חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: אנו רואים כיצד עוד מימי קדם הייתה א"י צומת של תרבויות

"הלכה למעשה אנחנו רואים כיצד עוד מימי קדם הייתה ארץ ישראל צומת של דרכים ותרבויות," אמר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין היום (שני) במהלך אירוע לציון מאה שנים למועצה הארכאולוגית שהוקמה לפני מאה שנים בידי הנציב העליון הבריטי, לורד הרברט סמואל, מתוך דאגה לעתיקות בארץ המתאפיינת במספר אתרים ארכאולוגים רב מאוד ביחס לשטחה בעולם.

באירוע שהתקיים בבית הנשיא נערך גם סיור בגן הארכאולוגי הייחודי שבגינת הבית והשתתפו בו שר התרבות והספורט חילי טרופר, שגריר הממלכה המאוחדת בישראל, ניל וויגן, Neil Wigan, יו"ר המועצה הארכאולוגית ד"ר גיא שטיבל, יו"ר מועצת רשות העתיקות פרופ' יהושע שוורץ ונשיאת האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים פרופ' נילי כהן.

במהלך האירוע הוצגו לראשונה ממצאים ייחודיים כחותם עברי מימי בית ראשון מירושלים, פריטים פרהיסטוריים, כמו גם מסכת ברונזה ייחודית שנתגלתה לפני מספר שנים בחפירות סוסיתא שבגולן, וכן מזבח אבן נדיר לאל פאן, שנחשף במקדש שנחפר לאחרונה בתחומי גן לאומי בניאס רק לאחרונה. קיר שנחשף בחפירות נשא עליו כתובת ביוונית כחלק ממזבח לאל פאן שתוארך למאות השניה או השלישית לספירה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: קובי גדעון/ לע"מ

"ההיסטוריה המרתקת של המרחב הזה מתגלה לעינינו דרך החפירות הארכיאולוגיות, שכבה על גבי שכבה. מתוך החפירות אתם מספרים לנו את הסיפור הבלתי נגמר של הארץ הזאת. כל ממצא הוא כמו פתיחת צוהר, דרישת שלום נדירה ויקרה מפז מתקופות שהיו ואינן", אמר הנשיא במפגש והוסיף: "בהכרזת העצמאות, הצהרנו ש"מדינת ישראל תשקוד על פיתוח הארץ". חלק מפיתוח הארץ הוא גילוי ושימור המורשת התרבותית והארכאולוגית של המרחב הזה". עוד הודה הנשיא לרשות על הגן הארכיאולוגי בבית הנשיא ואמר: "בית הנשיא מודה לרשות העתיקות על שאתם מפקידים בידינו את ממצאים מופלאים למשמרת. זה כבוד גדול עבורנו. בית הנשיא הוא בית העם בישראל. העתיקות שאנחנו מציגים פה בגינה, הם חלק בלתי נפרד מהמוזיאון הפתוח שאנחנו מציגים כאן לראווה."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, הכריז: "אנחנו מציינים היום אירוע היסטורי, 100 שנים למועצה הארכאולוגית שהוקמה על ידי הנציב העליון הבריטי, הלורד הרברט סמואל. מאז הקמתה המועצה הארכאולוגית משמשת כגוף המקצועי העליון המייעץ למוסדות השלטון בנושא ארכאולוגיה ועתיקות הארץ, אתריה והחשיפה, המחקר ושימור הממצאים. החשיפה הנדירה שזכינו לראות היום, של המזבח לפאן מבניאס מהמאה ה-3-2 לספירה שהתגלה רק לאחרונה, מדגישה לנו את החשיבות של משאב הארכאולוגיה שהוא אבן יסוד בסיפורה הרב-תרבותי של הארץ הזו. המועצה הארכאולוגית, המייצגת את כל המוסדות הארכאולוגיים האקדמיים, לצד רשות העתיקות, הינה חלק בלתי נפרד ממשרד התרבות ואני שמח על ההזדמנות להיות כאן היום. תודה לכל מי שלקח חלק באירוע החשוב וכמובן לנשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, שאירח את האירוע החשוב."

יו"ר מועצת רשות העתיקות, פרופ' יהושע שוורץ, אמר: "רשות העתיקות מברכת על חידוש פעולתה של המועצה לארכיאולוגיה, שהיא הגוף המקצועי והציבורי העליון המייעץ למנהל רשות העתיקות. 100 שנה מאז מיסודו של מקצוע הארכיאולוגיה בא"י בזמן השלטון הבריטי, ניתן להסתכל בגאווה ובסיפוק על הדרך הארוכה שעשה המחקר בתחום, והיום, רשות העתיקות, הפועלת בטבורו של עולם, נמצאת בחוד החנית הארכיאולוגית ומשתמשת בכלים המתקדמים ביותר כדי לגלות את צפונות העבר."

שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, הוסיף: "ארץ ישראל מלאה הפתעות. כל יום עוסקים עשרות ומאות אנשים בחפירה בניסיון למצוא את אוצרות הארץ בכדי שסוף סוף נדע מה באמת היה כאן. הממצאים המרתקים שנחשפו בפרויקט זה, המצטרף לפרויקטים הרבים אשר יוזמת רשות הטבע והגנים הלאומיים, ייחשפו ויוצגו באתר לטובת ציבור המבקרים בעתיד הקרוב כחלק מהנגשת המורשת לציבור המבקרים."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

ד״ר גיא שטיבל, יו״ר המועצה הארכאולוגית, ציין: ״עברו 100 שנים. מלאכת החפירות כבר איננה חדשה. ארכאולוגים ישראלים ופרויקטים ארכאולוגיים ישראליים מפרסמים את ממצאיהם בחשובים שבכתבי העת המדעיים ודור חדש של סטודנטיות וסטודנטים חובש את הספסלים הוירטואליים של המוסדות האקדמיים ללמוד את רזי הארכאולוגיה. ניצבים בפנינו כיום אתגרים לא מבוטלים כמו אתגר תנופת התכנון והפיתוח שאלה האמונים עליה חייבים לתפוס את הארכאולוגיה לא כמכשול או גורם מעכב אלא כמשאב שהוא חלק מקיימות בארץ הזו. יגאל אלון כתב: עם שאיננו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוטה בערפל. תודה אדוני הנשיא שזיכית אותנו באפשרות להתכנס בבית של האזרח מס׳ 1 ולדבר לא רק על העבר אלא גם על ההווה והעתיד של העבר."

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

מאוחר יותר היום אירח הנשיא את מייסדי מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, המציין 60 שנה להקמתו. המוזיאון הוקם בחיפה על ידי פליקס טיקוטין ז"ל, ניצול שואה שהצליח להבריח את אוסף האומנות הנדיר שלו מגרמניה. כיום המוזיאון מחזיק באוסף גדול של חפצי אומנות יפניים: חרבות, קרמיקה, טקסטיל מסורתי ויצירות אמנות, ומציג תערוכות אמנות יפנית מסורתית ועכשווית. המפגש התקיים בהשתתפות אילנה דרוקר-טיקוטין בתו של מייסד המוזיאון, שגריר יפן בישראל קואיצ'י אייבושי, Aiboshi Koichi, ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם ואוצרת המוזיאון ד"ר אילנה זינגר בליין.

"האמנות היא חלון לתוך נשמתה של האומה. דרך האמנות, אפשר להשיג הבנה עמוקה הרבה יותר על אנשיה, על ההיסטוריה שלה והערכים שלה. מוזיאון טיקוטין הנפלא מספק לנו חלון לתוך נשמתה של התרבות היפנית. זהו גשר חי בין ישראל ליפן." אמר הנשיא והודה לבתו של פליקס טיקוטין ז"ל, מייסד המוזיאון, על החלטתו לתרום את האוסף שלו לעיר חיפה: "מדינת ישראל תהיה לנצח אסירת תודה על מתנתו."

בתום המפגש העניקה ראשת העיר חיפה לנשיא תשורה מטעם מוזיאון טיקוטין: "מגילת קלף עליה כתוב הביטוי "קנרקי" בעברית וביפנית, ביטוי שמשמעו, "התחלה חדשה אחרי 60 שנה". לנשיא הוענק גם אב טיפוס של מה שעתיד להיות הקמע של מוזיאון טיקוטין, נוהג שמקורו ביפן. צוות מוזיאוני חיפה בחר בצמד דמויות "טיקו" ו"טיני" – דמויות המסמלות את דגלי ישראל ויפן."

Back to top button