פוליטי / מדיני

אושר: 1.75 מיליארד ש"ח למערכת החינוך לצורך ההיערכות לשנה"ל הקרובה

בתום ימי דיונים ארוכים, אישרה היום (רביעי) ועדת הכספים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק־יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) (תיקון מס' 4), ואת הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 20) (הגדלת סכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2020 ו-2021 לשם התמודדות עם משבר הקורונה), התש"ף-2020. את הדיונים ניהל מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס.

לנוכח המשבר הבריאותי והכלכלי החמור, נדרש סיוע נרחב למשק. מכיוון שחוק היסוד מגביל את האפשרות להוציא כספים במצב בו אין תקציב מאושר, נחקק חוק-יסוד: משק המדינה (תיקון מס' 10 והוראת שעה לשנת 2020) בו נקבע כי עד סוף שנת 2020 או עד יום קבלת חוק התקציב, לפי המוקדם, ניתן יהיה להגדיל את ההוצאה הממשלתית לשם התמודדות עם משבר הקורונה, בהתאם לתכנית כלכלית.

בתיקון שאושר, נקבע כי הסכומים יוגדלו פעם נוספת, בכ-1.75 מיליארד שקלים חדשים לטובת מימון היערכות מערכת החינוך לפעילות בשנת הלימודים התשפ"א בהתאם להגבלות החלות לשם התמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר לחוק, צוין כי העלות הכוללת של היערכות מערכת החינוך לפעילות בשנת הלימודים תשפ"א בהתאם למגבלות בעקבות משבר הקורונה עומדת על כ-4.2 מיליארד ש"ח, ההפרש בין התוספת התקציבית המבוקשת (1.75 מיליארד ש"ח) לבין התקציב הכולל (כ-4.2 מיליארד ש"ח) הוא כ-2.45 מיליארד ש"ח, הסכום, צפוי להיות מתוקצב בתקציב לשנת 2021.

לשם הקצאת הסכומים, אישרה הוועדה במקביל, את הצעת חוק הפחתת הגירעון והגבלת ההוצאה התקציבית (תיקון מס' 20) (הגדלת סכום ההוצאה הממשלתית בשנות התקציב 2020 ו-2021 לשם התמודדות עם משבר הקורונה), התש"ף-2020. החוק קובע תיקון נוסף בחוק הפחתת הגרעון, נוכח משבר הקורונה, במטרה להגדיל את המסגרת התקציבית, על מנת לאפשר את התוספת לתקציב החינוך כאמור. כך ניתן יהיה להגדיל את ההוצאה הממשלתית לטובת מימון היערכות מערכת החינוך לפעילות בשנת הלימודים התשפ"א, תוך הגדלת הגירעון. החוק נדרש, על רקע כך שלא אושר עדיין תקציב מדינה לשנת 2020, כך שהממשלה רשאית להוציא בכל חודש רק סכום של 1 חלקי 12, מהתקציב השנתי הקודם.

כך קבעה הצעת החוק כי יתוקן חוק הפחתת הגירעון ותוגדל ההוצאה הממשלתית בשנת 2020 בכ–0.44%. לעניין כך שכאמור חלק מתקציב שנת הלימודים, מיועד לשנת 2021, גם לגבי שנה זו נקבע כי יתוקן חוק הפחתת הגירעון ותוגדל ההוצאה הממשלתית בשנת 2021 בכ–0.59%.

במסגרת תיקון נוסף לחוק, הוגדלה מגבלת ההוצאה גם לשנים 2021 ו-2022 לטובת מימון הטבת פחת מואץ בתעשייה, בגובה של כ-2 מיליארד ₪. במסגרת זו, סכום ההוצאה הממשלתית בשנת 2021 יגדל ל-10.75%, והגדלת שיעור הגרעון יוגדל בשיעור נוסף של עד 0.06 %. בשנת 2022 יוגדל הגירעון בשיעור נוסף של עד 0.08%.

התיקון לעניין הפחת המואץ, הובא על ידי משרד האוצר רק אתמול- בבוקר הדיון, מה שהביא לעיכוב באישור החוק, נוכח ביקורת משפטית של הייעוץ המשפטי לוועדה על כך שהתיקון הובא בהליך לא תקין, הפוגע במעמד הכנסת, ללא הנחת נוסח חוק מעודכן, מבלי שחברי הכנסת למדו אותו, וללא קיום דיון בנוכחות נציגי ציבור רלוונטיים. לאור כך, אושר התיקון רק היום, לאחר קיום דיון בנוסח מעודכן בהשתתפות נציגים רלוונטיים. נציגי משרד האוצר הגדירו את העניין כתקלה, וציינו כי יפעלו שהדבר לא ישנה.

במסגרת הדיון בחוק, סוכמו לדרישת חברי הוועדה מספר סיכומים וכן הוכנסו מספר תיקונים לחוק, למען הציבור:

לדרישת חבר הכנסת מיקי לוי וחברי ועדה נוספים, סוכם כי יועברו 17.5 מיליון שקלים שלא הוקצו לחינוך המיוחד החרדי בעקבות כך שלא אושר תקציב לשנת 2020, ושחסרונם היה עלול לשיבוש פתיחת שנת הלימודים עבור הילדים הלומדים במסגרות אלו.

לדרישת חברי הכנסת עודד פורר ואלכס קושניר, סוכם כי משרד האוצר יפעל להקמת 5 מרכזים אקוטיים, לנפגעות תקיפה מינית, בבתי חולים בפריפריה.

לדרישת חבר הכנסת אחמד טיבי סוכם כי תוקצה לטובת המכונים הקהילתיים למנהיגות חברתית בחברה הערבית, תוספת תקציבית בסך 4 מיליון ש"ח (סה"כ תתוקצב התוכנית ב-7 מיליון ש"ח).

סעיף שהתווסף לחוק לדרישת חבר הכנסת ינון אזולאי, קובע כי 700 מיליון השקלים שהוקצו למיזם ביטחון תזונתי למשפחות מוחלשות לפני מספר שבועות, יחולקו בהתאם לאמות מידה ענייניות ושוויוניות שיקבע שר הפנים והמענק יינתן על ידו.

עוד סעיף שהתווסף לחוק לדרישת חברי הכנסת אופיר כץ ואיתן גינזבורג, קובע כיו יוקצו עד מיליארד ש"ח לעידוד תעסוקה, בנושא מענק עבודה.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button