חדשות הארץטכנולוגיה

חברת החשמל מכחישה, באיראן מדווחים על מתקפת סייבר

הלילה (שישי) בסביבות השעה 01:00 החלו לזרום דיווחים רבים מרחבי הארץ על הפסקות חשמל. דיווחים התקבלו מירושלים, חולון, באר שבע, פתח תקוה, בני ברק, פרדס חנה, כפר סבא, אשקלון, אשדוד, תל אביב, שוהם, נחל שורק, קריית אונו, גני תקוה, ראשון לציון, לוד, נתניה, רחובות, אור עקיבא, רעננה, גדרה והוד השרון. בחלק מהערים היו הפסקות חשמל ברחובות בלבד ובחלק אחר עלטה בכל רחבי העיר.

בחברת החשמל מיהרו להסביר כי מדובר בתקלה ביחידות ייצור. "ישנה כעת השלת עומס. החשמל מוחזר בהדרגה לכלל הלקוחות." הודיעו בחברת החשמל והוסיפו: "בשל תקלה ביחידות יצור מורגשות כעת הפרעות באספקת החשמל בכמה אזורים. תוך כ 15 דק המערכת תתייצב והאספקה תוחזר."

ברשתות החברתיות הופצו הודעות על כך שהפסקות החשמל ברחבי הארץ נגרמו כתוצאה ממתקפת סייבר איראנית. אתר האינטרנט של חברת החשמל נפל וגם מוקד 103 קרס, מה שגרם עוד יותר לחשוד שמדובר בתקיפה מכוונת ולא בתקלה נקודתית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם זאת מערך הסייבר הלאומי הודיע הבוקר כי לא מדובר במתקפת סייבר ואישר את הודעת חברת החשמל על כך שתקלה היא שגרמה להפסקת החשמל הסדירה.

בהודעת חברת החשמל נמסר: "הלילה, בשל ארוע חולף ברשת ההולכה בדרום הארץ, נפסקה תחנת כח פרטית באר טוביה ובתגובת שרשרת נפסקו יחידות ייצור בתחנות הכוח דליה (פרטית). ויחידה בגזר של חברת החשמל." בחברת החשמל הדגישו כי "חד משמעית לא מדובר באירוע סייבר. כמו בכל אירוע חריג חברת החשמל בודקת את המקרה ותבצע תחקור."

חדר הפיקוד של חברת החשמל. צילום: דוברות חברת החשמל

בחברת החשמל ציינו כי "המערכת התאוששה מהר ותוך כ 40 דקות חזרה אספקת החשמל כסדרה. ככלל, מערכת החשמל, בתגובה אוטומטית של הגנה, עושה הפסקות יזומות "השלות עומס" על מנת למנוע הפסקות רחבות יותר. כשהיא מתייצבת נכנסות יחידות גיבוי לאלה שנפלו וכך היה גם הפעם."

גם סמנכ"ל חברת החשמל אורן הלמן הגיב וכתב בעמוד הטוויטר שלו כי "הפסקות החשמל בלילה לא קשורות למתקפת סייבר. נקודה!!! בגלל לחות נוצר קצר בקו-על שמוליך מתח-חשמל. הקצר גרם לתקלה בתחנת כח ובעקבותיה בעוד 2. סה"כ 1,200 מגאווט מכח הייצור הפסיקו לפעול. המערכת ביצעה "השלת עומס" להגן על עצמה. תוך 40 דק' הכל חזר לשגרה. לא סייבר ולא בטיח!"

עם זאת, באתר N12 דיווחו כי גורמי ביטחון מסרו שלא נשללת האפשרות שמדובר במתקפת סייבר. "באמצע הלילה אין עומס ארצי, אף תחנה לא עמוסה, לכן יש סבירות רבה שמדובר במתקפת סייבר" צוטט גורם המעורה בפרטים.

השבתת החשמל למדינה באמצעות מתקפת סייבר נחשבת להצלחה כבירה בעולם הסייבר ואין ספק שכל האקר היה רוצה לנכס לעצמו הישג כזה. עם תחילת הדיווחים על הפסקות חשמל האקרים איראניים מיהרו להודיע כי הם אלה שעומדים מאחורי המתקפה.

בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" ציינו כי מדובר ב"מתקפת סייבר על מתקני החשמל של המשטר הציוני".

בבלוג המודיעין אינטלי טיימס התייחסו למקרה וכתבו כי "הפסקות החשמל הלילה ברחבי הארץ לא נגרמו מעומסי יתר אלא מתקלה בוויסות תהליכי ייצור החשמל, מה שמעלה גם דיווחים על האפשרות שהתקלות נבעו מלוחמת סייבר בדומה לתקלות שאירעו באיראן ויוחסו לישראל. בשלב זה קשה לקבוע האם מדובר בתקלה פנים מערכתית וסביר שנקבל גם התייחסות מסודרת בהמשך."

עוד ציינו באינטלי טיימס כי "הלילה מיהרה קבוצה השייכת לצבא הסייבר האיראני לפרסם כרזה המשייכת את הפסקת החשמל לתקיפה איראנית. הפרסום עלה לאחר הדיווחים בישראל ולכן צריך לבחון זאת בעין חשדנית. ניסיונות איראנים כנגד מתקני תשתית בישראל מתבצעים כל העת, לעתים בהצלחה חלקית, כפי שדווחנו במקרים הקשורים למתקני המים."

Back to top button