חדשות הארץ

אלפים יצאו להפגנות ברחבי הארץ: "לא ניתן לו להחריב את המדינה"

על אף שהממשלה אישרה הלילה (חמישי) את התקנות שמגבילות את ההפגנות, אלפי אזרחים יצאו הערב לצמתים, לכיכרות ולרחובות מרכזיים בערים רבים ברחבי הארץ. ארגוני המחאה פרסמו חוות דעת משפטית לפעילי המחאות בעניין ההגבלות.

עו"ד גונן בן יצחק כתב בחוות הדעת: "התבקשתי להכין חוות דעת משפטית משפטית בנוגע לזכות להפגין. חוות דעת זו נכונה ותקפה ליום 1 אוקטובר 2020 בלבד זאת משום שהנושא נמצא ברגעים אלה בתהליך חקיקה והמצב המשפטי משתנה מרגע לרגע.

היום, 1 אוקטובר 2020, אין מגבלות על החופש להפגין למעט מגבלות הנוגעות להתכנסות בקפסולות של 20 אנשים וחובת עטית מסיכה. אין כל מגבלה על תנועה ברכב לצורך הפגנה, ובלבד שמיושמות ההנחיות כלומר נהג ושני נוסעים שאינם מאותה משפחה גרעינית (במקרה של משפחה גרעינית ניתן לנסוע על פי כמות האנשים המותרת ברישיון)?"

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד ציין עו"ד גונן בחוות דעתו כי "למשטרת ישראל אין סמכות לעכב או לקנוס פעילי מחאה על רקע יציאה למחאה. שוטרים אמורים בכל מקרה להתריע בטרם מתן קנס במקרים בהן נעברה עבירה מנהלית של קרבה מתחת לשני מטר או אי עטית מסיכה. היום ועדת חוקה חוק ומשפט אמורה לאשר תקנות שעת חירום שיש בהן כדי להגביל את חופש ההפגנה. בכל מקרה תקנות אלה ייכנסו לתוקף רק 24 שעות מרגע אישורן."

כאמור, אלפי אזרחים יצאו היום למחאות – בירושלים הפגינו רבים ברחוב בלפור, מול מעון ראש הממשלה, ובתל אביב הפגינו בכיכר מגן דוד, בכיכר דיזינגוף ובכיכר הבימה שיצאו בצעדה ברחובות העיר.

אורי קדיש, אחד מהמפגינים בתל אביב אמר הערב: "הוא לא סופר אותנו, אנחנו סופרים בשבילו, עוד 65 ימים הנאשם יקום על רגליו. לא ניתן לו להחריב את המדינה כדי להימלט מהמשפט".

המפגינים בתל אביב מדווחים על ניסיון דריסה ופגיעה במפגינה בצומת בגין – הרכבת. לטענתם, הנהג נמלט מהמקום במהירות. נציין שברשתות החברתיות הופץ תיעוד של המקרה.

הדגלים השחורים הגיבו לאירוע הדריסה ואמרו: "ההסתה שנשמעה מפי ראש הממשלה וח״כים מהליכוד מביאה לעוד מתקפה נפשעת על המפגינים נגד נתניהו והשחיתות. הגיע הזמן שהיועמ״ש יתעורר ויעמיד לדין את מיקי זוהר ושאר מהדהדי השנאה. שלא יבוא לבכות בלוויות כשירצחו פה מפגינים. מצפים ממשטרת ישראל לחרוג ממנהגה- לתפוס את הפושעים ומהפרקליטות להעמידם לדין".

ח"כ עופר כסיף התייחס לאירוע דריסת המפגינה בתל אביב ואמר: "‏הערב התרחש פיגוע דריסה ביביסטי נגד תומכי הדמוקרטיה. לאחר חודשים של הסתה מפיו של ראש הממשלה עצמו וכל הסובבים אותו, אדם בחר לעשות מעשה ולנסות לרצוח מפגינים באמצעות רכב.
נתניהו הוא הכתובת על הקיר, נתניהו לא ינוח עד שירצח מפגין. "

מהמשטרה נמסר בעקבות הדיווח על דריסת מפגינה בהפגנה בתל באביב כי "הדיווח נמצא בבדיקה של המשטרה אולם נכון לשעה זו טרם אותר אירוע שכזה."

מהמשטרה נמסר כי בעקבות המחאה המתקיימת כעת בתל אביב , נחסמו לתנועת כלי רכב הרחובות העוטפים את כיכר הבימה והצירים המובילים לשם. המשטרה פועלת בכוחות גדולים, תוך מזעור הפגיעה בשגרת החיים של התושבים המתגוררים באזור.

המשטרה קוראת למשתתפי המחאה, להישמע להוראות השוטרים, לשמור על הסדר הציבורי וכן להקפיד על קיום הנחיות משרד הבריאות לעניין נגיף הקורונה לצורך שמירה על בריאות הציבור ומניעת הדבקה המונית.

עד כה חולקו הערב כמה עשרות דוחות בגין חריגה מהנחיות משרד הבריאות .

מפגינים רבים יצאו למחות גם בחיפה, קציר, שוהם, יבנה, באר שבע, יטבתה, קיבוץ אלמגור, בגבעתיים ובמקומות נוספים.

צילום: סילביה
צילום: סילביה
כרמיליה/שדרות מוריה/חיפה
כרמיליה/שדרות מוריה/חיפה
צילום: הבעלבתים
צילום: הבעלבתים

Back to top button