פוליטי / מדיני

40 מיליוני ש"ח שולמו כסל קליטה לעולים שעזבו תוך זמן קצר

ועדת העלייה והקליטה דנה היום (שני) בתחקיר "המקור" ששודר בערוץ 13 לפני כשבוע, ובה נחשפה תופעה-רחבת-היקף, של קבלת אזרחות ודרכון ישראלי על ידי אזרחי מדינות חבר העמים לשעבר, שאין בכוונתם להתגורר בישראל, ולהשתקע בה.

בתחקיר תוארה תופעת "עולים חדשים", המגיעות בליווי עו"ד לסיור "קבלת דרכון" וקבלת מענק סל קליטה – ועוזבים את הארץ לאחר יומיים. משרדי עורכי הדין מתדרכים אותם מה עליהם לומר בראיון בקונסוליה על מנת לקבל את הדרכון הישראלי. דרכון זה מאפשר כניסה למדינות רבות ללא ויזה, ומאפשר קבלת טיפולים רפואיים בישראל ללא-עלות.

בתחקיר נטען, כי בשנת 2019 לבדה שולמו 9 מיליוני ש"ח עבור מענק קליטה לאנשים כאלו, בשנת 2016 עזבו 542 "עולים" כאלו את הארץ תוך חודש ימים, בשנת 2017 עזבו 602 כאלו את הארץ תוך חודש, וב-2018 עזבו כבר 1569 את הארץ תוך החודש הראשון ל"עלייתם". בשנת 2019, בקרב העולים מרוסיה, כ-49.9% יצאו לחו"ל תוך פחות מחודש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדיניות הנפקת הדרכונים שונתה לפני שלוש שנים ביוזמת ח"כ עודד פורר. עד לשינוי החוק, העולים החדשים היו מקבלים תעודות מעבר בשנתם הראשונה בישראל. שינוי החוק נבע מטענה כי עולים חדשים רבים מוותרים על אזרחותם במדינת המוצא, ועצם תעודת מעבר ניתנת במדינות רבות, בדרך כלל לאזרחים "בעיתיים".

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) הדגיש כי "מטרת הדיון הנוכחי אינה לברר מי זכאי לאזרחות ודרכון ישראלי, ובאיזה אופן הם מתקבלים. כל מי שפועל שלא כדין, תפקידה של משטרת ישראל לחקור. אבל, בהתחשב בעובדה שסל-קליטה מיועד לעולים חדשים לצורך מחייתם והשתקעותם בישראל ולא למען מטרות אחרות, חשוב לוודא שאכן כך מתרחש הלכה למעשה. בעת שינוי החוק, כל משרדי הממשלה הסכימו לכך – ועתה הם מתחרטים ומבקשים לשנות את החוק בחזרה". ביטן קרא לתיקון חוק הדרכונים, שיאפשר לשר הפנים לבטל אזרחות לאדם שהגיע לארץ באופן לא-תקין שכזה.

מנתוני משרד הקליטה עולה כי 9 מיליוני ש"ח שולמו לעולים שעלו בשנת 2019, ביקשו סל קליטה וסיוע והכסף המשיך לזרום לחשבון הבנק, גם לאחר שעזבו את ישראל בדרכון זר. משרד הקליטה ביקש מרשות האוכלוסין וההגירה לקבל נתוני עזיבה בדרכון זר, והחל ממאי 2020, מקבל המשרד נתון זה. מנתוני עולים שנבחנו במשרד הקליטה ב-2019, עלה כי תשלומי סל הקליטה החודשיים המשיכו לזרום לחשבונות הבנק של העולים שעזבו את ישראל, למרות שעל פי נהלי משרד הקליטה, לא היו זכאים לכך. במסגרת הבדיקה שנעשתה במשרד – נעצרו כ-39 מיליוני ₪, שאלמלא הבדיקה היו מועברים לחשבונות הבנק של עולים שעזבו. זאת, בנוסף לעצירת תשלומי סל קליטה לעולים שיצאו מישראל בדרכונים זרים.

עודד פורר (ישראל ביתנו) יוזם התיקון בחוק, אמר כי האשם במשרדי הממשלה, הפנים והקליטה שאינם עושים את עבודתם. "אלו שעזבו את הארץ עם דרכון זר כלל לא רלוונטיים לדיון הזה. החוק הוא מצוין ומסייע לעולים – ומי שמנצל אותו לרעה – יש לטפל בו". הוא הדגיש כי מרגע שהעולה קיבל אזרחות ישראלית, הוא שווה-ערך לכל אחד אחר וזכאי לדרכון. בארה"ב יש כמיליון בעלי דרכון ישראלי, ולא ראו את המדינה". אלכס קושניר, הוסיף כי "מאכערים פועלים להקלת תור משרד הפנים, ולא מול ארגון נתיב. אזרח שלא נמצא בארץ לא זכאי לסל קליטה, ומי שממשיך לקבל סל כזה למרות שאינו בארץ – יצא מהארץ בדרכון זר, וזו כבר עבירה והיא אינה קשורה לחוק הדרכונים". טלי פלוסקוב (הליכוד) הוסיפה כי במדינות רבות ממתינים זמן רב, עד שמוענק דרכון מקומי לאזרח חדש.

עורך התחקיר רביב דרוקר, השיב כי לחלק מהקונסולים יש קרבה פוליטית למפלגת "ישראל ביתנו" וכי כל הגורמים הממשלתיים העוסקים בכך, מודים כי ארגון "נתיב" עושה כיום עבודה קלה מדי כדי לזכות באשרת-עליה. "לקבלת זכאות עליה ואזרחות ישראלית יש תנאי אחד: כוונה להשתקע בישראל. ארגון נתיב לא עושה את הבדיקה המינימלית הזו, שתגלה כי המבקש איננו מתכוון כלל להשתקע בארץ. דרכון ישראלי הוא פיתוי גדול מאד, להיכנס ל-161 מדינות ללא ויזה, וכך הוא מוצג בשלטי חוצות בולטים בחבר העמים".

אלי לוי, מנהל אגף המרשם ברשות האוכלוסין, הוסיף כי התופעה קיימת גם בעולים ממדינות אחרות, והכחיש כי יש צורך לקבוע תור ע"י מאכער, כיוון שלשכות המשרד פתוחות ימים רבים גם אחרי-הצהריים. גנאדי פולישצ'וק, ראש האגף הקונסולרי ב"נתיב", הדגיש כי ארגונו פועל ע"פ חוק השבות וע"פ נהלי הארגון שאושרו ע"י רשות האוכלוסין, ולדבריו, מ-2015 נבדקו ע"י נתיב 177,713 אלף בקשות לעלייה, וכ-20% מהן עדיים בבדיקה – בגלל שלא הוכח כי כוונת העולה להשתקע.

אילוסטרציה. צילום: Pexels

Back to top button