חדשות הארץ

לקראת הסגר: במשרד הרווחה נערכים למתן מענה בתחום האלימות במשפחה

לקראת הסגר בחגי תשרי הצפוי להיכנס לתוקף בסוף השבוע, נערכים במשרד העבודה והרווחה למתן מענה בתחום האלימות במשפחה.

כחלק מההיערכות לסגר הקצה המשרד 5 מיליון ש"ח לרשויות המקומיות למימון סל גמיש המאפשר מענה מותאם אישית לנפגעות אלימות. התקציב הגמיש יאפשר לרשויות לספק סיוע מיידי לנפגעות אלימות המבקשות לעזוב את הבית אך לא למקלט לנשים נפגעות אלימות . כמו כן, הקצה המשרד לרשויות המקומיות תקציב להלנת גברים מורחקים ופועל לפתיחת דירות ייעודיות לאוכלוסייה זו על מנת לאפשר טיפול ולשמור על בטחון הנפגעות. דירה ראשונה צפויה להיפתח במרכז הארץ ותקציב הוקצה לפתיחה של שלוש דירות נוספות.

בנוסף האריך המשרד את פעילותו של המקלט הייעודי לנשים וילדים נפגעי אלימות שנפתח במהלך הגל הראשון במטרה לענות על הצורך בבידוד ולהקל על נשים את הכניסה למקלט גם בתקופת הסגר. ב-14 המקלטים המופעלים ברחבי הארץ בוצעה היערכות לסגר הכוללת הפרדה מניעתית ומתחם בידוד ותוקצבה תוספת של 300 אלף ₪ לכל אחד מהמקלטים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המרכזים לטיפול באלימות במשפחה ימשיכו לפעול; מוקד 118 תוגבר

מוקד 118 של משרד העבודה והרווחה תוגבר בדומה לגל הראשון, מתוך הערכה שגם הפעם יחול גידול במספר הפניות על רקע אלימות במשפחה. לצד המוקד הפועל 24 שעות ביממה, מופעל גם קו ייעודי לגברים במספר 1218 וקו פניה שקטה המאפשר פניה בהודעת טקסט לטלפון 055-7000128.

הצוותים המקצועיים ב-111 המרכזים האזוריים לטיפול באלימות במשפחה ברחבי הארץ הונחו לשמור על קשר יזום עם המטופלים ולהמשיך לקיים את תכניות הטיפול באמצעים דיגיטאליים כדי למנוע ככל הניתן הידרדרות ביחסים ועלייה בעצימות האלימות בקרב משפחות מטופלות. המשרד פועל בימים אלו להקמת 60 יחידות עירוניות נוספות למרכזים האזוריים הקיימים על מנת להנגיש את הטיפול לכמה שיותר משפחות.

שירות חדש: שאלון עצמי אנונימי להערכת מסוכנות

על מנת לסייע לנפגעי אלימות להעריך את מידת הסכנה שבה הם נמצאים גם מבלי לפנות באופן אקטיבי רשויות הרווחה, פותח במשרד כלי אבחון עצמי המאפשר לזהות סיטואציות מסוכנות המצריכות פנייה לעזרה. מדובר בשאלון דיגיטאלי הניתן למילוי באופן אנונימי (https://i-risk.co.il) ובמשרד מקווים כי השאלון יסייע לאנשים רבים לשים לב לתמרורי האזהרה ולפנות לקבלת עזרה בשלבים מוקדמים בהם האלימות היא בעצימות נמוכה. השאלון מתאים גם לחברים ובני משפחה של נפגעות, שאינם בטוחים אם סיטואציות מסוימות מצביעות על אלימות פוטנציאלית או לא.

"במהלך הסגר הראשון הושק קו פניה שקטה לאחר שזיהינו קושי רב בדיווח על אלימות במשפחה במהלך סגר, אז חסרה הפרטיות הדרושה לדיווח על אלימות" מציינת ראש מינהל שירותים חברתיים במשרד העבודה והרווחה, איריס פלורנטין.

"תקופת החגים היא תקופה מורכבת עבור משפחות רבות ומלווה בעלייה בפניות על רקע אלימות במשפחה. הסגר תורם להתגברות המתחים ועל כן במשרד עמלים בשבועות האחרונים על הגדלת המענים לגברים, נשים וילדים הנמצאים במעגל האלימות. "בחודשים האחרונים מאז הסגר הראשון ובמהלך "שגרת הקורונה" אנו עדים לעלייה בפניות ולומדים את הצרכים בשטח שגדלו והשתנו על רקע המתח הנפשי, הקשיים הכלכליים והקושי שבהסתגרות בבית".

השלב הבא: מרכז חירום 24\7

בשבועות הקרובים ייפתח בצפון הארץ מרכז החירום והסיוע הראשון מסוגו שייתן מענה חירום 24/7 למשפחות. מרכז זה יהיה הראשון מארבעה מרכזים בסך הכל שיוקמו ברחבי הארץ. במרכז ישהו באופן קבוע עו"ס ומחים לטיפול באלימות במשפחה, שוטרים, חוקרים עורכי דין ויהיה בו גם מרכז להלנת חירום למקרים דחופים.

שר עבודה והרווחה איציק שמולי, אמר: "אסור להשלים עם מצב שבו הסגר שנכפה עלינו יהפוך למלכודת של אלימות ופחד עבור נשים וילדים. לצערנו כפי שראינו בגל הראשון תופעת האלימות במשפחה בזמן הסגר עלולה לתגבר ולכן תגברנו את כל השירותים לטיפול בתופעה ואף פיתחנו שירותים חדשים בתוך זמן קצר. נעשה כל שביכולתנו כדי שבתקופת הסגר וגם לאחריה יינתן מענה מידי ומקצועי לנפגעות ולנפגעים".

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

Back to top button