חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: זה הזמן לחשוב מחדש על הפיקוח והשמירה שאנחנו מעניקים לילדינו

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ביקר היום (חמישי) ב׳כפר עידוד׳ בנתניה – דיור מוגן ייחודי המיועד לאנשים עם מוגבלויות. הנשיא למד בביקורו על ההתמודדות של דיירי הכפר עם מגבלות הקורונה ושוחח עם אנשי המקצוע המלווים את הדיירים במעטפת מקצועית של פיקוח, טיפול ושיקום. הנשיא לווה על ידי ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר.

ראש העיר סיפרה על ימי ההקמה של הכפר: ״את הקמת כפר עידוד יזם ח״כ יצחק יצחקי כשהייתי ראש מנהל חינוך בעירייה הוא בא וסיפר לי על חלומו להקים כפר לדיירים עם יכולת תפקודית גבוהה שאינם מסוגלים לחיות בעצמאות ואיתו קבוצת הורים שפעלה להקמת מקום כזה. הבעיה היתה שאף עיר במדינה לא נתנה להם מקום. יואל אלרואי כראש העיר הסכים ויחד התחלנו בהקמה. לכפר היו המון קשיים בהקמתו, ביניהם כלכליים, ואנחנו חייבים הרבה לאנשים שעזרו לנו מאוד בשלבים הראשונים. הכפר שזור בחיי הקהילה שלנו בנתניה בכל פעילות וגם בחיים הכלכליים של העיר."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בכפר עידוד מתגוררים 141 דיירים מגיל 21 עד גיל זקנה, בעלי יכולת עצמאית גבוהה, אשר משתלבים בעבודות בשוק החופשי ובכפר עצמו. הכפר, שממוקם בלב העיר נתניה, הוקם ביוזמת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מסיבות שונות לפני כ-25 שנה. למעלה מ-50% מדיירי הכפר משתלבים בשוק התעסוקה החופשי בליווי צמוד של איש צוות. עבור אלו שלא יוצאים לעבודה בשוק החופשי, מפעיל כפר עידוד אשכול תעסוקה ייחודי בתוך תחומי הכפר. בנוסף מפעיל הכפר משתלה הפתוחה לקהל הרחב ומהווה מקום עבודה מתגמל עבור הדיירים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

גבי פרידיגר, יו"ר דירקטוריון ואביה של איה, דיירת בכפר, סיפר לנשיא: "איה גרמה לי להיות בן אדם אחר לגמרי. הרבה יותר טוב, הרבה יותר מכיל. בזכותה אני מתנדב גם בעמותות אחרות ואין לי אלא להודות לה ולקב״ה שבחרו בי להיות אבא שלה. אם היו אומרים לי לאורך השנים אל תדאג, איה תגיע לכפר עידוד, הייתי עובר את שנות חיי הרבה יותר רגוע. המקום הזה הוא ממש כפר בלב עיר. אנחנו חלק מהוועד המנהל של המקום יחד עם יועצים מתחומים שונים בארץ."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

במהלך ימי הקורונה והסגר בחודשי מרץ-אפריל חוו הדיירים נתק ממשפחותיהם. על פי ההנחיות שניתנו, לא ניתן היה לצאת מהכפר, לא התאפשרו ביקורי משפחות ודיירים שעבדו במקומות תעסוקה מחוץ לכפר נאלצו לצאת לחל"ת.

"כשאני מבקר כאן אני רואה אנשים אמיצים ונחושים, שמתמודדים עם מגבלות ולא מוותרים,״ אמר הנשיא לדיירים ולצוות. ״מגפת הקורונה כופה עלינו ריחוק פיסי ואני יודע שדיירי הכפר חוו ריחוק ממשי וכואב מבני משפחותיהם בתקופת הגל הראשון. פניתי אז למשרד הבריאות וביקשתי מהם שיבינו את המחיר הכבד שאתם משלמים ואת הקושי שלכם ושל המשפחות שלכם ושישקלו אותו מול האילוצים שכופה עלינו הקורונה."

"אט אט אנחנו כולנו חוזרים לשגרה ולעבודה, אבל יש עוד דרך ארוכה במאמץ להורדת התחלואה," אמר הנשיא.

הנשיא ביקר במרכז התעסוקה החדש של הכפר, מרכז ׳רימון אלירז׳- על שם אלירז פרץ ז"ל המעסיק בימי השגרה כ-60 דיירים. עובדי המרכז מסייעים בהרכבת רכיב שאינו נפיץ ברימון ומייצרים כ-1100 רימונים בכל יום. הרכיב מורכב בכפר ומועבר למפעל ׳אלביט יבשה׳ להמשך ייצור, הרכבה ובקרת איכות בחטיבת היבשה.
רימון IM – רימון אלירז, הוא ייחודי מסוגו בעולם. הרימון פותח ע"י מהנדסי החברה כמענה מבצעי לאחר מותו של לוחם גולני רס"ן אלירז פרץ ז"ל בעת שקליע שנורה לעברו בהיתקלות עם מחבלים הפעיל את מנגנון הרימון שנשא באפודו. המנגנון הייחודי שפותח לרימון אלירז משדרג משמעותית את בטיחות הרימון שהציל חיים במבצע צוק איתן. המנגנון נותן מענה במקרה של פגיעת קליע או רסיס או במקרה של חשיפה לאש, אשר עלולים לגרום לפיצוץ הרימון ולפגיעה בלוחם הנושא אותו ובכוחות הלוחמים הסובבים אותו.

"אתמול נפגשתי עם מרים פרץ", סיפר הנשיא לדיירים ואמר: ״העבודה שלכם במרכז על שם אלירז פרץ ז"ל, בנה, תורמת לביטחון המדינה ולביטחונם של חיילים צה"ל. היא מצילה חיים ואתם אנשים מעוררי השראה. לו יכולתי הייתי מחבק כל אחת ואחד מכם."

צילום: מארק ניימן/ לע"מ

בשיחה בסדנת היצירה של הכפר סיפרו הדיירים לנשיא שהם מזועזעים ומוטרדים מהתיעוד שנחשף אמש החושף התעללות קשה בפעוטות על ידי צוות הגן בו טופלו. הנשיא נשאל איך ניתן למנוע מקרים שכאלה ואמר: "אני חושב שאנחנו כנראה נרדמנו בשמירה. הילדים שלנו הם בבת ענינו. כל אחד מאיתנו היה ילד ואנו זוכרים את האמון שנתנו במטפלות שלנו לאורך החיים. אנחנו חייבים להבטיח שאנו מגינים על הילדים שלנו ושומרים עליהם מכל משמר. זה הזמן לחשוב מחדש על הפיקוח והשמירה שאנחנו מעניקים לילדינו."

שני אחדות מנכ"לית כפר עידוד הודתה לנשיא על הביקור ואמרה: "משבר הקורונה יצר מציאות חדשה בתחום העבודה, חלק מדיירי הכפר הוצאו לחל"ת או איבדו את מקום עבודתם. כדי לשמור על השגרה הרחבנו את אשכול התעסוקה ואלו שהוצאו לחל"ת נקלטו באשכול. עבור אנשים עם מוגבלויות המציאות מורכבת אף יותר והצוות בכפר מקנה לדיירים בטחון ו"מתווך" עבורם את המציאות החדשה."

Back to top button