בריאותחדשות הארץ

שירות אבחון גנטי חדש לתושבי הצפון במרכז הרפואי כרמל

בשורה לנשות חיפה והצפון הנמצאות בטיפולי הפריה חוץ גופית. מרכז רפואי כרמל מקבוצת הכללית החל במתן שירות ייחודי של אבחון טרום השרשתי לזוגות הזקוקים לכך. השירות החדש הנו פרי שיתוף פעולה בין בתי החולים כרמל ובילינסון.

ד"ר גליה אורון המנהלת החדשה של יחידת הפוריות וה IVF בכרמל מסבירה: "אבחון טרום השרשתי (Preimplantation Genetic Testing ) ובקיצור PGT, הינו בדיקת אבחון גנטי המבוצעת בעובר עוד בטרם החזרתו לרחם במטרה להגדיל את הסיכוי ללידת ילד בריא בזוגות הנמצאים בסיכון גבוה ללידת ילד חולה במחלה גנטית. מדובר בשילוב מתקדם של טיפולי הפריה חוץ גופית עם אבחון גנטי של העוברים הנוצרים. בטיפולי ההפריה החוץ גופית נוצרים טרום ־ עוברים, שהם עוברים בימים הראשונים להתפתחותם. לצורך בדיקת ה PGT נלקח תא בודד מכל טרום עובר, ובאמצעותו נבדק האם הוא נושא את המחלה הגנטית אותה אנו מנסים למנוע .עד היום נולדו באמצעות שיטה זו ילדים בריאים רבים שאינם סובלים מהמחלה הגנטית, דבר המצביע על כך שהטכנולוגיה מתקדמת ואמינה ביותר."

צילום: אלי דדון

למי מיועדת הבדיקה?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הבדיקה מיועדת לזוגות שהם "נשאים" של מחלה גנטית ולכן נמצאים בסיכון מוגבר ללדת ילד חולה באותה מחלה. לפני בדיקת PGT יש לדעת כמובן מהי המחלה הגנטית אותה עלולים ההורים להעביר לצאצאיהם וכך, ניתן לחפש את הגנים או את השינויים במטען הגנטי האחראים למחלה.

כיצד מתבצעת הבדיקה?

בני הזוג יעברו במכון הגנטי של בית חולים כרמל ייעוץ על ידי רופא מומחה בגנטיקה במסגרתו יקבלו הסבר על הליך ה PGT. במקביל תקבע לבני הזוג פגישה ביחידת הפוריות והפריה חוץ גופית בבית חולים כרמל ובה יקבלו הסבר על הליך הפריה חוץ גופית. בני הזוג יעברו הפריה חוץ גופית כולל שאיבת ביציות, הפרייתן בהליך מיקרו-מניפולציה ועד לשלב הגידול של טרום-עוברים. בשלב הבא תילקח הדגימה כפי שתואר קודם והאבחון הגנטי יבוצע במעבדת המכון הגנטי של בית חולים בילינסון, בשיתוף פעולה עם דר רעות מטר- מנהלת מעבדה ציטוגנטית ואבחון טרום השרשתי בבלינסון. רק עוברים שימצא שאינם נושאים את המוטציה הגנטית יוחזרו לאם בתהליך ההחזרה אשר יתבצע ביחידה להפריה חוץ גופית בבית חולים כרמל. מי שתלווה את הזוגות בהליך ההפריה בפן הסיעודי בכרמל היא האחות ליאת ברגמן-רסקין מנהלת הסיעוד המנוסה של היחידה.

אבחון טרום השרשתי. צילום: אלי דדון

ד"ר אורון מברכת על מהמיזם החדש היוצא לדרך. "אני נרגשת מכך שאנו יכולים להביא את הרפואה המקצועית ביותר לכאן כך שתינתן קרוב ונוח למטופלות שלנו ולחסוך מהזוגות את הצורך לנסוע ולקבל את הטיפול רחוק מהבית במיוחד היות והליך של הפריה חוץ גופית מחייב בדיקות מעקב רבות ומצריך מהמטופלים מאמץ ומחויבות להליך הטיפול "

ד"ר גליה אורון. צילום: אלי דדון

ד"ר אורון התמחתה בבית החולים בלינסון ולאחר מכן השתלמה באוניברסיטת מקגיל שבמונטריאול, אחד המרכזים הגדולים בצפון אמריקה, שם וסיימה בהצטיינות תת התמחות בפריון והפריה חוץ גופית. עם שובה ארצה חזרה ליחידה לפוריות והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי בילינסון וריכזה את תחום שימור הפוריות בילדות חולות סרטן. כעת התמנתה למנהלת היחידה לפוריות ולהפריה חוץ גופית (IVF) בבית חולים כרמל. "אני חשה זכות גדולה לעמוד בראש יחידה מעולה השואפת למצוינות בכל תחום הפוריות וההפריה החוץ גופית ובמיוחד על ההזדמנות להוביל את תחום האבחון הטרום השרשתי בצפון יחד עם כל צוות היחידה והמעבדה שלנו. תודה לד"ר דוד ישי, לד"ר שירלי להב ברץ – מנהלת המעבדה להפריה חוץ גופית ולד"ר אמיר פלג – מנהל המכון הגנטי בכרמל שקידמו את פתיחת השירות עוד לפני שהגעתי".



מעבדת IVF 1. צילום: אלי דדון


Back to top button