חדשות הארץ

צדק מאוחר: זוג בני למעלה מ- 90 הוכרו כניצולי שואה ויקבלו קצבאות חודשיות

יהודה ושרה ( שמות בדויים), ניצולי שואה בני 93 מחיפה, חיו בדוחק רב במשך שנים רבות רק משום שלא הוכרו כניצולי שואה. שניהם נולדו בעיר יאשי ברומניה, עיר שבה חוו היהודים פרעות קשות בתקופת השואה ושניהם אולצו לעבוד בכפייה. לפני כעשרים שנים השניים מצאו אחד את השני לאחר שהתאלמנו ומאז הם חיו יחד.

כשג', בנו של יהודה פנה לקו הייעוץ של עמותת אביב לניצולי השואה, הוא סיפר שאביו – קשיש בן למעלה מ-90, הסובל מדמנציה ונזקק לטיפול סיעודי, חיי בדוחק רב מהכנסה חודשית של 3,700 ש"ח ומעולם לא קיבל זכויות כניצול שואה. עו"ד טלי קימלמן, יועצת זכויות בעמותה, הסבירה לג' שאביו זכאי לזכויות מלאות כניצול שואה וסייעה לו למצות את זכויותיו בתהליך ארוך וממושך שהצריך הגשת בקשות גם לרשות לזכויות ניצולי השואה וגם לוועידת התביעות ובמהלכו הם נפגשו מספר פעמים בנקודת הזכות – מרכז מיצוי זכויות בקהילה, שמפעילה העמותה בחיפה.

במהלך הפגישות התברר כי גם בת הזוג של האב, שרה, היא ניצולת שואה שמעולם לא קיבלה את זכויותיה. לשרה אין ילדים והיא מתקיימת מקצבת זקנה של ביטוח לאומי בלבד וזקוקה לטיפול סיעודי. עו"ד קימלמן התגייסה לסייע גם לשרה ובמקביל החלה בתהליך ממושך למיצוי זכויותיה מול הרשות לזכויות ניצולי השואה ומול ועידת התביעות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בסופו של דבר, בתום תהליך ממושך ובליווי צמוד של עו"ד קימלמן, כיום יהודה מקבל קצבה חודשית בסך 9,736 שקלים, שרה קיבלה מוועידת התביעות מענק חד פעמי של ילדות אבודה בסך 2,500 אירו והיא מקבלת קצבה חודשית בסך 8,557 שקלים. יחד יקבלו בני הזוג 18.293 שקלים כל חודש.

"אבי וזוגתו שרה יכולים כיום לחיות בכבוד רק הודות לסיוע של עמותת אביב לניצולי השואה", אומר ג', בנו של יהודה, שמספר כי ללא הקצבה החודשית כניצולי שואה בני הזוג לא היו מסוגלים לשלם עבור טיפול סיעודי ואפילו לא לקנות אוכל. בכל פעם שאני רואה ניצול שואה בטלוויזיה שמספר שהמקרר שלו ריק אני מבין אותו משום שזה בדיוק סיפורו של אבי. למזלי חבר סיפר לי שקיבל סיוע מהעמותה עבור אימו ניצולת השואה והמליץ לי לפנות לעמותה, כך נפגשתי עם עו"ד טלי קימלמן שהיא באמת מומחית מהמעלה הראשונה. רק בזכותה הצלחנו לממש את הזכויות שלהם. לבד לא היה לי מושג מה צריך לעשות ומה מגיע להם. אם עו"ד טלי קימלמן לא היתה עוקבת, עוזרת ומכוונת אותנו במקצועיות ובהרבה סבלנות וכמובן ללא כל תשלום, זה לא היה קורה. חבל שלא ידעתי על העמותה כמה שנים קודם לכן, אבל לפחות היום אבא שלי ושרה חיים בכבוד"

אורלי סיון, מנכ"לית עמותת אביב לניצולי שואה אמרה: "מדי יום אנו פוגשים בעשרות ניצולי שואה שכמו יהודה ושרה, אינם ממצים זכויות שמגיעות להם ויכולות לשפר את חייהם. ללא הסיוע במיצוי זכויות, בני הזוג לא היו מקבלים את הזכויות והכספים שמגיעים להם כדין. מטרתנו היא לסייע לניצולי שואה לממש את זכויותיהם ללא כל תשלום על מנת שיוכלו להזדקן בכבוד וברווחה". 

עמותת אביב לניצולי השואה נוסדה בשנת 2007 במטרה להבטיח את מיצוי זכויותיהם של ניצולי השואה בישראל. עורכי הדין, יועצי הזכויות של העמותה, מעניקים סיוע אישי לניצולי השואה במיצוי מכלול זכויותיהם בארץ ובעולם ללא כל תשלום מצידם.

מוקד הסיוע הטלפוני של העמותה: 5711* פועל ברציפות 24 שעות ביממה.

בשנות פעילותה סייעה עמותה ללא כל תשלום ליותר מ-60 אלף ניצולי שואה לקבל זכויות והטבות בשווי של למעלה מ-450 מיליון שקלים.

אילוסטרציה. צילום: pexels

Back to top button