פוליטי / מדיני

פתיחת השמיים: למשרד הבריאות עדיין אין בשורה

שבוע אחרי הדיון הקודם בישיבת הקורונה בפתיחת התעופה לישראל וממנה, היום (שני) עדיין אין בשורה בעניין. לדברי יושבת ראש הוועדה חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון (כולנו בליכוד) "שבוע אחרי הישיבה הקודמת, עדיין אין מתווה, אין כללים, אין נתונים על מכרז הבדיקות ואין רשימת מדינות מגובשת. תשובות הממשלה מאכזבות, כיוון שהמתווה לא ברור, לא כולל תיירים והתעופה לא באמת נפתחת". שאשא-ביטון הבטיחה לערוך דיון נוסף ביום שני הקרוב, ודרשה נתונים מלאים כמה מהנכנסים לארץ ששהו בבידוד התגלו כחולים-מאומתים, מהם המדינות בהם מדובר ומה המתווה המוסכם לגבי כל מדינה ומה מצב מכרז המעבדות.

מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) התמקד בחשיבות הטיסות המגיעות לתערוכות מקצועיות, אליהם מגיעים רק אנשי מקצוע וקניינים, אילת שקד (ימינה) תהתה "מדוע מדינה שפרצה לארכיון הגרעין האיראני לא מסוגלת להקים מעבדה בנתב"ג בתוך 24 שעות", תמר זנדברג (מרצ) דרשה פתרון למשפחות שלא נישאו ברבנות, ואחד מבני הזוג אינו-ישראלי ולפי יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) "הבטחה לתוצאות לבדיקות בתוך 72 שעות זה ישראבלוף – כשיש בעולם תוצאות בדיקה בתוך רבע שעה".

ד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, השיב כי "בדיקות אינם תחליף לבידוד, וכך במדינות רבות, בוודאי בכניסה ממדינות 'אדומות'. לא נקים מעבדה אפידמיולוגית בנתב"ג. המטרה היא שישראלים יוכלו להיכנס ולצאת ללא חובת בידוד, אך ברור שיש מדינות דורשות בדיקה ובידוד בטרם הכניסה אליהם. הבדיקות המהירות – יקרות מאד ולא-אמינות. המו"מ עם המדינות עדיין נמשך, והרשימה הקיימת איננה רשמית, אך באופן כללי הן מדינות בעלות תחלואה נמוכה ואפשרויות טכנולוגיות מתקדמות. למדינות אלו יוכל לנסוע ישראלי ללא חובת בידוד. מדובר ביותר מעשר מדינות, רבות מהם אירופיות אך לא רק, כמו קנדה. אם יהיו שינויים ברשימת המדינות – הם יעודכנו פעם בשבועיים, אך כל הכללים הם רק לגבי אזרחים ישראלים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית, התו הכחול לחברות התעופה מוכר והם פועלים לפיו, והמתווה לפתיחת התעופה אמור להיות מוגש לקבינט הקורונה ביום רביעי הקרוב.

אילן פלוס, מחטיבת הכלכלה במשרד החוץ, "ישראל מוגדרת כמדינה אדומה ולכן מדינות האיחוד האירופי לא מאפשרות כניסת ישראלים, אלא במגבלות חמורות כמו מקרים מיוחדים או לטווח זמן קצר. יש מעט מאד מדינות בעולם המוכנות להכניס ישראלים, לאור מצב התחלואה בארץ, וסירוב זה לא ישתנה כל עוד מצב התחלואה לא ישתנה. התחלנו במו"מ עם המדינות כבר לפני כשבוע".

לפי איתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, עד היום כל ישראלי שנסע לחו"ל נדרש לבידוד של 14 יום, "הדבר הולך להשתנות אך לאט ובזהירות כי עדיין התחלואה בארץ גבוהה בוודאי ביחס למיליון נפש. המתווה יאפשר לישראלים לצאת למדינות ירוקות – ולחזור מהם ללא חובת בידוד. לאחר שהליך זה יושלם, נוכל לפתוח גם לתיירים. העולם כולו מבולבל – וכל יום מדינות מפרסמות הגבלות כניסה חדשות, על מדינות שקודם לכן היו פטורות מבידוד".

קרדיט: freepik

Back to top button