צרכנות

איך להימנע מטיפול שורש והשתלות שיניים ?

אחת המילים היותר מפחידות מטופל המגיע לייעוץ ואבחנה מרופא שיניים, היא "טיפול שורש". טיפול שורש הינה פרוצדורה לא נעימה בכלל יש פרוצדורה כן נעימה? שלרוב נובעת מהזנחת הטיפול המניעתי המקדים.

מדוע יש צורך לבצע טיפול שורש?

כאשר מתפתחת עששת בשן ולא מטפלים בה בזמן, נוצרים חורים וסדקים בשכבות השן העליונות, באמייל – השכבה הקרמית החיצונית ובדנטין – השכבה הפנימית המחוברת אל השורש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אם העששת חודרת שכבות אלה ומגיעה אל השורש עצמו,  עוד לפני שביקרנו אצל רופא השיניים, הדלקת והריקבון המגיעים אל השורש עלולים אף להגיע אל קצוות השורש התחתונות ולהידרדר עד  לדלקת  בעצמות הלסת ולנשירת השיניים.

 

כיצד מבוצע טיפול שורש ?

טיפולי שורש ומהלכו מתחיל בכך שרופא השיניים קודח חור בשן על מנת להגיע לחלל הפנימי, ואל תעלות השורש, מרחיב אותן ומנקה ומסיר את העצב מתעלות השן החוצה.

לאחר מכן רופא השיניים משייף את כל תעלות  השורש ומוודא שאין בהן חיידקים דלקתיים, ורק אז ממלא את החלל בחומר אוטם.

מהלך זה בעצם נוטל את החיות של השן, והיא נשארת במקומה רק בשל היותה מקובעת לעצם. סביר להניח שבהמשך החיים ובתהליך הזדקנות העצמות, שן זו תקדים לנשור משיניים אחרות.

בנוסף, פעמים רבות בשל איבוד חיות  השן, היא נוטה להישבר בקלות יתירה. לכן, במקרים רבים השלמת הטיפול תחייב ביצע מבנה ומעל השן כתר.

מה ניתן לעשות כדי למנוע דלקות בחלל הפה ובשיניים ?

חשוב מאוד לדעת, שבמקרה שחלילה גם את טיפול השורש לא עושים בזמן, עלולה להיווצר דלקת בעצם הלסת עצמה שעלולה לגרום לנשירת השיניים ולצורך בהשתלת עצם והרמת סינוס, כדי לאפשר שיקום באמצעות  שתלים אותם מחדירים לעצם במקום השורשים שנרקבו והשן שאבדה.

לכן, כדאי מאוד להתייחס בכובד ראש לטיפים הבאים:

ראשית, שמירה על היגיינת הפה וצחצוח יום יומי עקבי ונכון, עשויים למנוע את מרבית בעיות הפה והחניכיים. חינוך להיגיינת הפה כבר מגיל צעיר, יסייע לכם ולילדיכם להתרגל לצחצח שיניים באופן סדיר ומיטבי.

חשוב מאוד לדעת שעיקר צחצוח השיניים אינו מיועד להלבנת השיניים וניקיונן, כי אם להוצאת שאריות מזון מבין השיניים ובצמוד לחניכיים. לכן אין די בצחצוח השן עצמה, אלא יש להעביר את סיבי המברשת באופן אלכסוני גם על החניכיים.

בנוסף, חשוב מאוד להקפיד על שימוש בחוט דנטלי בין השיניים בקביעות. על מנת להוציא את שאריות המזון שהמברשת לא מצליחה להגיע אליהן.

מלבד זאת, חשוב לבקר אצל השיננית פעמיים עד ארבע פעמים בשנה, לניקוי מעמיק והסרת האבנית והפלאק הגורם לעששת מהשן.

ביקורים עונתיים אצל רופא השיניים

במרפאות השיניים יש לבקר החל מגיל שנה, לפחות אחת בשנה. כאמור, חור קטן בשן, יכול חלילה לגרום לדלקות בשן ולריקבון ובהמשך לדלקת בשורשי השן והדלקת עלולה אף להגיע לעצמות הפה.

אבחון וטיפול מוקדם, טיפול בדלקת כבר עם היווצרותה וסתימה מהירה של החור, תמנע מכם בעתיד כאב, סבל, עוגמת נפש והוצאות יקרות ומיותרות.

מלבד זאת, רופא השיניים יכול לזהות כבר בשלבים מוקדמים, אם יש סיכון לדלקות עתידיות, בין היתר בשל צפיפות השיניים, המונעת צחצוח מיטבי.

במקרה כזה,  בגיל צעיר, ממליצים הרופאים על טיפול אורתודנטי –  כדי לרווח אותן ולסדרן באופן בריא.

מודעות ורגישות

הדבר החשוב מכל, הוא המודעות. אדם שיודע כמה שיניו חשובות לו ומה עלול לקרות אם לא ישמור עליהן כנדרש, ישים לב לכל התפתחות ושינוי המתחוללים בפיו ויפנה מיד לאבחון אצל רופא השיניים.

המודעות תיצור אצלו רגישות לנפיחות, לשבר בשן, לתגובות מוזרות של השיניים לטמפרטורות שונות וכדומה, וכך יוכל רופא השיניים לטפל בבעיה עוד בהיותה בתחילתה.

 

ד"ר עמוס בוחניק

Back to top button