חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: הקריקטורה היא חלק מהמרקם של החברה האזרחית התוססת שלנו

בבוקר יום הולדתו העברי ה-81, פתח נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את התערוכה- "(צ)חוק יסוד: נשיא המדינה – נשיאי ישראל בראי הקריקטורה" שתוצב החל מהיום (שני) בתערוכה – אותה יזם אוצר בית הנשיא יובל קשת, בייעוץ מנהל מרכז הביקורים של בית הנשיא גוטל-קליין ובסיוע המוזיאון הישראלי לקריקטורה וקומיקס בחולון – מוצגות 24 קריקטורות של נשיאי ישראל מכל הזמנים.

צילום: מארק ניימן / לע״מ

היצירות הן פרי יצירתם של האמנים הישראלים: יוסף בס, יוסף רוס, דוש (קריאל גרדוש), אריה נבון, זאב-יעקב פרקש, פרץ ויינרייך, שלמה כהן, שי צ'רקה, איתמר דאובה, בוריס דיקרמן, חנוך פיבן, ג'קי, עמוס בידרמן, מישל קישקה, דניאלה לונדון דקל וטל לזר.

צילום: מארק ניימן / לע״מ

"אני יודע שהמצב שבו אנחנו מצויים, בימים אלה, לא עושה במיוחד חשק לצחוק, אבל אם יש משהו שלמדתי במהלך שנותיי בפוליטיקה הישראלית, ובכלל, זה שגם כשעוסקים בסוגיות רציניות ביותר, חשוב לתת מקום להומור, חשוב לצחוק. לצחוק על המצב ועל עצמנו", אמר הנשיא למאיירים שיצירותיהם מוצגות בתערוכה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מארק ניימן / לע״מ

״הקריקטורה היא חלק מהמרקם של החברה האזרחית התוססת שלנו, שהרי חברה חזקה היא כזאת שלא חוששת מביקורת – ואפילו ביקורת נשכנית, חריפה. יתרה מזאת, הביקורת שמגולמת בסאטירה, בכוחה לחזק אותנו. לסמן ולחדד את הדרוש תיקון, לאפשר לנו לשמוע בדיחה טובה, לקחת לתשומת הלב, אבל לא לקחת ללב, לחשוב, אולי לתקן איזה דבר, ולהתקדם הלאה. כי מי שיסודות הבית שלו איתנים דיים – לא צריך לחשוש מפני טלטלות קלות,״ אמר הנשיא.

צילום: מארק ניימן / לע״מ

"אני מאמין בכל לבי שהאדנים הערכיים של המדינה היהודית והדמוקרטית יכולים לכל אתגר. למעשה, כשאני רואה את דמותי שלי בקריקטורות אני מנסה לפענח איזה אור חדש היא שופכת עליי ועל התנהלותי. והאמת שלא פעם אני לומד מהקריקטוריסטים שלנו משהו חדש. זו הסיבה שכאשר אני מוצא, בין דפי העיתון, קריקטורה טובה – גם אם היא לא בדיוק לטפנית או משבחת, אני מוצא בה מקור לתענוג אמיתי,״ הוסיף ואמר.

צילום: מארק ניימן / לע״מ

הנשיא ציין כי נעשו מאמצים רבים לכלול קריקטורות ממגוון רחב ביותר, מגדרי, חברתי, שבטי, עדתי, ועוד, אך זה לא צלח ומדגיש את הצורך בהמשך מלאכת השילוב, ופתיחת הדלתות, בפני כל הישראליות והישראלים, ובכל תחומי החיים שלנו.

צילום: מארק ניימן / לע״מ

בתום דבריו הופתע הנשיא על ידי צוות בית הנשיא בעוגת יומולדת שעליה קריקטורה שלו עצמו פרי יצירתו של טל לזר, "הנרות אומרים 81 אבל הלב מרגיש 18", אמר הנשיא בחיוך והצביע על הספרות המונחות על העוגה.

Back to top button