חדשות הארץ

מעקב אחר העריריים באמצעות שעוני המים: מבצע 'מים חיים' יצא לדרך

בעקבות ריבוי המקרים הקשים של מציאת גלמודים ועריריים בביתם ימים רבים לאחר מותם, מוביל ארגון זק"א רעיון מעניין של מעקב אחר הגלמודים והעריריים דרך שעוני המים הדיגיטליים.

הפיילוט הראשון נעשה בימים אלה בעיר יקנעם, בעיר אותרו כ-120 אנשים שענו להגדרה של גלמודים ועריריים, אלו מופו כקפסולה. בתאגיד המים החלו לעקוב על בסיס יומי אחר נתוני צריכת המים של אותם דיירים כדי שחלילה לא יקרה משהו ואין מי שיידע. הודות למעקב לומדים בתאגיד על מצבו של המשתמש, במידה ורואים למשל שאין צריכה או שהצריכה מועטה ביותר, הדבר מדליק נורה אדומה והפרטים מועברים לרווחה הבודקת את מצבו של הדייר.

הפיילוט של הפרויקט המעניין התחיל כבר בתקופת החגים וזכה עד כה להצלחה גדולה. אותרו מספר דירות שהצריכה הנמוכה הדליקה נורה אדומה ונמצא שאותו דייר היה בבית חולים או אצל הילדים. באחד המקרים נמצא שהדיירת נפטרה בבית אבות בו שהתה. התכנית המבורכת סייעה לתאגיד גם לעלות על תקלות נוספות, ובאחד המקרים התגלתה צריכה מוגברת בדירה ועובד התאגיד שהגיע למקום מצא שהברז מקולקל ודאג לתיקונו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ארגון זק"א המוביל זה זמן קמפיינים ומיזמים ציבוריים נרחבים להעלאת המודעות והצלת חייהם של הגלמודים והעריריים עושה כל מאמץ לרתום כל רעיון טכנולוגי חדשני שיכול לעזור באיתורם בזמן של הגלמודים והעריריים.

מר אלון מאור יוזם הרעיון הביא את המיזם לפתחו של ארגון זק"א, שהחליט לאמצו ולקדמו מול הרשויות. כאמור העיר יקנעם נבחרה כפיילוט ובברכתם של ראש העיר מר סימון אלפסי ומ"מ ראש העיר ויו"ר תאגיד המים בעיריית יקנעם מר אורי שמואלי ובשיתוף פעולה של מנהלת מחלקת הרווחה גב' תמי ראש, ומנכ"ל תאגיד מעיינות העמקים מר יהודה סיסו יצא המיזם לדרך, שמביא עד כה תוצאות יפות.

יהודה משי זהב, יו"ר זק"א, אמר: ״מתנדבי זק"א טיפלו מתחילת שנת 2020 בכ-140 גופות של גלמודים ועריריים שנמצאו מוטלים בביתם זמן רב לאחר מותם, מקרים קשים של אנשים שנשכחו ונפטרו לבדם מבלי שאיש ידע על מותם. מצאנו אותם במצב של איבוד צלם אנוש. ארגון זק"א מקדם רעיונות טכנולוגיים מגוונים ומעניינים כדי למנוע מקרי מוות מיותרים ומחרידים. אני מודה מכל ליבי לכל אנשי החייל בעיריית יקנעם על היענותם והירתמותם למיזם חשוב זה של הצלת חיים.

ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, אמר: "הקורונה יצרה לצערי מצבים רבים בלתי נסבלים כולל כאלו שמשפיעים ישירות על עריריים ובודדים. כדי שביוקנעם לא יקרה מקרה מזעזע שיקרה למישהו משהו ואף אחד לא יידע הנחיתי את מחלקת הרווחה לעמוד בקשר קבוע עם העריריים והבודדים ולסייע להם. אנו שמחים להשתתף בפיילוט החשוב הזה של זק"א ולהוביל אותו בסופר רגישות. שיתוף הפעולה בין כל הגורמים יכול ליצור התראות מצילות חיים. אני מאמין שהתכנית תורחב בהמשך ליישובים רבים על בסיס הממצאים שיתקבלו פה. אני מודה לתאגיד המים ולמחלקת הרווחה, יחד נמשיך ונדאג לכל מי שצריך."

מנכ"ל תאגיד מעיינות העמקים, יהודה סיסו, הוסיף: "הפיילוט החל מרעיון שעלה בזק"א בעקבות אירועים של פטירת עריריים מבלי שאיש ידע על מותם. נעשתה פניה אלינו דרך רשות המים לבחון אפשרות למעקב אחרי צרכנים עריריים דרך צריכת המים שלהם. מכיוון שהכרנו את יוזמתו של רה"ע להיות בקשר צמוד עם תושבים אלה, סוכם כי נעשה פיילוט משותף עם העירייה ובהמשך נציע לרשויות הנוספות בתאגיד להצטרף ליוזמה ברוכה זו."

חיים ווינגרטן ראש אג"מ זק"א, ציין: ״הפיילוט הוכיח את עצמו ומצליח מאוד והכי חשוב שזה מציל חיים. בנוסף לפרויקט 'מים חיים' מקדם ארגון זק"א בימים האלו פרויקט חדשני נוסף בשיתוף עם חברת 'אורורה וויו בע"מ', פרויקט בשם 'מערכת ערבות הדדית', ייצור של "לחצן מצוקה אקטיבי", פתרון טכנולוגי נוסף שיביא לשיפור המצב וצמצום התופעה הקשה.״

צילום: דוברות זק"א

Back to top button