צבא וביטחון

יו"ר ארגון נכי צה"ל: מערכת הביטחון – חבורה של בריונים

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת התכנסה היום (שני) לדיון בראשות ח"כ עפר שלח בנושא קריסת אגף השיקום והטיפול בנכי צה"ל.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח (יש עתיד), אמר: ״שר הביטחון צריך לעסוק בנושא ולא שר אחר במשרדו – כמו ששר הביטחון לא יעביר לשר אחר את העיסוק בחיל האוויר. אגף השיקום צריך למדוד את עצמו ע״פ מדדים של שירות כאילו היו החברה המסחרית הכי טובה בארץ״ ״אני לא חושב שצריך להאשים את יו״ר ועובדי אגף השיקום. כמי שעוסק שנים רבות בנושא, משרד הביטחון צריך להפנים שהעיסוק בנכי צה״ל הוא עיסוק ליבה ולא צדדי."

עוד אמר ח"כ שלח: "לכן, שר הביטחון צריך לעסוק בנושא ולא שר כזה או אחר במשרדו – כמו ששר הביטחון לא יעביר את העיסוק בחיל האוויר לשר אחר. כל התפיסה בנוגע לנכי צה״ל חייבת להשתנות ולשים דגש על הדברים הבאים: שיקום, שירות, שייכות. אגף השיקום צריך למדוד את עצמו ע״פ מדדים של שירות כאילו היו החברה המסחרית הכי טובה בארץ ונמצאת בתחרות קשה. עד שהדבר הזה לא יקרה, נחזור ונמצא את עצמנו פעם אחר פעם דנים על כך בוועדה״.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן תקף בחריפות את הטיפול הכושל בנכי צה״ל במשהב״ט, כדבריו. "הבעיה מתחילה מזה שראש אגף שיקום רוכב על הגל של ועדת גורן שהגדירה מי זכאי לסיוע מאגף השיקום, או במילים אחרות 'מי נכה צה"ל ומי לא', ואז עולים משפטים כמו ׳הגידול המתמשך בתקציב השיקום פוגע בהצטיידות׳, ׳ההוצאה על אגף שיקום מגיעה על חשבון ציוד והתחמשות׳ ועוד. זו הסתה וזה מחלחל, עד למאבטח בכניסה. אני על גופי חווה את הזלזול הזה! זו התעמרות. נכה 100%+ עם זיהום בשתן לא מקבל חיתולים כי הרופאה לא מכירה בצורך שלו".

עוד אמר עו"ד קלימן: "אדם כמוני משותק מהחזה ומטה עם לוקמיה, מסכן את הבריאות ומגיע לוועדה כי אני צריך לעמוד מול פטרנליזם של מערכת הביטחון. הכוחניות הזאת לא מתאימה לטפל בנכי צה"ל. המצב קטסטרופאלי ומי שמולי אומר שהמצב מצוין. סורבנו לקבל מיגון עבור מלווים לנכי צה"ל. אני יצאתי עם פנקס צ'קים לקרב? כשנכנסתי ללבנון דרשו ממני שלמות חיילים ולתת את המקסימום. אז למה אתה מבקשים מאתנו להתפשר עכשיו? מולנו חבורה של בריונים שמטילים אימה על נכי צה"ל מזדקנים. אנשים אמיצי לב שהסתערו על מחבלים, מפחדים עכשיו שיסמנו אותם באגף השיקום".

סמנכ"ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, חזי משיטה הגיב לדברים: "אגף השיקום פועל לשיפור מתמיד. אנחנו ארגון לומד ופתוחים לביקורת. אגף השיקום לא קרס ולא קורס. 300 איש מצויינים עובדים למען נכי צה"ל. 57 אלף נכי צה"ל מטופלים היטב. מאות נכים מושמים לעבודה בכל שנה ומאות נוספים לומדים לתואר אקדמי במימון מלא של משרד הביטחון. עובדי אגף השיקום נלחמים שכל נכה צה"ל יקבל את מלוא הזכויות המגיעות לו לפי חוק."

עוד אמר משיטה: "תקציב אגף השיקום הוא כ- 4 מיליארד ש"ח בשנה. אין מחסור בתקציב. לא היתה פעם אחת שביקשתי תוספת תקציב לצורך מסויים ולא קיבלתי. יו"ר ארגון נכי צהל אמר שהם התנגדו התנגדות נחרצת לעבור לקופות חולים וזה בגלל שאנחנו חברת הביטוח הטובה ביותר". בהתייחסו לסוגיית המלווים בקורונה אמר משיטה: "מעולם לא נאמר שנכי צה"ל הם לא אוכלוסיית סיכון. אנחנו היינו הראשונים לתת מענה לנכים בקורונה. אנחנו נותנים לנכים הקשים את כל חומרי החיטוי וציוד המיגון הנדרש לקורונה, עבורם ועבור המלווים".

אילוסטרציה. צילום: דובר צה"ל

Back to top button