בשל החשש מהקורונה: פחות אנשים נוסעים באוטובוס
מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק לרגל יום התחבורה הציבורית הבין לאומי שיחול ב-22 בספטמבר, עולה כי אזרחים רבים מדירים את רגליהם מנסיעה באוטובוס בשל החשש מהקורונה. הסקר נועד לבחון לאורך זמן את שיעור המשתמשים בתחבורה ציבורית בישראל ואת החסמים לשימוש בתחבורה ציבורית.
אזור חיפה והצפון: 43% מודים שהם פחות נוסעים באוטובוס בשל חשש מהקורונה:
· חוששים מהקורונה – 43% מתושבי חיפה והצפון מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה. 33% טוענים כי הקורונה כלל לא משפיעה עליהם.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
· תושבי חיפה והצפון העניקו את הציון הממוצע הנמוך 4.15 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.
· ל-38% מהנשאלים אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים.
· 81% מהנשאלים טוענים כי הרכב הפרטי הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 12.4% מדווחים שאוטובוס הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 2.2% רכבת, ו-1.1% מוניות.
· 64.5% מהנשאלים בחיפה והצפון טוענים כי אילו הייתה תחבורה ציבורית סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת הבית שלך לקרבת מקום העבודה או הלימודים, אשר הייתה מאפשרת להם להגיע באותה מהירות למקום העבודה או הלימודים הם היו עושים בה שימוש.
· 30% מתושבי חיפה והצפון בטוחים שנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר נסיעה ברכב הפרטי. 33% בטוחים כי נסיעה ברכב הפרטי בטוחה יותר מנסיעה באוטובוס.
אזור השרון: 31% מתושבי השרון מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה:
· חוששים מהקורונה – 31% מתושבי השרון מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה. 36% טוענים כי הקורונה כלל לא משפיעה עליהם.
· תושבי השרון העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.42 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.
· ל-34.5% מהנשאלים אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים
· 81% מהנשאלים טוענים כי הרכב הפרטי הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 14% מדווחים שאוטובוס הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם ו-2.8% טוענים שהרכבת היא מקור התחבורה העיקרי.
· 62% מהנשאלים בשרון טוענים כי אילו הייתה תחבורה ציבורית סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת הבית שלהם לקרבת מקום העבודה או הלימודים, אשר הייתה מאפשרת להם להגיע באותה מהירות למקום העבודה או הלימודים הם היו עושים בה שימוש.
· 50% מתושבי השרון בטוחים שנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר נסיעה ברכב הפרטי. 25% בטוחים כי נסיעה ברכב הפרטי בטוחה יותר מנסיעה באוטובוס.
אזור תל אביב והמרכז: 57% מתושבי תל אביב והמרכז מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה:
· חוששים מהקורונה – 57% מתושבי תל אביב והמרכז מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה. 30% טוענים כי הקורונה כלל לא משפיעה עליהם.
· תושבי תל אביב העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.9 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.
· ל-24% מהנשאלים אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים.
· 64% מהנשאלים טוענים כי הרכב הפרטי הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 24% מדווחים שאוטובוס הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם ו-2.3% טוענים שהרכבת היא מקור התחבורה העיקרי. 4.6% מדווחים שהם הולכי ברגל, 2.3% נוסעים על אופנוע או קטנוע ו-1.5% רוכבים על אופניים.
· 71% מהנשאלים בתל אביב והמרכז טוענים כי אילו הייתה תחבורה ציבורית סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת הבית שלהם לקרבת מקום העבודה או הלימודים, אשר הייתה מאפשרת להם להגיע באותה מהירות למקום העבודה או הלימודים הם היו עושים בה שימוש.
· 39% מתושבי תל אביב והמרכז בטוחים שנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר נסיעה ברכב הפרטי. 28% בטוחים כי נסיעה ברכב הפרטי בטוחה יותר מנסיעה באוטובוס.
אזור ירושלים: 49% מתושבי תל אביב והמרכז מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה:
· חוששים מהקורונה – 49% מתושבי תל אביב והמרכז מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה. 35% טוענים כי הקורונה כלל לא משפיעה עליהם.
· תושבי ירושלים העניקו את הציון הממוצע הנמוך 4.5 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.
· ל-30% מהנשאלים אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים
· 75% מהנשאלים טוענים כי הרכב הפרטי הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 21% מדווחים שאוטובוס הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם. 2.3% מדווחים שהם הולכי ברגל, ו-2.3% נוסעים על אופנוע או קטנוע.
· 73% מהנשאלים בירושלים טוענים כי אילו הייתה תחבורה ציבורית סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת הבית שלהם לקרבת מקום העבודה או הלימודים, אשר הייתה מאפשרת להם להגיע באותה מהירות למקום העבודה או הלימודים הם היו עושים בה שימוש.
· 42% מתושבי ירושלים בטוחים שנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר נסיעה ברכב הפרטי. 21% בטוחים כי נסיעה ברכב הפרטי בטוחה יותר מנסיעה באוטובוס.
אזור באר שבע והדרום: 44% מתושבי באר שבע והדרום מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה:
· חוששים מהקורונה – 44% מתושבי באר שבע והדרום מודים שהם נוסעים פחות בתחבורה הציבורית בשל הקורונה. 30% טוענים כי הקורונה כלל לא משפיעה עליהם.
· תושבי באר שבע והדרום העניקו את הציון הממוצע הנמוך 3.96 להתנהלות המדינה בתחום התחבורה הציבורית במשבר הקורונה.
· ל-36% מהנשאלים אין תחבורה ציבורית זמינה מהבית אל מקום העבודה או הלימודים.
· 67% מהנשאלים טוענים כי הרכב הפרטי הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם, 25% מדווחים שאוטובוס הוא מקור התחבורה העיקרי שלהם. 2.8% מדווחים שרכבת היא אמצעי התחבורה העיקרי שלהם, 1.9% מדווחים שהם הולכי ברגל, ו-0.9% נוסעים על אופנוע או קטנוע ו-0.9% רוכבים על אופניים.
· 60% מהנשאלים בבאר שבע והדרום טוענים כי אילו הייתה תחבורה ציבורית סדירה ובתדירות גבוהה מקרבת הבית שלהם לקרבת מקום העבודה או הלימודים, אשר הייתה מאפשרת להם להגיע באותה מהירות למקום העבודה או הלימודים הם היו עושים בה שימוש.
· 36% מתושבי באר שבע והדרום בטוחים שנסיעה באוטובוס בטוחה יותר מאשר נסיעה ברכב הפרטי. 22% בטוחים כי נסיעה ברכב הפרטי בטוחה יותר מנסיעה באוטובוס.
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אמר: "הקורונה גורמת לרבים לצמצם את השימוש בתחבורה הציבורית ואף לזנוח אותה לטובת הרכב הפרטי וזאת בשל החשש הגדול מהידבקות. תחבורה ציבורית טובה וזמינה היא הכרחית לצמצום עומסי התנועה, להפחתת זיהום האוויר ולהורדת תאונות הדרכים. במשך שנים ממשלות ישראל הזניחות את תחום הסעת ההמונים ועודדו שימוש ברכב הפרטי ולכן רבים לא עושים שימוש בתחבורה הציבורית כי היא לא נוחה ולא זמינה. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים לשפר את מערך הסעת ההמונים בישראל גם בימי הקורונה וגם לאחר מכן. ככל שנצליח להעביר אנשים מהרכב הפרטי לשימוש בתחבורה ציבורית נחסוך למשק כסף רב וגם נציל חיים. זוהי השקעה כלכלית שתחזיר את עצמה במהירות".
המחקר בוצע במהלך חודש ספטמבר באמצעות סקר אינטרנטי באמצעות פאנל קבוע רב משתתפים בקרב 503 גברים ונשים בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי מייצג.טעות הדגימה ביחס לאומדנים השונים היא 4.4%.