תנועה ותחבורה

31% מנפגעי תאונות הדרכים בגבעתיים – רוכבי אופנוע או קטנוע

כמעט אחד מכל שלושה נפגעי תאונת הדרכים בגבעתיים הוא רוכב אופנוע או קטנוע, כך עולה מדו"ח חדש שהכינו בעמותת אור ירוק. הדו"ח הופק במטרה לאמוד את היקפי הרוכבים הנפגעים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים ואת חלקם במצבת כלל הנפגעים בעיר. מטרת הדו"ח היא להצביע על ערים "אדומות" שבהן יש לשפר את מערך הבטיחות עבור רוכבי האופנועים והקטנועים. בעמותת אור ירוק בדקו את נתוני ההיפגעות בחמש השנים האחרונות (2015-2019) ובמקביל ניתחו את חלקם היחסי של רוכבי האופנועים והקטנועים שנפגעו בתאונות דרכים מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בעיר באותן שנים.

אחרי גבעתיים (109 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות) ניצבת במקום השני תל אביב-יפו כאשר חלקם של הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים נאמד בשיעור של 27% מכלל הנפגעים בעיר (2,308 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). רמת גן ניצבת במקום השלישי כאשר חלקם של הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים נאמד בשיעור של 26% מכלל הנפגעים בעיר (416 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). חלקם של הרוכבים באילת בכלל הנפגעים בעיר נאמד ב-19% (77 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים). חולון (17%) סוגרות את חמשת הערים האדומות לרוכבי האופנועים והקטנועים בישראל (367 רוכבים שנפגעו בתאונות דרכים).

עשרת הערים המובילות בשיעור היפגעותם של רוכבי האופנועים והקטנועים מכל הנפגעים:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עמותת אור ירוק

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "הסיכון של רוכבי האופנועים והקטנועים להיפגע בתאונות דרכים הוא גבוה מאוד בהשוואה לנהגי הרכב הפרטי. בשנים האחרונות נרשמת עליה חדה בשיעור רוכבים שנהרגו בתאונות דרכים, מגמה שהגיעה לשיאה השנה. מדד הערים "האדומות" מצביע על ערים שחייבות לשים דגש על שיפור התשתית עבור רוכבי האופנועים והקטנועים כמו צביעת מעברי חציה בצבע תיקני שלא גורם להחלקה, טיפול במוקדי הסיכון שבהם נפגעים הרוכבים ועוד פעולות נוספות שיצמצמו את היפגעותם הגבוהה של הרוכבים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא יכולים לקבל באדישות את נתוני ההיפגעות הגבוהים של רוכבי האופנועים והקטנועים ולכן יש להכין תכנית שמעודדת ערים וישובים לקחת אחריות ולפעול למען צמצום מספר הרוכבים הרבים שנפגעים. בשילוב זרועות של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות נוכל להציל את חיי הרוכב הבא".

בירושלים, למרות ריבוי הרוכבים שנפגעו בתאונות דרכים (932) נמצאת במקום ה- 11 עם שיעור רוכבים נפגעים של 12%. חיפה ( 299 רוכבים שנפגעו) נמצאת במקום ה-21 עם שיעור של 7% רוכבים נפגעים מכלל הנפגעים בתאונות דרכים בעיר. מודיעין עילית (0%), רהט (1%) וביתר עילית (1%) סוגרת את הרשימה. שנת 2019 הייתה שנת שיא במותם של רוכבי האופנועים והקטנועים ב-15 השנים האחרונות. 66 רוכבים נהרגו בתאונות דרכים לעומת 44 רוכבים שנהרגו בשנת 2018 – עליה של 50%. המגמה הקטלנית נמשכת גם בשנת 2020. בשיעור הרוכבים ההרוגים לכל 10,000 אופנועים, ישראל נמצאת במקום הרביעי הגרוע מבין מדינות ה-OECD, כמעט פי שניים יותר מהממוצע.

ב-18 באוגוסט פנה ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק אל שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב בבקשה כי השרה "תפעל להעברת התקציב הנדרש להמשך הטיפול במעקות הבטיחות ובכלל זה להתקנת פסי המגן מצילי החיים".

המכרז להחלפת מעקות הבטיחות והתקנת פסי ההגנה לרוכבים הופסק ולא חודש בשנת 2020. קיטה פנה במכתבו אל שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וטען כי "פעילות התיקון והאחזקה של מעקות הבטיחות, המבוצעת באמצעות חברת נתיבי ישראל, הינה בעלת משמעות מצילת חיים עבור רוכבי הדו גלגלי. מעקות הבטיחות הישנים והלא תקניים מהווים מלכודת מוות עבור רוכב המחליק על הכביש, והתקנת פסי המגן במעקות הבטיחות שקולה להצלת חייהם של הרוכבים. פעילות זו תוקצבה בשנים האחרונות בהיקף של כ-38 מיליוני שקלים בשנה, תקציב אשר קוצץ באופן נרחב, זאת כאשר ברחבי ישראל ישנם מאות קילומטרים של כבישים עם מעקות המחייבים החלפה או תיקון.

מנכ"ל עמותת אור ירוק מסיים את הפניה בבקשה משרת התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול על מנת למצוא תקציב לטובת צמצום מספר הרוכבים הנפגעים הגבוה: "אני פונה אליך בבקשה כי תפעלי להעברת התקציב הנדרש להמשך הטיפול במעקות הבטיחות ובכלל זה להתקנת פסי המגן מצילי החיים. אני סמוך ובטוח כי הצלת חיי הרוכבים עומדת לנגד עיניך וכי ימצא התקציב הדרוש על מנת להעבירו לטובת צמצום היפגעותם הגבוהה של רוכבי האופנועים בישראל".

ארכיון. צילום: נתן קניג

Back to top button