חדשות הארץ

אמנסטי ישראל: ניפוח חבילת הסיוע לקורונה בישראל – קצה הקרחון של ההזנחה

על רקע הדיווחים על דבריו של ראש אגף התקציבים הפורש, שאול מרידור, לפיהם תקציבים נופחו לכאורה, כולל בהקשר של חבילת הסיוע לעניין משבר הקורונה, הוציאה היום (שלישי) אמנסטי אינטרנשיונל ישראל נייר עמדה המנתח לעומק את חבילת הסיוע ואת אופן הצגתה לציבור. נייר העמדה, שנשלח לשורה של מקבלי החלטות, מוצא הטעייה ביחס לתכלית חבילת הסיוע של ישראל, ניפוח מטעה של היקפה, וכן מרכיבים בה שייפגעו באזרח\ית.

את נייר העמדה חיבר עבור אמנסטי אינטרנשיונל ישראל החוקר עמיר שוורץ.

יריב מוהר, מנהל מחלקת התוכניות באמנסטי אינטרנשיונל ישראל, אמר: "המשמעות של ניפוח מטעה של חבילת הסיוע היא שהאדם מן השורה קיבל סיוע לקוי; זה אומר שרבים נקלעו למצוקה בעוד הממשלה מתהדרת בסיוע נרחב".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מוהר הוסיף: "תחקיר מדגמי שערכה אמנסטי ישראל מלמד כי ביחס לסוגים שונים של עצמאים ושכירים אנשים בישראל זוכים לפחות סיוע ממקביליהם במדינות שכלכלתן דומה לשל ישראל או אף חלשה יותר; עד כדי כך שבישראל ישנו סיכון מוגבר כי אנשים ייקלעו למצוקה וזכויותיהם הכלכליות והחברתיות יופרו. כשאזרחים ותושבים נקלעים למצוקה למרות שבמדינות עם כלכלות בעייתיות יותר נותנים סיוע מספק יותר הדבר עשוי להיחשב כהפרת האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות עליה חתמה ישראל ושאותה היא אשררה".

עיקרי הממצאים ביחס לחבילת הסיוע:

– הוצגה באופן מטעה כמתמקדת בסיוע כלכלי-חברתי

– ההיקף שלה נופח באופן היוצר מצג מטעה ביחס לתקציב שהושקע בה

– ההשוואה שלה לעולם לא רלוונטית לעניין בחינת הסיוע הכלכלי-חברתי

– היא לא נבחנה לפי ההיבט החשוב של מידת הסיוע לאדם מן השורה

– כוללת מרכיב בעייתי ומסוכן של עידוד משיכת חסכונות

עיקרי הדרישות והפתרונות המוצעים בנייר העמדה:

בפנייתה קוראת אמנסטי אינטרנשיונל ישראל לממשלה:

– לפרסם את היקף הסיוע החברתי-כלכלי הישיר: כלומר לבצע הבחנה בין צעדים לעידוד המשק לצעדי סיוע חברתי-כלכלי ישיר לאזרחים או תושבים מן השורה, וכן להבחין בין סיוע לעסקים לסיוע לפרטים (כולל עצמאים).

– לדאוג שגובה הסיוע לאדם מן השורה ייבחן ביחס לטיפוסים שונים, יפורסם ולא יפול מן המקובל במדינות בעלות פרופיל כלכלי דומה, בפרט כשהדבר עשוי להוביל למצוקות.

– לדאוג שחבילת הסיוע תהיה מקיפה כך שאיש לא יוותר מאחור.

אמנסטי אינטרנשיונל

Back to top button