פוליטי / מדיני

מליאת הכנסת דחתה בטרומית את הצעת חוק איסור כספים קואליציוניים

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור כספים קואליציוניים, התש"ף-2020 של חבר הכנסת יאיר לפיד וקבוצת חברי הכנסת

מוצע למנוע את האפשרות לערוך הסכמים פוליטיים תקציביים הכרוכים בקידום אינטרסים אישיים או פוליטיים למתקשר, למפלגה או לגוף שהוא מייצג. כמו כן, מוצע להסדיר את הדרכים שבהן נקבעים הסכמים בין סיעות החברות בקואליציה.

בדברי ההסבר נכתב: "במערכת הפוליטית הנוהגת על פי שיטה פרלמנטרית קואליציונית, נערכים הסכמים פוליטיים המבטאים את סדר העדיפויות של הממשלה הנבחרת. הסכמים אלו נערכים סביב הקמת ממשלה חדשה או סביב אישור חוק תקציב ולכן מבטאים את המדיניות הכלכלית של אותה ממשלה שנבחרה על ידי הציבור.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ואולם, יש חברי כנסת שמשתמשים בהסכמים הפוליטיים על מנת להקצות כספים מהקופה הציבורית לטובתם האישית. רק לאחרונה, בליל אישור תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018, הוקצו כ-290 מיליון שקלים חדשים ככספים קואליציוניים. בשיטה זו חבר הכנסת מתנה את תמיכתו בתקציב המדינה בתמורה להקצאת מיליוני שקלים חדשים מהקופה הציבורית למטרותיו. שיטה זו גורמת להעברת מיליוני שקלים מהקופה הציבורית ללא דיון במדיניות כלכלית או סדרי עדיפויות, למטרות שמשרתות את חבר הכנסת לצורכי הפריימריז שלו, תמיכה במקורבים ועוד.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד : "הקואליציה הגדולה, המכוערת, והמיותרת בתולדות המדינה רוצה את הכסף של אזרחיה ומחלקת אותו אחד לשני. הצעת החוק הזאת אומרת כך בפשטות – הכסף הזה הוא של אנשים שעבדו ממש ממש קשה, קמו מוקדם בבוקר, הלכו לישון מאוחר בלילה, שילמו מיסים גבוהים מדי בתקופה משברת. זה לא כסף של פוליטיקאים, זה לא יכול להיות כסף של פוליטיקאים, הפוליטיקאים בבניין הזה מתבקשים להסיר את ידיהם מכספם של אזרחי ישראל.

צילום: עדינה ולמן – דוברות הכנסת

לאנשים אין מה לאכול, הכנסת הפילה את דמי אבטלה לעצמאים, אתה הולך ברחוב וכל חנות שנייה כתוב "להשכרה" "להשכרה", "להשכרה", "להשכרה" , האבטלה ב 21.4 אחוז יותר מכל מדינה אחרת באיחוד האירופי. הממשלה נכשלה לחלוטין בטיפול במשבר הקורונה, אבל דבר אחד הם יודעים לעשות – לבקש כסף. הפוליטיקאים שלוקחים כסף מאזרחי ישראל ונותנים אותו לפוליטיקאים אחרים כדי לקנות שקט."

השר יובל שטייניץ השיב בשם שרה אוצר: "הדמוקרטיה המודרנית מניחה שנציגי ציבור מייצגים כמובן גם את כל טובת המדינה אבל מייצגים גם ציבוריים ספציפיים. ציבוריים שבחרו בהם. נציגי הקיבוצים, נציגי המושבים נציגי עיירות הפיתוח, נציגי הנגב, נציגי הגליל, נציגי ההתיישבות ביהודה ושומרון, נציגי הישובים החרדים בבני ברק וכו'.

צילום: עדינה ולמן – דוברות הכנסת.

הדמוקרטיה המערבית מניחה של נציגות בפרלמנט היא לא רק נציגות אפלטונית כוללת אידיאלית של האינטרס העליון של המדינה והחברה ברור שזה מה שמדריך אותנו בראש ובראשונה אבל שיש טעם בגיוון הנציגות בפרלמנט כדי שמגזרים שונים באזורים גאוגרפיים שונים וסקטורים שונים יהיה להם כל ויהיה להם ייצוג ויהיה מי שידאג להם ברור שזה תמיד היה גבול מסוים ואמרתי אבל ידידי רם בן ברק הרי תמיד יש המון ערכים ואינטרסים שמתנגשים זה בזה, זה לא הופך אותם ללא לגיטימיים, צריך את האיזון הנכון."

21 תמכו בהצעה מול 42 שהתנגדו

Back to top button