פוליטי / מדיני

היועץ המדיני לרה"מ: האמריקאים הודיעו על עסקת הנשק רק לאחר החתימה על ההסכם

ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ צבי האוזר, קיימה היום (שני) דיון מהיר בנושא "החשיפה לפיה התנאי לחתימת הסכם שלום עם האמירויות הינו עסקת נשק ענקית הכוללת מטוסי F-35 מתקדמים ואמצעים טכנולוגיים נוספים", על פי הצעות חה"כ ניצן הורוביץ ואלעזר שטרן.

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

ראובן עזר, ראש אגף מדיניות חוץ במטה לביטחון לאומי והיועץ המדיני לראש הממשלה, אמר: "רק לאחר חתימת ההסכם עם האמירויות, ב- 15 בספטמבר, הודיעו האמריקאים על כוונתם לקדם עסקת נשק. בעקבות כך יצא שר הביטחון לוושינגטון ועם שובו יצאה הודעה לעיתונות עם ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה אספר לשמירת היתרון האיכותי של ישראל לעשורים הקרובים. לא היה משא ומתן חשאי, ולא הייתה התניה מהאמירויות של החתימה במכירת נשק כזה או אחר. מכך, שלא ניתנה הסכמה, ורק לאחר ההסכם האמריקאים פנו וביקשו מאיתנו לשקול מעשית מחדש את העסקה, שהאמירויות מבקשות מהאמריקאים כבר שנים רבות".

צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עזר התייחס גם לנושא שיחת הטלפון הקצרה בין ראש המל"ל, מאיר בן שבת, ומפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, אשר התפרסמה ואמר "כשראש המל"ל פנה למפקד חיל האוויר זה היה כדי לתקף את העמדה שלנו, מתוך מחשבה שלנו שאולי האמריקאים יפנו בנושא".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

יגאל אוסטנובסקי, ראש היחידה לתכנון אסטרטגי במשרד הביטחון, ציין: "ההבנות עליהן דובר הושגו בעבודה מאומצת של שר הביטחון, מנכ"ל המשרד וראש האגף הביטחוני-מדיני. זהו מאמץ מורכב לוודא שידה של ישראל תהיה על העליונה בכל תרחיש, והותנע לאחר הביקור הראשון של שר הביטחון בוושינגטון ב-23 בספטמבר. השאלה אם היו הבנות או הסכמות קודמות אחרות, כדרג מקצועי, לא עניינה אותי. קיבלתי משימה לנהל שיח מול הפנטגון, והייתה עבודה רציפה מסוף ספטמבר ולכל אורך אוקטובר. בזכות עבודה זו, ושיתוף הפעולה האינטימי והפורה שלנו עם הפנטגון ומחלקת המדינה, משרג הביטחון עמד במשימה בצורה מרשימה והושגו ההבנות שיבצרו את היתרון הצבאי האיכותי של הישראלי, ה-QME, לשנים ארוכות קדימה".

דור שפירא, מנהל מחלקת תיאום במשרד החוץ, הוסיף: "משרד החוץ מנהל קשר חשאי מול איחוד האמירויות כבר שני עשורים, כדי לייצר תשתית מדינית וכלכלית לכינון יחסים מלאים. למן ההכרזה של הנשיא האמריקאי, אנחנו ומשרד רה"מ הקמנו מאמץ בין סוכנותי ובין משרדי מול האמירתים, שכלל את ניסוח הסכמי השלום, הסכמי הצד וצוותי עבודה שונים. באם היו איזשהן הבנות ביטחוניות טרם חתימת ההסכם, אנחנו לא מכירים ולא נאמר לנו".

Back to top button