כלכלה

משרד הכלכלה: ירידה של כ-5% בסל המוצרים הבסיסי בכלל הרשתות

משרד הכלכלה והמועצה לצרכנות פרסמו היום (שני) את נתוני מחירי סל המוצרים הבסיסי ברשתות השונות לחודש אוגוסט. סל המוצרים הבסיסי גובש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד הכלכלה והתעשייה והושק בדצמבר 2018, בין היתר במטרה לעודד תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין השחקניות השונות בשוק.

מהשוואת סל המוצרים עולה כי עלות הסל הממוצעת ברשתות המזון עמדה בחודש אוגוסט 2020 על 921 ש"ח, זאת לעומת דצמבר 2018 בו עלות הסל הממוצעת עמדה על 970 ש"ח- ירידה של כ-5% בעלות הסל. מתחילת ביצוע הבדיקה עלות הסל הממוצעת ברשתות הדיסקאונט, המהוות את ערוץ הרכישה המרכזי עבור הצרכנים בישראל, עמדה בחודש אוגוסט 2020 על 873 ש"ח, זאת לעומת דצמבר 2018 בו עלות הסל עמדה על 938 ש"ח.

ירידה של 7% בעלות הסל, ממועד השקת הסל. כמו כן, נמצא פער של 4% בין עלות הסל ברשת הזולה ביותר לבין הרשת היקרה ביותר ברשתות הדיסקאונט.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עלות הסל הגבוהה ביותר לחודש אוגוסט התגלתה ברשת "פרש מרקט" שהייתה היקרה ביותר עם שווי סל של 1,032 ש"ח ,לאחריה "מגה בעיר" – 997 ש"ח ובמקום השלישי רשת "סטופ מרקט" – 989 ש"ח .

• ממוצע סל המוצרים הבסיסי של משרד הכלכלה והתעשייה והמועצה לצרכנות, אשר גובש יחד עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עמד בחודש אוגוסט 2020 על 921 ₪, ירידה של כ-49 ₪ בהשוואה לממוצע בחודש דצמבר 2018 (חודש השקת הסל), בו עמד הסל על 970 ₪.

• ממוצע סל המוצרים ברשתות הדיסקאונט הגדולות ירד משמעותית מחודש דצמבר לחודש אוגוסט – 7% שהם 65 ש"ח.

• הרשת היקרה ביותר היא "פרש מרקט" – עלות הסל בחודש אוגוסט עומדת על 1,032 ש"ח.

• ירידת מחירים גורפת – כל רשתות הדיסקאונט הורידו מחירים בהיקפים שמגיעים עד ל-115 ש"ח משווי הסל.

• 17 מתוך 18 הרשתות שנדגמו מציגות ירידת מחירים במוצרי הסל.

• רשת שופרסל שלי הציגה ירידה של 12.3%, רשת שופרסל דיל הורידו מחירים בכ-11.7%, רשת שופרסל דיל EXTRA הורידה מחירים בכ-10.3%, מחסני השוק ו-ויקטורי הציגו ירידות מחירים משמעותיות העומדות על 7%.

• הפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה ביותר בחודש אוגוסט עומד על 21% שהם 179 ש"ח.

• פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה ברשתות ה"דיסקאונט" עומד על 4% שהם 34 ש"ח.

• הסל הנבדק כולל 68 מוצרים מהקטגוריות חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון. סל המוצרים כולל את המוצרים הבסיסיים שהם הנמכרים ביותר ומהווים נתח משמעותי מהוצאות משקי הבית.

• לא נמדד שינוי מהותי במחיר הסל בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

• ממצאים ראשוניים ממחקר של חוקרים באוניברסיטת ת"א מעידים על אפקטיביות הסל. בניתוח אקונומטרי מקיף נמצא שהסקר של משרד הכלכלה הוביל לירידת מחירי המוצרים שנכללו בו בשיעור של שלושה עד ארבעה אחוזים. הבדיקה נעשתה מול מספר קבוצות ביקורת. הראשונה, ביחס למוצרים שאינם בסל של משרד הכלכלה ונמכרים באותה רשת שיווק. השניה ביחס למוצרים הנכללים בסל אך נמכרים ברשתות שיווק שלא נכללו בהשוואה של משרד הכלכלה. בנוסף, לא נמצאה אינדיקציה לעליית מחירים בקרב מוצרים שאינם בסל.

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, דוד לפלר, אמר: "פרסום סל המחירים נועד לייצר תחרות בין רשתות המזון, להביא להורדת מחירים ולהפוך את הצרכנים לשחקנים משמעותיים המשפיעים על יוקר המחיה. בדקו את המחירים, השוו ובחרו בצרכנות נבונה".

מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה, הוסיפה: "אנו מפרסמים את המעקב על סל המוצרים הבסיסי החל מדצמבר 2018, ובכך מצליחים להשפיע ביעילות ולהביא להפחתה מוכחת של רמת המחירים לצרכן. עצם מתן כלי השוואתי שכזה בידי הצרכן, יחד עם שימת זרקור על הרשת הקמעונאית, מביאה לכך שנתח עיקרי מסל הצריכה של משקי הבית מוזל. "

קרדיט: freepik

Back to top button