פוליטי / מדיני

מנכ"לית משרד האוצר: חוששים מסגר מבחינה כלכלית, צריך להימנע מזה

מנכ"לית משרד האוצר, קרן טרנר אייל, אמרה הבוקר (שלישי) בוועדת הכלכלה, בדיון הנוגע לתכניות הסיוע הכלכליות לעסקים הקטנים והבינוניים, כי "חוששים מסגר מבחינה כלכלית, צריך להימנע מזה וללכת לצעדים דיפרנציאליים, המשק מתאושש". טרנר אייל סקרה בפני חברי הוועדה את המצב הכלכלי, ואמרה כי התרחיש המרכזי של האוצר צופה גרעון של 13.3% מהתוצר עד סוף השנה, בתרחיש הפסימי של התאוששות איטית במשק עשוי הגרעון אף להגיע ל-14.5% מהתוצר, ולאחר מכן לרדת בהדרגה.

עוד ציינה טרנר אייל כי סך המענקים הסוציאליים שכבר חולקו לבעלי עסקים ועצמאיים מסתכם ב-5.9 מיליארד שקל. באשר לתוכנית החל"ת אמרה המנכ"לית טרנר אייל כי חלה ירידה קלה במחצית הראשונה של אוגוסט במספר המובטלים, ומספרם עומד על כ-414 אלף. בנוסף לכך, 45 אלף מעסיקים כבר הגישו בקשה לקבלת מענק עידוד תעסוקה, עבור 350 אלף עובדים, בסכום כולל של 2.6 מיליארד שקל. כ-205 אלף מהפניות אושרו, עוד כ-122 אלף פניות נמצאות בבחינה וכ-22 אלף פניות נדחו, כאשר עד כה כבר שולמו 350 מיליון שקלים.

היושב ראש מרגי פתח את הישיבה ואמר כי הצורך בדיון בתכניות הסיוע הכלכליות עלה מתחילת המשבר, והוסיף כי כבר בעבר אמר שהיה צריך לקום חדר מצב כלכלי וצוות התערבות ולא מאוחר להקים אותם. הוא הוסיף ושאל את המנכ"לית אם לא צריכים לעשות חושבים על מנגנון החל"ת, וטרנר אייל השיבה: "אנחנו חושבים על זה הרבה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היושב ראש מרגי שאל גם על סוגיית אל על, והזכיר את החקיקה שתיקנה הוועדה לסיוע לחברות התעופה בשתי ארכות. הוא הוסיף כי לא יהיה דיון בהארכה נוספת של ההחזר הכספי לצרכנים על טיסות שבוטלו וביקש התייחסות למצבן של חברות התעופה. "אם המדינה חושבת שחברות התעופה צריכות סיוע שתעשה זאת שלא על חשבון כספי הצרנים", אמר.

טרנר אייל השיבה: אנחנו דבקים במתווה שכולל הזרמת כספים של 400 מיליון דולר – 150 מיליון דולר של הון ועוד 250 מיליון דולר של חוב. אנחנו עומדים על כל שההנפקה תקרה ב-15 בספטמבר. לבעלים יש בקשות שונות, ישבנו אתמול עם הבעלים. הם ביקשו שננסח נוסח עם ודאות יותר גבוה של ודאות המדינה לחוב ויש להם דרישות להנפקה והדברים נדונים. מבחינתנו ב-15 בחודש צריכה להיות הנפקה ואנחנו עומדים על כך.

צילום: דוברות הכנסת, יהונתן סמייה

Back to top button