הגבול היבשתי "בגין" בטאבה (כמו גם את מעברי הגבול היבשתיים בין ישראל לירדן בערבה ונהר הירדן) ליציאת ישראלים זאת "לאור המצב", ו"כחלק מהצעדים הננקטים למניעת התפשטות נגיף הקורונה". אך בניגוד לצעדים אחרים הנוגעים להתמודדות המדינה עם מגפת הקורונה, ובהם צעדים שעוגנו על ידי הממשלה בתקנות לשעת החירום, מעבר הגבול נסגר על פי ההודעה באופן מיידי ועד להוראה חדשה, כלומר לזמן בלתי מוגבל. סגירת המעבר נעשתה באמצעות סמכות שר הפנים לפי חוק הכניסה לישראל, למנוע כניסה או יציאה של אנשים מסיימים למצרים, שלמרות הסכם השלום, עדיין מוגדרת בחוק כמדינה שנדרש היתר להיכנס אליה, יחד עם ירדן, סוריה, לבנון, עיראק וכו'. לטענת העותרים, לא הייתה זו כוונת המחוקק להסמיך את שר הפנים למנוע יציאה של מליוני ישראלים באמצעות סעיף בחוק שכל מטרתו היא ביטחונית.

בחודשים שחלפו מאז החלטת שר הפנים, התמודדו הן מדינת ישראל והן מצרים עם התפרצות מגפת הקורונה. שתי המדינות סגרו שעריהם לאזרחים זרים, למעט חריגים הומניטריים בעיקרם ובכפוף לחובת בידוד. במצרים, מוקד ההתפרצות העיקרי היה בערים הגדולות במדינה, באזור קהיר, הדלתא ועמק הנילוס. לעומת זאת, באזור התיירותי בדרום סיני, אשר סגר את שעריו בפני תיירים כמו גם בפני אזרחי מצרים שאינם תושבי סיני, התחלואה הייתה נמוכה ביותר לכל אורך החודשים האחרונים. ב- 22 ביולי הודיעה שרת הבריאות המצרית כי כל החולים שנדבקו באזור שוחררו, ולא התגלו כל מקרים חדשים. כלומר, התחלואה בסיני בימים אלו אפסית, אם בכלל קיימת. ראוי לציין בהקשר זה כי מחוז דרום סיני הוא אזור השווה בשטחו לזה של מדינת ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ככל הידוע לעותרים, סגירת מעבר הגבול ליציאת ישראלים לא נבחנה מחדש לאורך החודשים שחלפו מאז שניתנה ההחלטה. זאת למרות שלאורך כל תקופת משבר הקורונה, לא הוטל כל איסור על יציאת ישראלים מהמדינה דרך הנמלים הימיים או שדות התעופה (זאת למעט איסור יציאה מן הארץ של עובדי מערכת הבריאות, אותו קבעה המדינה באמצעות תקנות שעת חירום).

על פי העותרים "דרך ההתמודדות אשר נבחרה על ידי ממשלת ישראל כדי לענות על החשש לפיו ישראלים החוזרים מחו"ל "יביאו עמם את המחלה", כבר בתחילת המגפה ועד היום, הינה חובת בידוד-בית בת שבועיים. זאת על פי תקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש). לא יכול להיות חולק על כך שחובת הבידוד מהווה פרקטיקה מידתית בהרבה להתמודדות עם סיכון זה, בהשוואה לאיסור פוטנציאלי על ישראלים לצאת מהמדינה או להיכנס אליה – איסור אשר ללא ספק היה ממזער אף יותר את הסיכון לכך שהמחלה תינשא בגופם של ישראלים החוזרים מחו"ל, במחיר של פגיעה קשה בזכויות הפרט. על פי כל הידוע על המחלה והגורמים המקצועיים, בידוד של שבועיים הינו די והותר לבירור האם האדם חולה בנגיף , ובדרך זו פסעה ישראל לצד מדינות רבות בעולם.

כאמור לאחר פניות חוזרות ונשנות לשר הפנים ולרשות האוכלוסין וההגירה שמצידם כלל לא השיבו עניינית פנו העותרים לבג"ץ.

עו"ד גיא שילה יוזם העתירה ומנהל קהילת "אוהבי סיני" בפייסבוק אמר: "העתירה היא דחופה במיוחד משום שחופשת הקיץ כבר לקראת סיומה, וחגי תשרי הם העונה הבוערת לביקור בסיני – בתקופה המקבילה אשתקד נפשו בסיני למעלה מ-130,000 ישראלים. אנו מצפים שמחלקת הבג"צים של פרקליטות המדינה תראה את חשיבות ודחיפות הנושא עין בעין יחד איתנו, ותסכים שהדיון יתנהל בבית המשפט העליון, במהירות וללא עיכובים של בירוקרטיה ומשיכת זמן. העתירה איננה על כמה חבר'ה שרוצים לרדת לסיני, אלא על הפרה מהותית של זכויות אזרח שעוגנו בחוקי היסוד, ונרמסות ברגל גסה, ללא הצדקה ושלא כדין – לא בחקיקה הולמת וגם לא באמצעות תקנות שעת חירום. לצערנו, ללא עתירה ואמירה חד משמעית של בית המשפט, תמשיך הממשלה להתעסק במריבות הפנימיות של חבריה, בזמן שהעם ממשיך להיאנק תחת מגבלות שרירותיות וחסרות הגיון, כמו הסגירה המתמשכת של מעברי הגבול היבשתיים ליציאת ישראלים בלבד."

מסוף בגין – מעבר טאבה. צילום: דותן גבאי, חדשות MivzakLive

Back to top button