"יותר טוב לנו לחיות עם קורונה מאשר למות מרעב"
ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (רביעי) לדון בפגיעה הכלכלית במורי הדרך, בשל משבר הקורונה. לבקשת חבר הכנסת אנטאנס שחאדה דנה הוועדה גם במצוקת מורי הדרך בחברה הערבית. את הדיון ניהלה חברת הכנסת אימאן חטיב יאסין, שאמרה בפתח הדברים כי לא רק שענף התיירות הוא הראשון שנפגע והאחרון להתאושש, אלא שמורי הדרך נפלו בין הכיסאות וחייבים למצוא את הדרך לטפל בהם. היושב ראש מרגי אמר כי חייבים להניע את תיירות הפנים ובאמצעותה לסייע למורי הדרך.
חבר הכנסת שחאדה אמר כי מורי הדרך ספגו פגיעה אנושה ואין עדיין סימנים לחזרת הענף לפעילות, והדבר מצריך טיפול מערכתי של משרדי האוצר והתיירות. ח"כ ג'אבר עסאקלה אמר כי יש מאות מורי דרך מובטלים. יו"ר אגודת מורי הדרך, אליהו מילוא, אמר כי יש כ-600 מורי דרך מובטלים מהחברה הערבית, והם אכן סובלים יותר משאר מורי הדרך ואף נזקקים לסיוע במזון מהאגודה.
חבר הכנסת יבגני סובה אמר כי צריך לדרוש תכנית פעולה ממשרד התיירות והשר. חברת הכנסת תמר זנדברג הצטרפה לדברים וחבר הכנסת מאיר כהן אמר כי צריך לקרוא למשרדי התיירות והאוצר לשבת עם נציגי מורי הדרך ולמצוא פתרון למצב.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
סמנכ"ל משרד התיירות, פיני שני, אמר כי כל תעשיית התיירות נפגעה והמשרד מבצע פעולות סיוע. הוא הוסיף כי מורי הדרך יכולים לעבור הכשרה והסבה לעוזרי הוראה, אך מערכת החינוך היא שבוחרת את האנשים שהיא רוצה להעסיק. עוד ציין שני כי המשרד יזם ומימן, יחד עם רשות הטבע והגנים, סיורים עם מורי דרך ונעשה מאמץ להעסיק את כולם. לדבריו, "יש סיכום עם משרד הבריאות שיאפשר הגעת תיירים בקבוצות, שממתין לאישור סופי של משרד הבריאות והקבינט, וזה יאפשר לאנשים לחזור ולהתפרנס. לצערי המגיפה גובה מחיר מאוד כבר ואין פתרון לכולם", אמר.
מורה הדרך מורסי היגא אמר כי צריך לסייע למוריד הדרך בהעצמה מקצועית, כמו לימוד שפות, ולא הסבה מקצועית, כדי שיהיו מוכנים ליום בו ישיבו התיירים. הוא אף קרא למימון ממשלתי לתיירות פנים. יו"ר העמותה לתיירות נכנסת, יונתן שפירא, אמר כי כל השקעה בתיירות תביא להכנסות של פי 3.5 לכל העוסקים בענף. עוד העלה שפירא את הבעיה של בעלי רכב אשכול, שלא יהיו זכאים לדמי אבטלה במשך שנה.
חבר הכנסת מרגי דרש ממשרדי האוצר והתיירות לבדוק את הבעיה שהעלה שפירא ולהחזיר תשובה לוועדה. חברת הכנסת חטיב יאסין אף ציינה כי צריך לבטל את האגרות שמשלמים מורי הדרך. שני השיב כי הדבר מטופל ויובא לאישור ועדת הכלכלה בקרוב.
רפרנט תיירות באגף התקציבים באוצר, עמרי בן חורין, אמר כי הפתרון הוא להחזיר את תיירות החוץ והפנים. לדבריו, כשהישראלים יכלו לטייל, באוגוסט, הם יצאו לטייל. הוא הוסיף כי יש דיונים עם משרד התיירות על תוספת תקציב, אך משרד התיירות יבחר כיצד לחלק את הכסף. שני התייחס לכך ואמר כי בכוונת המשרד לתת מענה בעידוד תיירות פנים ותיירות של ועדי עובדים.
מורת הדרך לתיירות נכנסת, אלנה גורבצבסקי, סיפרה כי תיירות הפנים לא באמת קיימת וכי מורי הדרך הגישו לאוצר ולמשרד התיירות תכניות עבודה שרק צריך ליישם אותן. מונא היגא, מורת דרך ואם לארבעה ילדים, סיפרה כי היא המפרנסת היחידה בבית, שצריכה כעת להתקיים מבמי ביטוח לאומי של 3,000 שקל כשרק עבור שכירות היא משלמת 2,500 שקל בחודש. "חייבים פיצוי שיסייע לנו להחזיק מעמד, יותר טוב לנו לחיות עם קורונה מאשר למות מרעב", אמרה.
חברת הכנסת חטיב יאסין סיכמה את הדיון, ואמרה כי "הוועדה קוראת למשרד התיירות לפעול לעידוד תיירות הפנים ולהגיש לה תכנית בעניין עד תחילת נובמבר. הוועדה תובעת ממשרד האוצר לקדם תוספת תקציב למשרד התיירות, לעידוד תיירות הפנים עוד לפני סיום הדיונים על התקציב. הוועדה מבקשת ממשרד האוצר לפעול לביטול החרגת בעלי רכב אשכול מתוכניות הסיוע ולהעביר לאישורה את התקנות שנועדו לבטל את תשלום אגרת חידוש רישיון מורי הדרך".
עוד הוסיפה חברת הכנסת חטיב יאסין כי הוועדה קוראת למשרד התיירות לקדם, מול משרדים אחרים, הכשרות מקצועיות והעשרה למורי הדרך, וכן קוראת לנציגויות העובדים במגזר הציבורי לעודד את תיירות הפנים ולהוציא עובדים לפעילויות וסיורים ברחבי הארץ, בשיתוף מורי הדרך. כמו כן דרשה הוועדה ממורי הדרך להגיש לה את תכניות הפעולה שהכינו, וביקשה כי נציגי משרדי האוצר והתיירות יקיימו ישיבה משותפת עם מורי הדרך בהקדם.