חדשות הארץ

הממשלה אישרה הטלת סגר מלא, באופוזיציה תוקפים: "החלטה הזויה"

היום (חמישי) לפנות בוקר אישרה הממשלה הטלת סגר מלא על אזרחי ישראל שיימשך כשבועיים החל ממחר ועד למוצאי שמחת תורה ב-11 באוקטובר. בישיבה נדרשו השרים להצביע על שתי החלטות: הטלת הסגר והתקנות עצמן להגבלת ההתקהלויות בבתי הכנסת וההפגנות.

רוב השרים וח"כים מכחול לבן (השרים: חילי טרופר, עומר ינקלביץ, אלון שוסטר, פנינה תמנו שטה ומיכאל ביטון והח"כים: הילה שי-וזאן, מיכל קוטלר-וונש ותהלה פרידמן) תמכו בצמצום ההגבלות בהפגנות, זאת בניגוד לעמדתו של שר המשפטים ניסקורן. הממונה למאבק בקורונה, פרופ' רוני גמזו, והשרים ישראל כ"ץ, עמיר פרץ, איציק שמולי, יזהר שי ואורית פרקש הכהן התנגדו להטלת סגר מלא. נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון התנגד אף הוא לסגר המלא. השר אסף זמיר הצביע נגד התקנות שמגבילות התקהלות.

השר יזהר שי זעם בדיון ורגע לפני שעזב את הישיבה ואיים להתפטר אמר: "אל תצביעו בעד החוק שאוסר הפגנות. זה חוק שעושה עוול לציבור ענק בישראל. זה חוק ציני, לא ראוי ומפלג שלא לצורך. ממשלה שכואבת את כאב האזרחים ומבינה לליבם בעת הדרמטית הזו לא מביאה חוק כזה לכנסת לחקיקת בזק, כמעט מחטף של הכנסת, בערב יום הכיפורים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי המתווה, שוק העבודה יצומצם באופן משמעותי כך שרק מקומות עבודה חיוניים בלבד יפעלו. תפילות והפגנות יתקיימו במרחב הפתוח בלבד, בקפסולות של עד 20 בני אדם ובמרחק של עד קילומטר ממקום המגורים, למעט יום הכיפורים שתותר תפילה בתוך בתי הכנסת על פי התקנות שאושרו בראש השנה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שתמך והוביל לסגר מלא אמר בתחילת הדיון: "אנחנו נמצאים ברגע האמת. הגל השני של הקורונה מכה בכל העולם, הוא מכה גם בנו. התחלואה בישראל עולה, מספר החולים הקשה עולה ולצערי גם מספר המתים. ביומיים האחרונים אנחנו שמענו מהמומחים שאם לא ננקוט צעדים מיידים וקשים אנחנו נגיע לפי התהום. כדי להציל את החיים של אזרחי ישראל נדרש מאיתנו להטיל סגר מלא למשך שבועיים – מיום שישי הקרוב ועד מוצאי שמחת תורה."

"אחר כך נמשיך בשבועיים נוספים של סגר" אמר נתניהו והדגיש: "אני מקווה עם פחות הגבלות, אבל אני אומר מראש שזה תלוי בנתוני התחלואה. ככל שהמצב יאפשר אנחנו נחזור בהקדם לתוכנית הרמזור ולניהול שגרת קורונה – המטרה היא להוריד את רמת התחלואה ולהציל חיים רבים בישראל. הדבר הזה גם נדרש לטובת הכלכלה. מי שחושב שאנחנו יכולים לעבוד עם מגיפה מתפרצת, עם תמותה ותחלואה עולה ושהדבר הזה לא יפגע בכלכלה הוא טועה! ואם אנחנו צריכים לפעול ולעשות צעדים קשים עדיף לעשות את זה בחגים, עכשיו שהכלכלה נמצאת בהילוך נמוך. שני הדברים החשובים ביותר, שהם מעבר להחלטות שאנחנו מקבלים והם דורשים שיתוף פעולה מלא של כל אזרח ואזרח – עטיית מסיכות, ואני שמח לראות שבאולפנים עברו לעטיית מסיכות, והדבר השני הוא מניעת התקהלויות."

ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו נדרשים לקבל החלטות ומנהיגות פירושה קבלת החלטות קשות, החלטות מתבקשות, החלטות מצילות חיים. אין לנו את הפרבילגיה לדעת שהיינו יכולים למנוע תמותה נוספת ולא עשינו זאת. זאת האחריות שלנו, כנציגי ציבור אנחנו חייבים לפעול עכשיו ואני אומר לכם לפעול יחד למען כל אזרחי ישראל."

שר האוצר, ישראל כ"ץ התנגד להטלת סגר מלא ואמר: "חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל הוא חלק מהחוסן הלאומי ויש לשמור עליו. הממונה גמזו הציע 50 אחוז, מה שמוצע כאן עכשיו זה חסר תקדים בעולם אין מדינה שהחליטה על צעדים מסוג זה. אנשי הבריאות אומרים בעצמם – אי אפשר לנתק את ההיבט הבריאותי מההיבט הכלכלי. יש סיבה לסגר אבל להחמיר יותר ממרץ-אפריל יש לזה משמעיות של עשרות מליארדים." השר כ"ץ הוסיף כי "ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי, שאינם מקבלים קהל ומקפידים היטב על הוראות משרד הבריאות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בדיון: "האחריות שלנו זה לא רק לקבל המלצות ולהרכין ראש. מחיר הטעות זה שנאבד שליטה ויש לנו כבר צפי לעוד 1000 מתים, זה כבר 2000, מחיר השגיאה גדול מידי. פגיעה בכלכלה יכולה להיות, אני לא מכחיש, אבל זה דבר שאנחנו יכולים לעמוד בו. אם נטעה מבחינת הדבקה ונגיע לתרחיש ספרדי הפגיעה תהיה גדולה יותר".

עוד הוסיף כי "האחריות היא שלנו, ההמלצות שקיבלנו לא עצרו את ההתפשטות. כל פעם אמרו שזה ירד אבל לא זה לא ירד. אם לא נפעל נאבד שליטה, אם יום יום יהיה פיגוע עם 30 מתים הייתם מרגישים שחייבים לעשות משהו. אני מדבר עם גדולי המומחים, אף אחד לא מאמין שאנחנו לא נמצאים בסגר הדוק. הם התחילו ב- 200 נדבקים. מדינות סגרו מדינות שלמות או אזורים שיותר גדולים ממדינת ישראל והם לא נמצאים בעשירית מהתחלואה הזאת."

לגבי ההתקהלויות בהפגנות אמר נתניהו בדיון: "הדבר שהכי פרם את כל המשמעת של הציבור זה ההפגנות הללו. הייתה גישה מאוד סלחנית בצמתים והדבר הזה גרם לנזק עצום. אני שמח ששרים קמים ומדברים כאן. הקו הטהרני הזה, הקו הפופוליסטי הזה גרם לנזק עצום".

באופוזיציה הגיבו להטלת הסגר בחריפות. ראש האופוזיציה יאיר לפיד הפנה אצבע מאשימה לכל שרי הממשלה ואמר: "אתם שותפים למחדל נתניהו". לפיד הוסיף כי "כל שרי הממשלה ובעיקר חברינו מכחול-לבן צריכים לשאול את עצמם הבוקר מה הם עושים בממשלה שמפקירה ככה את הציבור. מה הם עושים בממשלה שראש הממשלה שלה עסוק רק בפוליטיקה זולה. מאמין לכם שלא ידעתם שככה זה יהיה, אבל עכשיו אתם יודעים. אנשים הגונים לא יכולים להישאר שם. אתם שותפים למחדל נתניהו."

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר כי "‏ההחלטה ההזויה על הטלת סגר מלא מחר בניגוד לדעת המומחים היא תוצאה של התנהלות פושעת מצד הממשלה בחודשים האחרונים, שבשל חוסר מנהיגות וחוסר מדיניות הובילה אותנו למצב הזה. הגיע הזמן לעבור מביביסטריה של ייאוש לפתרונות של תקווה."

על פי ההחלטה כאמור, הפגנות ותפילות יתקיימו אך ורק תחת כיפת השמיים במרחק של עד קילומטר 1 מהבית ובקפסולות של עד 20 אנשים. ביום כיפור בלבד תותר תפילה בבתי הכנסת על פי התווה שאושר לראש השנה. כמו כן תותר יציאה לצורך חיוני בלבד וספורט יחידני. התחבורה הציבורים תצמצם קווים למינימום ובנתב"ג יסגר לטיסות יוצאות. כלל מקומות העבודה שאינם חיוניים יסגרו (משק פרטי – חיוניים בלבד. מגזר ציבורי ומשרדי ממשלה יפעלו במתכונת חירום). כל אלה יהיו בנוסף להמשך האכיפה של עטיית מסיכות במרחב הציבורי ושמירת מרחק מאדם לאדם של שני מטרים.

נכון להיום, על פי נתוני משרד הבריאות ישנם מאתמול 6,808 מאומתים חדשים, זאת מתוך תוצאות 54,364 בדיקות שנעשו. מפרוץ המגיפה התגלו 206,332 מאומתים, 667 חולים שמצבם מוגדר קשה ומתוכם 164 מונשמים. עד כה מתו בישראל כתוצאה מסיבוכי נגיף הקורונה 1,335 בני אדם.

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Back to top button