חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: התכנית קיימת- יש לאמץ אותה ולהציל את האישה הבאה!

על רקע גל רציחות הנשים במדינה בתקופה האחרונה, ביקר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין היום (חמישי) במקלט נעמת לנשים נפגעות אלימות ומרכז נעמת למשפחה, בליווי שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי ויו"ר נעמת חגית פאר.

מרכז גליקמן לטיפול ומניעת אלימות במשפחה משמש מודל ייחודי בארץ ובעולם המשלב תחת קורת גג אחת טיפול מיידי בנפגעות אלימות וילדיהן במסגרת מקלט מוגן, אבחון, טיפול והכוונה לנשים וגברים במסגרת מרכז פתוח.

במדינת ישראל יש 15 מקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן המיועדים ל-12 נשים ו-24 ילדים בו זמנית בכל אחד מהמקלטים. בשנת 2019 שהו במקלטים: 654 נשים ו-1,043 ילדים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: קובי גדעון / לע"מ

בביקורו סייר הנשיא במקלט ושמע על אתגרי ניהולו בתקופת הקורונה מהעו״סית יעל לוין, מנהלת המקלט. לאחר מכן פגש הנשיא את הנשים הדרות במקלט וחלק מילדיהן ושוחח עימן.

המקלט הינו מסגרת הגנתית וטיפולית לנשים נפגעות אלימות במשפחה וילדיהן מרחבי הארץ הנמצאים במצבי סיכון קיצוניים ללא אבחנה של דת גזע ולאום. ההפניה למקלט נעשית דרך גורמי טיפול בקהילה (עו"ס), מוקדי חירום ומשטרת ישראל ופועל בפיקוח משרד הרווחה – השירות לפרט ולמשפחה. צוות המקלט מקיים קשר שוטף עם כל הגורמים בקהילה הנותנים שרות לנשים וילדיהן. במהלך שנת 2019 שהו וטופלו במקלט נעמת 45 נשים ו-81 ילדים. במהלך שנת 2020 (עד חודש אוקטובר) שהו וטופלו במקלט 34 נשים ו- 47 ילדים.

צילום: קובי גדעון / לע"מ

א' בת 29, אם לילדה בת 4, עלתה מאתיופיה לפני כ-7 שנים בעקבות בן זוגה ומשפחתה נשארה שם. היא סיפרה לנשיא על חייה מאז שהתחתנו ועברו להתגורר עם הוריו של בן הזוג ועל המתח הקשה שנוצר בבית עד שבעלה החל לנהוג באלימות פיזית כלפיה. לאחר כשנתיים נולדה בתם המשותפת, אך האלימות והריבים לא פסקו לדבריה. בחודש פברואר האחרון התרחש אירוע אלימות קשה ביותר, אליו גם הילדה היתה חשופה. א' ברחה מהבית, והמשטרה עצרה את בן הזוג וא' ובתה הופנו למקלט.

גם ר', בת 45 ואם לשלושה, שיתפה את הנוכחים בנסיבות חייה שהובילו אותה למקלט. ר' הופנתה למקלט לפני כחצי שנה בעקבות אירוע אלימות קשה ואיומים של בן הזוג על חייה, בשל הערכה של גורמי הרווחה שהיא מצויה ברמת הסיכון גבוהה. ״היום אני מבינה שאם לא הייתי מגיעה לכאן כנראה שלא הייתי בחיים,״ אמרה ר׳ לנשיא, ״אני יודעת שהטראומות ימשיכו ללוות אותי בהמשך החיים אבל החלום שלי הוא למצוא את עצמי מחדש. היום האדם שתקף אותנו עובד, חי חופשי, מסתובב בחוץ. אנחנו נאלצנו להפרד מהחיים והבית שלנו.״

ר' עוברת במקלט תהליך טיפולי שכולל מפגשי טיפול פרטני, השתתפות במספר קבוצות טיפוליות, והדרכה הורית. באמצעות התהליך הטיפולי במקלט, ר' מעבדת את החלטתה להיפרד מבן הזוג ומתכננת את עתידה ואת חייה העצמאיים מחוץ למקלט.

הנשיא הודה להן על השיתוף הקשה ואמר: "ההחלטה לקום ולעזוב את הבית, גם כשהוא הופך לגיהינום, היא החלטה לא פשוטה. אתן החלטתן לקחת החלטה קשה כזו ולהשיב לעצמכן את השליטה בחיים שלכם. כשבחרתן לבוא לכאן, בחרתן נכון, והבחירה שלכן אמיצה ונכונה."

צילום: קובי גדעון / לע"מ

"אנחנו במלחמה יומיומית נגד הקורונה. היא מפילה חללים רבים. אבל ההשלכות של המחלה הזו רחבות עוד יותר – יום יום משלמות נשים בחייהן ואנחנו לא מספיקים להציל אותן. הלחץ בבתים גדל. נשים וילדים חיים בבתים שמתרחשת בהם תופת יום יום ואין אף חיסון שיעצור את המגיפה הזו," הוסיף הנשיא והדגיש: "כאן המקום להדגיש – אלימות היא אלימות היא אלימות – אלימות כלכלית היא אלימות. אלימות מילולית היא אלימות. כל אלה מהווים מדרון חלקלק לאלימות פיסית ואת התוצאות שלה אנחנו רואים בכל יום. התכנית קיימת – יש לאמץ אותה, לתקצב אותה, להוציא אותה לפועל ולהציל את האישה הבאה!"

"אני קורא לממשלה לקדם באומץ את התוכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים. יש לקדם פתרונות דחופים לאוכלוסיות שנמצאות בסיכון מוגבר בתקופה הזו. אלימות נגד נשים היא בכלל לא רק בעיה של נשים. היא בעיה של החברה הישראלית כולה. את המחיר של האווירה הציבורית הזו – משלמים כולנו."

השר איציק שמולי הודה לנשיא על פועלו בתחום ואמר במפגש: "האלימות המתועבת כנגד נשים וילדים בביתם מכה קשות בקורונה אך זו מלחמה שאין אנו יכולים שלא לנצח בה. המטרה שלנו ברורה: להפוך את המשוואה כך שלא הנשים והילדים יחיו בפחד אלא הגברים הם אלו שיהיו מורתעים. לכן, בצד הרחבת קשת מעני החירום של משרד הרווחה להגנה על נשים אנו חייבים לעלות גם להתקפה מול הגברים האלימים בכל הרבדים: טיפול, ענישה ואכיפה. לצד המשך יישומה של התכנית הבינמשרדית, כבר בזמן הקרוב אגיש תכנית חירום לממשלה שתכליתה גיבוש מענים אפקטיביים חדשים לצד אלה הקיימים. אני מודה לכבוד הנשיא ריבלין על התגייסותו העקבית והמרשימה למיגור התופעה ועל הסיוע הרב למשרד שרק התגבר בתקופת הקורונה."

יו"ר נעמת, חגית פאר אמרה בביקור: ״אנחנו נמצאים בעיצומו של גל טרור נגד נשים בישראל. אין ספק שהלחצים הנפשיים והכלכליים וההסתגרות בבתים, בצל הקורונה, החריפו עוד יותר את המצב אצל משפחות הסובלות מאלימות. ישנה תכנית למאבק באלימות במשפחה שאושרה על ידי הממשלה בשנת 2017- אני קוראת ליישמה לאלתר. נשים שמחליטות להציל את חייהן ואת חיי ילדיהן הן נשים אמיצות ולכן אני חושבת שבמקום ״מקלט לנשים מוכות״ יש לקרוא לבתים כמו שלנו 'בית האמיצות'."

בהתאם להחלטת ועדת שרים לאלימות, נכתבה תכנית חומש לאומית לטיפול באלימות במשפחה, במסגרתה התפתחו ומתפתחות תוכניות וישודרגו מענים קיימים לאוכלוסייה. כיום ישנם 170 מרכזים ויחידות טיפוליות ברשויות המקומיות למניעה וטיפול באלימות במשפחה, שני בתים טיפוליים לגברים הנוהגים באלימות, 15 מקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן, וגם 19 דירות מעבר לנשים נפגעות אלימות וילדיהן.

צילום: קובי גדעון / לע"מ

בשל אתגרי הקורונה הוקם מקלט חירומי מספר 15 להתמודד עם אתגרי הקורונה ולסייע בשמירת מרחבי המקלטים ללא הדבקות המונית. בחודשי הקיץ הוסב מבנה בכפר נוער לטובת הגנה על נשים וילדיהן בשל ריבוי פניות והושק אייקון דיגיטלי להערכת מסוכנות עצמית. בקרוב יוקמו שני מרכזי חירום לאבחון "אד הוק" והערכה ראשונית, שתי דירות לגברים מורחקי בית, שלוש דירות מעבר לנשים נפגעות אלימות וילדיהן וגם שני מקלטים לנשים נפגעות אלימות וילדיהן.

טלפונים של מוקדי חירום רלוונטיים:

מוקד החירום של משרד הרווחה (סיוע בכל השפות) – 118

מוקד חירום שקט בסמסים של משרד הרווחה – 055-7000128

קו של נעמת פועל 24/7 ומאוייש בעוסי"ת מומחית –9201*

עמותת ל.א ואונלייף (סיוע בכל השפות) – 6724*

עמותת בת מלך – 1-800-292333

קו לגברים במעגל האלימות (ויצו) – 1-800-393904

קו חירום לנשים ערביות – 04-6566813

נשים ערביות במרכז (נעם) – 08-9965008

Back to top button