משפטי/פלילי

עונשו של דורס הנער ארי נשר ז"ל קוצר ל- 3 שנות מאסר

בית המשפט העליון קבע היום (רביעי) כי יש להפחית מעונש המאסר בפועל שנגזר על מאנאמטו יצחק אספה, שהורשע בהפקרתו של ארי נשר ז"ל לאחר שנפגע בתאונת דרכים שהביאה למותו בטרם עת. בית המשפט העמיד את עונש המאסר על 3 שנים בפועל, חלף 4.5 שנים שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי. זאת משום שעונש המאסר שנגזר על אספה חורג באופן קיצוני מעונשים שנגזרו במקרים דומים ואף קרוב לענישה במקרים שבהם, בשונה מהמקרה דנן, הנהגים הורשעו גם באחריות למוות של נפגעים בתאונת דרכים.

תאונת הדרכים המחרידה אירעה ב- 24.9.2018, כאשר חברו של ארי נשר ז"ל הרכיב אותו על אופניים חשמליים והשניים נסעו בשדרות רוקח בתל אביב. לפתע סטו האופניים שמאלה לתוך נתיב הנסיעה המקביל, ורכב חולף שנסע בנתיב פגע בהם בעוצמה. אספה הוא שנהג ברכב הפוגע, ואולם הוא לא הועמד לדין בגין גרימת התאונה מאחר שאירעה שלא באשמתו ולא היה באפשרותו למנוע אותה. אלא שאספה עזב את מקום התאונה בלא לעמוד על תוצאותיה ובלא להושיט עזרה לארי נשר ז"ל ולחברו ששכבו פצועים על הארץ, ובשל כך הוא הורשע בעבירה של הפקרה. כן הורשע אספה בעבירה של שיבוש מהלכי משפט, בשל גרסה שקרית שמסר לשוטרים שחיפשו אחר הנהג הפוגע. הוא נעצר כארבע שעות לאחר התאונה.

בית המשפט העליון עמד על חומרת העבירות שבהן הורשע אספה, ובפרט על הכשל המוסרי הטמון בעבירת ההפקרה ועל הזלזול בקדושת חייהם של הנפגעים וברגשות קרוביהם. עוד נקבע כי צדק בית המשפט המחוזי בכך שביקש למצות את הדין עם אספה, וכי נכון היה להטיל עליו עונש מאסר שיש בו משום החמרה של רף הענישה בעבירות ההפקרה. ואולם כלל יסוד הוא שהחמרת ענישה צריכה להיעשות במתינות ובהדרגתיות, ולא היה מקום להפוך את עניינו של אספה ל"תיק דגל" ולחולל רביזיה קיצונית בענישה על גבו של נאשם אחד. בית המשפט העליון סקר באריכות שורה של פסקי דין מן העת האחרונה, המלמדים כי עונש המאסר בפועל שנגזר על אספה חורג באופן מובהק לחומרה מרף הענישה המקובל; ועולה כדי רמת הענישה הנוהגת במקרים שבהם נהגים הורשעו לא רק בהפקרה אלא גם בגרימת תאונת הדרכים ובאחריות למות הנפגעים. עונש מעין זה פוגע בעקרון השוויון בפני החוק, ויוצר עיוות במדרג הענישה ביחס לעבירות חמורות יותר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באחרית הדברים ציין בית המשפט העליון כי משפחתו של ארי נשר ז"ל נותרה עם חלל עצום שהשאיר אחריו בנם שכל עתידו היה לפניו, וכי אין להקל ראש בצער הנוסף והבלתי נמנע שנגרם למשפחה כתוצאה מהפחתת העונש. ואולם התאונה נגרמה שלא באשמתו של אספה, הוא נקלע אליה בעל כורחו והיא הסיטה גם את חייו ואת חיי משפחתו ממסלולם. מעשיו הם ללא ספק חמורים; ואולם אין מקום להשוות את עונשו של אספה לעונשם של נהגים שנוסף על הפקרה נמצאו אחראים גם לגרימת התאונה ולמות הנפגעים.

צילום: דוברות מד"א

Back to top button