חדשות הארץ

היתר הפליטה של אסדת תמר אושר: "לטובת שיפור איכות האוויר של כולנו"

המשרד להגנת הסביבה עדכן היום (שני) כי הושלם ונכנס לתוקף היתר הפליטה לאסדת הגז "תמר", המופעלת על-ידי חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד, בהתאם להוראות חוק אוויר נקי, התשס"ח – 2008. היתר הפליטה מציב תנאים ומגבלות מחמירים על הפליטות לאוויר, במטרה להביא לצמצום ומניעה של זיהום האוויר לשם הגנה על חיי אדם, בריאותם ואיכות חייהם של התושבים ולשם הגנה על הסביבה, לרבות משאבי הטבע, המערכות האקולוגיות והמגוון הביולוגי, למען הציבור ולמען הדורות הבאים.

הזרמת הגז הטבעי מאסדת תמר הביאה להפחתת השימוש בדלקים מזהמים במשק כולו. הגז הטבעי הוא הדלק הפוסילי הכי פחות מזהם ומשמש כדלק מעבר בדרך למשק אנרגיה המשלב באופן מיטבי אנרגיות מתחדשות ואגירת אנרגיה. לאחר בירור משפטי בדבר תחולת הוראות חוק אוויר נקי, לאור מיקומה של האסדה כ-25 ק"מ מערבית לחופי אשקלון, המשרד החל בתהליך מתן היתר הפליטה אשר הסתיים בימים אלה. ההיתר כולל תנאים מקיפים ומפורטים, ובין היתר, חובות הטיפול, הפחתת הפליטות, הניטור והדיווח של האסדה.

בהתאם לדרישות חוק אוויר נקי, הבקשה להיתר פליטה כפי שהוגשה להחלטת הממונה על נספחיה בכפוף להוראות החוק, פורסמה לעיון הציבור באתר המשרד להגנת הסביבה. טיוטת היתר הפליטה לאסדת תמר פורסמה להערות הציבור ונערך דיון פומבי בהשתתפות הציבור, המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים נפת אשקלון, בעל מקור הפליטה ובעלי עניין. המשרד להגנת הסביבה הטמיע בהיתר הפליטה הסופי תנאים רבים אשר התקבלו כתוצאה ובהתחשב בהערות מהציבור ובמסגרת הדיון הציבורי – והדבר מדגיש את החשיבות שהמשרד רואה במעורבות הציבור והארגונים הסביבתיים בתהליכים מסוג זה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המגבלות העיקריות שיחולו על אסדת תמר:

• מגבלה שעתית ושנתית של פליטת תרכובות אורגניות נדיפות ושל בנזן כמו גם על מזהמים אחרים; חובת יישום טכנולוגיות טיפול מיטביות לרבות הטיפול בגזי הפליטה (BAT); ואיסור פליטת תרכובות אורגניות נדיפות בנישוב קר (Cold Vent), אלא לטפל בדרך של השבת אנרגיה או שריפה.

• חובות ניטור ודיגום: האסדה מחויבת בניטור ודיגום בשלושה מעגלים: ניטור ודיגום במקורות הפליטה באסדה (ארובות ואביזרי ציוד); דיגום סביבתי בשולי האסדה; וניטור סביבתי ביישובי החוף (עם הקמת תחנת הניטור באשקלון).

בהמשך לדיון הציבורי בנושא שערך המשרד להגנת הסביבה באוגוסט 2019 ובעקבות הערות הציבור שהתקבלו לאחר פרסום טיוטת ההיתר, עודכנו חלק מהדרישות בהיתר הפליטה, לפי הפירוט הבא:

• מגבלת פליטות שנתית של חומרים אורגנים נדיפים ובנזן: המגבלה על הפליטה השנתית של חומרים אורגניים ומגבלה פרטנית לבנזן תקפה לכל אורך תקופת היתר הפליטה, הניתן לפרק זמן של 7 שנים.

• דיגומים סביבתיים: הדרישה להתקנת מערכת ניטור רציף על "גדר האסדה" נבחנה ונשקלה על-ידי הממונה. בשל כמות רכיבי הציוד באסדה וסוגם (מעוטי דליפות) צפויה השפעה קטנה על הריכוזים הסביבתיים של בנזן בסביבת האסדה. בנוסף, דרישות אלו אינן תואמות את הרגולציה לאסדות במדינות המערביות. לכן, בשלב זה, התקבלה החלטה שלא לדרוש ניטור בשולי האסדה. יחד עם זאת, נוספה דרישה לביצוע דיגום סביבתי לבנזן על האסדה בתדירות של אחת לשבועיים לתקופה של שנה ובהתאם לתוצאות, יישקל הצורך בניטור רציף. בנוסף, בהיתר הפליטה נקבעו דרישות לביצוע תוכנית LDAR (תוכנית לאיתור וטיפול בדליפות במרכיבי ציוד) ניטור דליפות של חומרים אורגניים נדיפים באמצעות מצלמה תרמית, הקמת תחנת ניטור מזהמים בקו החוף והתקנת ניטור רציף של TOC (פחמן אורגני כללי) בארובות המחממים. דרישות אלה יבטיחו בקרה מיטבית על הפליטות מהאסדה.

• ניטור בקו החוף: בהתאם להוראת היתר הפליטה, חויבה נובל אנרג'י להקים ולהפעיל תחנת ניטור סביבתי בחוף אשקלון שתהיה חלק מהמערך הארצי.

• דרישות בנושא לפידים: הלפידים באסדה מיועדים לשריפת פחמימנים שלא ניתן להשיבם ליצירת אנרגיה ובהתאם לתנאי היתר הפליטה. הלפידים מיועדים לצמצם פליטת מזהמים (הפחתה של 98%) ומותקנים משיקולי בטיחות. המשרד להגנת הסביבה קבע פרמטרים תפעוליים שינוטרו וישודרו למשרד, כגון, ספיקה נפחית של גזים ללפידים, חיווי על קיום להבות הפיילוט, תיעוד וידיאו של הלפידים, פתיחת ברזים המפנים גזים ללפידים, ביצוע אנליזה של הרכב הגזים המופנים ללפיד ועוד, וזאת לצורך פיקוח ובקרה רציפה על תפקודם.

• הקמת מתקן טיפול בפליטות ממערך המחזור של התוספים הנדרשים: באסדת תמר הותקן מתקן לטיפול בפליטות ממערך מיחזור של התוספים הנדרשים לטיפול בגז הטבעי (MEG ו-TEG). המתקן כולל: עיבוי, הפרדה ולאחר מכן ניתוב הגזים שלא התעבו והופרדו לשריפה במחממים המשמשים להשבת אנרגיה מתרכובות שהופרדו מהגז. התקנת המתקן הביאה להפחתה משמעותית בפליטות האסדה

• תוכנית לצמצום פליטות בלתי שגרתיות: המשרד דרש ביצוע תכנית לצמצום והפחתה של פליטות לא שגרתיות כתוצאה מכיבוי והתנעה, תקלה, חירום ותחזוקה במקור הפליטה לתקופת ההיתר.

• הקדמת לוחות זמנים להגשת תוכניות ונהלים: המשרד צמצם את לוחות הזמנים עבור הגשת תוכניות (ניהול סביבתי, הפחתת גזי חממה, בדיקת דליפות מרכיבים ותיקונן (LDAR) והכנת נהלים.

• מועד התקנת ניטור רציף עבור הפחמן האורגני הכללי (TOC) המשמש להערכת סך כל החומרים האורגנים הנפלטים: המשרד עדכן את לוחות הזמנים להתקנת מערכת ניטור רציף ביחידות המחממים. עד להתקנת מערכת לניטור רציף, בעל מקור הפליטה חויב לבצע דיגום דו-שבועי.

• דרישות לניטור ודיגום: דרישות הדיגום בהיתר הפליטה עודכנו. נוספו דרישות לדיגום של קבוצת מזהמים מורחבת בארובות המחממים, הורחבה תדירות הדיגום עבור המזהם TOC ונוספה דרישה לביצוע דיגום סביבתי באסדה בתדירות של אחת לשבועיים עבור המזהם בנזן.

• דיווח ופרסום של תקלות ופליטות בלתי שגרתיות: דיווח על פליטות בשגרה ובתקלה יפורסמו באתר האינטרנט של בעל מקור הפליטה במקום בולט. בנוסף, הוספה דרישה בהיתר הפליטה לפרסום דוח שנתי לציבור.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל אמרה: "אנו פועלים בנחישות לשיפור איכות האוויר על-ידי הפסקת השימוש בפחם ובדלקים מזהמים. לאחר שערכנו בדיקה קפדנית, עיגנו בהיתר הפליטה הגבלות ותנאים מחמירים לטובת שיפור איכות האוויר והסביבה של כולנו".

צילום: דוברות חוף הכרמל

Back to top button