פוליטי / מדיני

הצעת החוק לשינוי פרטי ההורים ל-"הורה 1 והורה 2" נדחתה בכנסת

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק התאמת טפסים ממשלתיים (פרטי הורים), התש"ף-2020 של חבר הכנסת יוראי להב הרצנו. 25 ח"כים תמכו בהצעה לעומת 45 שהתנגדו.

מוצע לקבוע כי בכל טופס הניתן על ידי גוף ציבורי או על ידי גוף פרטי המציע שירות לציבור, ייעשה שימוש בכינויים "הורה 1" ו"הורה 2", במקום "אב" ו"אם".

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרתו של חוק זה היא לעגן במסגרת חוקית את הגיוון הקיים בתא המשפחתי במדינת ישראל, באופן שיהלום את זכותו של כל אדם לכבוד ולשוויון. השינויים שחלו בהרכב התא המשפחתי בישראל, לצד הכרת הרשות בזכות האדם לחיי משפחה בהתאם לאמונתו ובחירתו, מחייבים את התאמת הניירת הרשמית שהייתה נהוגה עד כה, ואשר עוצבה על פי מודלים חברתיים-משפחתיים מיושנים, למגוון התאים המשפחתיים הקיימים כיום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החלפת השימוש בכינויים "אב" ו"אם" (על הטיותיהן השונות) בכינויים ניטרליים מסוג של "הורה 1" ו"הורה 2", תאפשר להפסיק את ההדרה של משפחות יחידניות ומשפחות חד-מיניות מהשיח הציבורי, החברתי והחינוכי. בכוחו של שינוי זה להפסיק את הפגיעה בהורים ובילדים שעומדים כיום נבוכים אל מול תיבות הסימון בטפסים שאינם מתאימים למבנה המשפחתי שלהם, ולקדם את הציבור הישראלי אל עבר שוויון חברתי. "

ח"כ להב הרצנו אמר: " בני גנץ, הסתכלת לי בלבן של העיניים והבטחת להביא שוויון. הסתכלת לבוחרים של כחול לבן בלבן של העיניים והבטחת להביא שוויון. אני ראש הממשלה החליפי, הבטחת. בני גנץ, איפה אתה? אבי ניסנקורן, אתה שר המשפטים של מדינת ישראל. התיקון הזה יושב בתחומי משרדך. איפה אתה? אסף זמיר, אתה הובלת את התיקון של הטפסים בת"א, בוא ונעשה את המהלך החשוב גם ברמה הארצית

היום כנסת ישראל היום אנחנו חברי הכנסת עומדים למבחן האם סוף כל סוף נכיר במציאות כפי שהיא ונתקן את הטפסים כך שיכירו במציאות כפי שהיא או שנמשיך לקבור את ראשינו בחול."

שר המשפטים אבי ניסנקורן השיב בשם הממשלה: "אני כשליח ציבור וכשר משפטים במהות תומך באופן חד משמעי בזכותו של כל אדם לחרות ולשוויון, בזכותו של כל אזרח בישראל להיות הורה ובחובתם של הרשויות להכיר בכך. במסגרת תפקידי כשר המשפטים אני פועל בנושא הזה רבות וכפי שכבר הבהרתי כאן במליאה אני נחוש לקדם את עקרון השוויון בחקיקה בכל תחומי החיים לכל אזרח ישראלי ודאי של חברי קהילת הלהט"בים ואני אעשה כל מאמץ לקדם מהלך כזה בהסכמה רחבה. אני חושב שהקואליציה צריכה להצביע תוך הסכמה רחבה ולאחר שהדברים אושרו בוועדת שרים לחקיקה, דבר שלא נעשה במקרה הזה. במצב זה, ללא הסכמה רחבה בקואליציה, אני לא אוכל לתמוך היום בהצעה הזאת."

שר המשפטים הוסיף: "בבדיקות שקיימתי בימים האחרונים עם הצוותים המשפטיים במשרדי עולה כי כבר כרגע יוכל כל שר לבחון את האפשרות לעדכן טפסים השייכים למשרדו, כל עוד לא מדובר בטפסים שמקורם בחקיקה ראשית. אני מדבר גם על משרד המשפטים וגם על משרדים אחרים. ככל הנראה לבצע את השינוי גם ללא חקיקה וכבר כעת, ואני מתכוון באמת לפעול ולראות איזה טפסים ניתן לשנות כבר כעת. אני אציע לכל אחד משרי הממשלה לבצע את הבדיקה במשרדו, בוודאי לשרי כחול לבן."

צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

Back to top button