פוליטי / מדיניצבא וביטחון

"הבן אמר לי: 'אבא, אני מצטער שהתגייסתי ליחידה קרבית, הפכתי לאויב המדינה'"

ועדת המשנה לעניין הטיפול והסיוע לנפגעי הלם קרב, שקמה לראשונה בכדי לשפר את המענים להלומי קרב ובני משפחותיהם, פתחה הבוקר (שלישי) את דיוניה. בראשית הדיון הציג יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת אופיר סופר את תכנית העבודה לפעילות הוועדה שתתמקד בשלושה תחומים עיקריים : קיצור ושיפור הליך ההכרה בנפגעי פוסט טראומה, הטיפול במשפחות הנפגעים ושיקום תעסוקתי.

חבר הכנסת סופר אמר: "אני מגיע לזה מתוך חווית אישית. באירוע מנהרת הכותל בשנת 1996 ראיתי את המערכת הפיקודית קורסת. היו לי פצועים ונפגעים וזה ליווה אותי שנים רבות בתוך מפקד בצה"ל ומשפיע עד היום על תפקודי. צה"ל ומדינת ישראל לא מפקירים את פצועיהם. לא במהלך הקרב ולא אחריו. מה שמחזיק את צה"ל זו רוח הלחימה. לוחמים צריכים לדעת שאנחנו נעשה הכול להעניק להם את מה שהם ראויים לו. לכן אני מבקש ליצור עכשיו היפוך תודעה בכל הקשור לנפגעי הפוסט טראומה. צריך להרים את הראש ולומר- שגינו. מהיום נשנה גישה ונדרוש תקציב. להחזיק מטוסים וציוד עולה כסף וגם להחזיק בני אדם".

חברת הכנסת קטי שטרית הוסיפה: "אני מגיעה לכאן מתוך כעס, כי אם המערכת לא מכירה בילד שהיה חסון ואיתן ועכשיו רגליו וידיו רועדות והוא לא מסוגל להוציא משפט- משהו לא בסדר עם המערכת. הנושא הזה חשוב ברמה הערכית והמוסרית. אם לא ניקח עליהם אחריות אנחנו פושעים. זה לא ילד אחד שנפגע זה משפחה ועולם שלם וזה חייב להיות מטופל".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אבי אבוטבול, אב ללוחם עם פוסט טראומה אמר: "לבן שלי היה פרופיל 97, היה חייל מצטיין, צלף. הוא נפגע בהתקלות שבוע לפני השחרור ומאז כל חיינו נעלמו. הוא כבר 10 שנים לא יוצא מהחדר, לא עובד, לא לומד. כשהוא יצא מוועדה של משרד השיקום הוא אמר לי – 'אבא, אני מצטער שהתגייסתי ליחידה קרבית, הפכתי לאויב המדינה'. שלחתי את ילדיי ליחידות קרביות, הם היו מוכנים להקריב את חייהם למען המדינה ואני חשבתי שיש בינינו הסכם שאם קורה להם משהו המדינה תעמוד מאחוריהם. המדינה הפרה את החוזה הזה. אני אישית כבר ראיתי הורים שעומדים בבקו"ם ומנסים לשכנע הורים שלא ישלחו את ילדיהם לקרבי כי אין להם גב. זה אגף השיקום".

אורן אמסלם מעמותת 'בית חם' אמר בחריפות: "אני לוחם בצה"ל, עטור צל"ש והלום קרב. הייתי קרוב 10 סנטימטרים מלמות. מה אני אספר לילדים שלי? שהמדינה העבירה אותי שבעה מדורי גיהינום עד שקיבלתי הכרה? איך אבא שעובר מה שאני עברתי באגף השיקום ישלח את הילדים שלו לצבא? צריך לשים את הדברים בראשית סדר העדיפויות, אחרת לא יהיו אנשים שיתגייסו לצה"ל. מעבר לבעיה המוסרית זו בעיה ביטחונית".

בשמת סלע, 'פורום הילדים של הלומי הקרב' אמרה: "אנחנו הילדים להורים שהפציעה השקופה שלהם הודחקה והפכה לבושה. גדלנו עם אבות מפורקים בלי להכיר את המונח פוסט טראומה. אף אחד לא הסביר או טיפל בנו. כעת, תם עידן הבושה ואנחנו רוצים לבקש שהמדינה ששלחה את האבות שלנו להילחם תהיה המגדלור שיאיר את הבית שלנו ואת מדינת ישראל. ההכרה היא צעד ראשון כדי לשדר למשפחות שיש להן גב ומענה, לנו הילדים, לאמהות שלנו שהתמודדו שנים עם אלימות במשפחה, גירושים קשים ועוד תופעות רבות וקשות שאנחנו שומעים עליהם בפורום. אנחנו מחזקים את ידי הוועדה לעשות את השינוי הנדרש כדי לתקן אלפי בתים בישראל".

ד"ר דן שגב מאגף השיקום ציין: "מבלי לגרוע מהדברים הקשים שנאמרו, חסר כאן הצד השני של הדברים. נעשים דברים טובים ומשמעותיים ע"י אנשים טובים באגף שיקום והראיה לכך היא שאנשים משתקמים ומשתלבים בחברה. האגף בשנים האחרונות עם פניו לנושא של התמודדות עם פוסט טראומה, נעשו פיילוטים ופרויקטים כי אנחנו שותפים לדילמה הגדולה לאיך מפענחים את השאלה הזאת".

ד"ר דניאל ברום, יושב ראש המרכז הישראלי לטיפול בפסיכו טראומה הדגיש: "יש היעדר נגישות של הטיפולים לאלה שצריכים אותם וגם הטיפולים המוכרים לא מאוד יעילים- שני שליש מהאנשים שנכנסים לטיפול מוגדרים בסופו עדיין כפוסט טראומטיים. בכל העולם לא יודעים עדיין לטפל באנשים שצריכים טיפול ושיקום ממושך. זה לא אומר שצריכים לוותר אלא להתאמץ יותר. הכרה מתחילה לא רק בחיילים פוסט טראומטיים אלא בחיילים שעברו לחימה וצריכים לצאת משם ולחזור ל'חיים רגילים'. זה לא קורה בלי התערבות".

לסיכום הדיון פנה חבר הכנסת סופר לאגף השיקום ואמר: "אנחנו ערב ראש חודש אלול ובנימה יהודית, אני מצפה לתהליך של תשובה מאגף השיקום, לשתף פעולה עם הוועדה ועם הגורמים השונים שרוצים לקדם את הסוגיה. כשרוצים לטפל במשהו יודעים לתת בדיוק את המידע והנתונים וכשרוצים למסמס אותה, פתאום לא יודעים. זה יהיה המבחן שלכם לשותפות ויציאה לדרך חדשה".

עידן קלימן, יושב ראש ארגון נכי צה״ל מסר בתגובה לדיון בכנסת כי ״אגף השיקום במשרד הביטחון נכשל כישלון חרוץ בטיפול בהלומי הקרב ונפגעי הפוסט טראומה ולא יישם אף אחת מהמלצות הצוותים שהוא עצמו הקים בעבר לבחינת הנושא. לצערנו, אגף השיקום, בעצם התייחסותו המבזה והמכוערת לנכי צה״ל, שומט את הקרקע המוסרית עליה מתקיימת מדינת ישראל כולה. אנו תולים תקווה בוועדה, שתפעל היכן שנכשל אגף השיקום ותביא מזור להלומי הקרב ונפגעי הפוסט טראומה ולנכי צה״ל בכלל״

ארכיון. צילום: דובר צה"ל

תגובה אחת

  1. העם היהודי ידע רדיפות וניסיונות השמדת העם היהודי, על ידי הנאצים ימח שמם וזיכרם , קורה שצריכים להיתגבר על החששות , מלהיפגע , כותב שורות אלו , ידע גם רגעים קשים במבצע קדש , בין היתר הפגזות ( רסיסים בצוואר ) , וצרורות של מקלע על ידי האוייב , ואובדן אח יקר במלחמת יום הכיפורים , והותיר אלמנה עים יתומים .
    מומלץ ברגעים קשים לנשום עמוק , לשחרר את האוויר דרך הפה , וליזכור , שבלי חיילים אמיצים , מצב מדינת ישראל יהיההרבה יותר גרוע ; פשוט לעם היהודי לא תהיה מדינה .

Back to top button