חדשות הארץ

כ- 2.4 מיליון תלמידים וכ- 205,000 עובדי הוראה ייפתחו את השנה

יותר מכ- 2.4 מיליון תלמידים בגנים ובבתי הספר צפויים לפתוח מחר (ג') את שנת הלימודים תשפ"א, מתוכם, כ- 169,000 תלמידי כיתות א' וכ- 132,000 תלמידי י"ב שיחתמו השנה את 12 שנות לימודיהם במערכת. כ- 205,000 עובדי הוראה ילמדו בכל שכבות הגיל.

ניתוח הנתונים לאורך העשור האחרון מצביע על גידול טבעי של כ- 27% באוכלוסיית התלמידים בישראל (תש"ע: 1,886,000 תלמידים, תשפ"א:2,400,000).

הלילה אישר קבינט הקורונה פה אחד כי ביישובים המסווגים "אזור אדום", פתיחת שנת הלימודים תדחה, למעט בחינוך המיוחד ולנוער בסיכון. מוסדות אלה כוללים: בית ספר יסודי, בית ספר על יסודי, גן ילדים, צהרון, קונסרבטוריון ומרכז העשרה למחוננים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ביום חמישי צפוי להתקיים דיון נוסף בקבינט בו ידונו בהגבלות נוספות על ערים אדומות. בהתאם לזאת, בערים שעליהן יוטלו סגרים – לא יפתחו הלימודים. על היישובים הנוספים המוגדרים גם כן כאזורים אדומים יתקיים דיון באשר למתווה לפתיחת שנת הלימודים.

הערים האדומות: דאלית אל-כרמל, טירה, עין מאהל, עמנואל, כפר קאסם, עספיא, לקיה, בין ג'ן, מעלה עירון, אעבלין, כפר ברא, ג'לג'וליה, כפר עזה, אל-בטוף, כעביה-טבאש-חג'אג'רה, ג'דיידה-מכר, אום אל-פחם, ג'ת, טבריה, ביתר עילית, כפר כנא, רכסים וזמר.

לרגל פתיחת השנה, מעמיד המשרד 4 מוקדים טלפונים ייעודים לשאלות ותשובות בנושאי אורחות חיים בתקופת הקורונה, הנחיות והיבטים פדגוגיים ללמידה ומענים רגשיים, להלן המוקדים:

• מוקד פניות ציבור: המוקד מופעל ע"י אגף פניות הציבור ונותן מענה לקהל הרחב. המוקד יפעל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-15:00, במספר טלפון: 1-800-25-00-25.

• מוקד סיוע רגשי: מיועד למתן מענה רגשי לתלמידים, להורים ולעובדי הוראה באמצעות יועצות. המוקד יפעל בימים א'-ה' בין השעות 08:00-20:00 וביום ו' בין השעות 08:00-14:00, במספר טלפון: 073-3931888

• מוקד עובדי הוראה: ייתן מענה כללי לעובדי הוראה בכל נושא ובפרט מענה לפניות שכר ותנאי העסקה של עובדי הוראה. הוא יפעל בימים א'-ה' בין השעות 07:30-17:30, במספר טלפון 6552*.

• מוקד למנהלי בתי ספר ומנהלות גן : המוקד נותן מענה לבעלי תפקידים בבית הספר ובגן, לרשויות ולבעלויות חינוך. הוא פועל בימים א'-ה' בין השעות 07:30-18:00 וביום ו' בין השעות 08:00-14:30, במספר טלפון: 03-6906600.

שר החינוך, יואב גלנט, הצהיר כי שנת הלימודים תשפ"א תפתח בסימן הערך 'שותפות ואחדות', לאור זאת יעסקו בתי הספר בחיזוק הקשר בין האוכלוסיות השונות, בחיזוק תחושת השייכות והחוסן. עוד הצהיר שר החינוך גלנט, כי במהלך השנה הקרובה תתנהל מערכת החינוך בסימן של:

▪️ גמישות ניהולית ופדגוגית – מנהלי מוסדות החינוך הם מנהיגי בית הספר ומובילי העשייה החינוכית, והם אשר יקבעו את איכות החינוך ואת פניו. לאור זאת, יפעל המשרד לחזק את מעמדם, להפחית את הבקרה על בתי הספר, ולהרחיב את היקף הסמכויות והמשאבים שיעמדו לרשותם.

▪️ חיזוק הלמידה הדיגיטלית – כחלק משגרת לימודי הקורונה ומהכנת מערכת החינוך לדרישות המאה ה- 21 , יניח המשרד תשתית ארוכת-טווח למערך הלימוד הדיגיטלי, במטרה להפוך אותו לנדבך מרכזי ומשמעותי בתוך ליבת ההוראה והלמידה של מערכת החינוך.

▪️ חיזוק הערכים הציוניים – המשרד יעמיק ויחזק את הערכים הציוניים במערכת החינוך באמצעות חיזוק הקשר, הזהות והאהבה של התלמיד לארץ, למורשת ולהיסטוריה שלה, ויעודד את התלמידים לגיוס משמעותי לצה"ל.

▪️ קידום אורח חיים בריא – תקופת הקורונה אילצה את התלמידים להגדיל את היקפי השימוש בגלישה ברשתות החברתיות, ומנגד לצמצם את הפעילות הגופנית. במהלך השנה תפעל המערכת לעודד את התלמידים לחיי בריאות שכוללים תזונה נכונה ופעילות גופנית.

▪️ בשנת הלימודים הקרובה תמשיך מערכת החינוך לפעול בתרחיש מונע התפרצות קורונה. לאור זאת, הלמידה תתבצע במתכונת משולבת בכיתה ובבית, תוך כדי התאמתה לצרכים של האוכלוסיות המגוונות הבאות בשעריה. המתווה מגדיר מספר עקרונות יסוד לפעולת מערכת החינוך בשנת הלימודים הנוכחית: רציפות, גמישות ומתן פתרונות דיפרנציאליים לרשויות, למנהלי המחוזות, למנהלי מוסדות החינוך ולמגזרים השונים. זאת, תוך ניטור נתוני התחלואה במערכת החינוך ושמירה על בריאות וביטחון התלמידים וצוותי ההוראה.

במהלך השנה הקרובה יפעלו בתי הספר במתווה הבא:

גני ילדים

• הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, 6 ימים בשבוע במוסדות החינוך

כיתות א-ב (כולל חטיבה צעירה וחינוך מיוחד):

• הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול, לפחות 5 ימים בשבוע בימים א' – ה'

במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות)

• בחינוך המיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע

כיתות ג-ד (כולל חינוך מיוחד):

• הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות 5 ימים בשבוע,

• בימים א'-ה' במוסדות החינוך (לפחות 25 שעות שבועיות)

• בחינוך המיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

כיתות ה-ו (כולל חינוך מיוחד):

• הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 9 שעות שבועיות) ולפחות 3 ימים בשבוע למידה מרחוק

• ייעשה מאמץ מיוחד ללמד יותר מיומיים במוסדות החינוך

• חינוך מיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

כיתות ז – יב (כולל חינוך מיוחד)

• הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים, לפחות יומיים בשבוע במוסדות החינוך (לפחות 10 שעות שבועיות), ביתר הימים תתקיים למידה מרחוק

• בחינוך המיוחד הלמידה תתקיים כבשגרה, ללא פיצול ובמשך 6 ימים בשבוע.

לשם הפעלת המערכת בשנה הקרובה יקצה המשרד תוספת תקציב מיוחדת ורחבת היקף בשווי של 4.2 מיליארד ש"ח. התקציב ייתן מענה לארבעה צרכים מרכזיים:

למידה מרחוק – מערכת חינוך דיגיטלית

המשרד הקצה באופן חסר תקדים כ- 1.2 מיליארד ₪ לטובת הפיכת מערכת החינוך לדיגיטלית. לאור זאת, פועל המשרד לרכוש כ- 150,000 מחשבים ניידים שיחולקו לתלמידים מאוכלוסיות מתקשות. בנוסף, יחולקו כ- 64,000 טלפונים מותאמים לצורכי הלמידה של התלמידים מהמגזר החרדי. לצד אלה, תשולב טכנולוגיה חדשנית בכ- 3,600 מוסדות חינוך, מתוכם ב- 1,600 בתי ספר שאין בהם תשתיות. בבתי ספר אלה ישולבו תשתיות טכנולוגיות חדשניות, וב- 1,900 בתי ספר יחודשו התשתיות הקיימות. בנוסף יונגשו:

• תכנים פדגוגיים חדשניים עם המשרד לישראל דיגיטלית.

• אולפני שידור – ישודרו באינטרנט ובטלוויזיה.

• מאגר הקלטות לאומי – הרצאות, מצגות, חומרי עזר ופעילויות למידה.

• משחקים – ישולבו משחקים חווייתיים.

• יונגשו קורסים דיגיטאליים ללימוד עצמי.

• הכשרות בתחום ההיבטים הרגשי חברתי.

תוספת כח אדם

בלשם מתן מענה לפיצול הכיתות, הוסיף המשרד עוד 13,000 משרות. לאור זאת, נקלטו 6,500 מורים חדשים והורחבו משרות קיימות. בנוסף, גוייסו 6,500 תומכי הוראה באמצעות קול קורא רשותי. אלה ישולבו בעיקר בבתי הספר היסודיים בכיתות ג-ד.

מיגון והיגיינה

במרחבי בית הספר יונהגו אורחות חיים של שמירה על כללי בריאות נכונה, כאשר התלמידים יהוו שגרירי הסברה גם במעגלים האחרים של הבית והחיים.

במרחבי בית הספר יוצבו סימוני הסברה ושילוט כדי להטמיע בשטח בית הספר התנהגות בריאה, כאשר במוסדות החינוך יוגבר מערך הניקיון השוטף. כמו כן, בכל כיתה תוצב עמדת היגיינה לחיטוי ידיים ומטליות לניקיון משטחים. לעובדי ההוראה יחולקו מסיכות רב פעמיות.

מתן מענים להיבטים רגשיים

תקופת הקורונה יצרה פערים ובעיות רגשיות בקרב תלמידים רבים, לנוכח זאת הקצה המשרד יותר מ- 100 מיליון לטובת מתן מענים. כמו כן, במהלך השנה יושם דגש על קליטה וליווי של תלמידים המצויים במעברים – תלמידי כיתות א, ז ו- י וגם על תלמידים חדשים שנקלטו בבית הספר וכן על הכשרה של צוותי החינוך לעבודה רגשית עם התלמידים באופן מקוון ופיזי באמצעות טכנולוגיות חדשניות. לצד אלה, יינתנו מענים על ידי מומחים ומענים טיפוליים על פי צורך באופן פיסי ומקוון על ידי פסיכולוגים. בנוסף, יינתן על פי הנדרש ליווי להורים בהדרכות מקצועיות כדי לחזק את חוסנם ויכולתם לתמוך בילדיהם ולרשות התלמידים יעמוד קו פתוח, שיאוייש על ידי אנשי המקצוע של השירות הפסיכולוגי ייעוצי.

שנת הלימודים יוצאת לדרך ומשרד החינוך ימשיך ללוות את התלמידים, צוותי החינוך ובתי הספר כדי להבטיח שגרת לימודים סדירה ושוטפת לאורך כל השנה.

שר החינוך, יואב גלנט: "אני שמח ומברך על פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, הבטחתי וקיימתי כי הלימודים יחלו באחד בספטמבר ויתקיימו כסדרם בכל מוסדות החינוך בארץ. על פי תכנית "לומדים בביטחון", שנבנתה על ידי אנשי משרד החינוך, כל הילדים בישראל – מגן ועד יב' – יפתחו את שנת הלימודים במועדה, ירכשו חינוך והשכלה תוך שמירה על ביטחונם ובריאותם. על אף האתגרים שעמדו בפנינו – הגענו להסכמות עם כלל השותפים, למען חינוך ילדי ישראל ולמען רווחת כלל הציבור במדינה. אני מתחייב כי מערכת החינוך בהובלתי תוסיף להיות עוגן של יציבות לאומי עבור התלמידים, ההורים, עובדי ההוראה והציבור כולו. ולסיום, אני מודה לגיבורים האמיתיים של השנה החולפת – הגננות, המורות, המורים, המנהלי וצוותי ההוראה – בזכות עבודתם המסורה, התוכנית שלנו תצא לפועל בהצלחה".

מנכ"ל משרד החינוך, עמית אדרי: "הפכנו כל אבן, פעלנו ועשינו כל שנדרש, כדי ששנת הלימודים תפתח כסדרה. שנת הלימודים הנוכחית אינה שנה של מתווה כזה או אחר, והיא אינה שנה של תורה תפעולית, אלא שנה שבה דווקא מתוך ההכרח והקושי, נדע לצאת לכיוון חדש, לדרך חינוכית חדשה, מותאמת למאפייני המאה ה-21. הרחבנו באופן ניכר את הגמישות החינוכית, הקצנו משאבים רחבי היקף לתקשוב ומיגון, הגמשנו את שעות הלמידה ומיקדנו אותה, צמצמנו את היקף התוכן הלימודי כדי שבתי הספר יוכלו להתארגן ולתכנן את השנה באופן ראוי. אני רוצה לאחל לתלמידים ולכל צוותי החינוך, שנת לימודים פורייה, משמעותית, מהנה ובריאה".

צילום: דוברות משרד החינוך

Back to top button