בריאות

דו"ח משרד הבריאות: שיעור המיטות במחלקות הפנימיות ממשיך לרדת

דו"ח אשפוזי המחלקות הפנימיות ומחלקות פנימיות מוגברות לשנים 2019 – 2005, שפרסם אתמול (שני) משרד הבריאות, מעלה ממצאים מטרידים: שיעור המיטות הפנימיות לאלף נפש בישראל – העומד על 0.44 לאלף נפש – ממשיך לרדת. זאת על רקע הצרכים הגדלים, שבאים לידי ביטוי בשל הזדקנות האוכלוסייה.

בנוסף, משך אשפוז ממוצע במחלקות הפנימיות עומד רק 4.6 ימים, מהנמוכים במדינות OECD, מה שיכול להעיד על הכרח למהר בשחרור חולים, ולפנות מיטות לחולים הבאים.

יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס אומר שדו"ח זה הוא ההוכחה העצובה ביותר למה צריכים היו חבריו לרפואה הפנימית לנהל מאבק ציבורי ותקשורתי בעניין הזנחת המחלקות הפנימיות, עליהן נשענת הרפואה הציבורית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

פרופ' אליס אמר: "אנחנו עסוקים במחלקות הפנימיות בהתמודדות עם תחלואת הקורונה ועם תחלואה עצומה אחרת, ובזמן הזה איננו מבינים מה קורה כאן?! למה ממשלת ישראל לא החלה, כבר לפני שנה וחצי, ליישם את מסקנות הועדה הציבורית בראשות פרופ' טור כספא מטעם משרדי הבריאות והאוצר לחיזוק המחלקות הפנימיות. הרי כבר לפני שנה וחצי הונח הדו"ח על שולחן הממשלה. הצביע על הקשיים, וסיפק פתרונות."

עוד אמר פרופ' אליס: הקורונה אינה תירוץ. ההשקעה רק במענים זמניים להתמודד עם הנגיף, בלי לחשוב על הטווח הארוך, ותוך התעלמות משאר החולים (הסוכרתיים, הדמנטיים, האונקולוגים ואחרים, שמאושפזים אצלנו במחלקות הפנימיות), לא נתפסת. הממשלה מסתמכת על הרפואה הפנימית המעולה בישראל, רופאים ורופאות וצוותים איכותיים ומסורים, אבל מזניחה את התשתיות אצלנו".

מדו"ח משרד הבריאות מתברר עוד כי מחצית מימי האשפוז במחלקות הפנימיות הם של חולים מעל גיל 75 – אוכלוסייה בעלת אחוזי מחלות רקע גבוהים ביחס לאוכלוסייה הכללית ובעלי תחלואה מורכבת.

כמו כן, כ- 97% מהחולים מגיעים לפנימיות מהמלר"דים, כלומר זהו מצב שגורם לכך שככל שהמחלקות הפנימיות יותר עמוסות ומתקשות לקלוט זרם בלתי שוטף של מאושפזים חדשים, כך העומסים בחדרי המיון עולים.

קישור לדו"ח

אילוסטרציה. צילום: Pexels

Back to top button