פוליטי / מדיני

"התרחשו 252 ניסיונות התאבדות ביומיים האחרונים, ש-11 מהם הצליחו"

יום לאחר פתיחת חנויות-הרחוב, ובוועדת הקורונה בכנסת נשמעו היום (שני) תלונות בעלי עסקים, בעלי רשתות וסוחרי-שווקים הסגורים עדיין – על המצוקה הכלכלית והנפשית אליה הגיעו.

לדברי יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) "מותר להכניס עשרה אנשים במבנה סגור, אך בחנות מותרים רק ארבעה לקוחות. בונים כבר תודעה ציבורית לסגר שלישי – ויש עסקים וענפים שלמים שלא הצליחו להתאושש מהסגר הראשון, בלי פיצוי מתאים". היא הדגישה כי שווקים הם בשטח פתוח – ולכן לפי משרד הבריאות הם עדיפים בריאותית, ובכל זאת הם נותרו סגורים, ומותר להם למכור רק במרחב הסגור. "מנתוני התחלואה מתייצבת מגמת הירידה, ולכן לא ברורה הקטסטרופה המשודרת כיום."

עוד אמרה ח"כ שאשא ביטון כי "כל ההנחיות הלא ברורות יוצרות מלחמת-אחים, שיסוי והסתה בין מגזרים וענפים כלכליים שונים. המדיניות הנוכחית יוצרת צוואר-בקבוק, ויוצרת צפיפות ועומס מסוכנים במקומות שנפתחו, בגלל היצע נמוך של חנויות. יש 8,000 מאומתים במדינה – אך יש מאות-אלפים במצוקה כלכלית ונפשית. יש לאפשר פתיחה מקומות בסיכון-נמוך, ולהגביל מקומות בסיכון-גבוה תוך פיצוי אמיתי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי טלי פרידמן, יו"ר ועד סוחרי שוק מחנה יהודה, השווקים אינם מקומות צפופים והומים כבעבר, כי בימי הקורונה כמות הקונים התמעטה משמעותית. היא הזהירה כי "ביום שאחרי לא יהיו שווקים בישראל, ועשרות-אלפי משפחות יישארו בבית. מה אנו שונים מהסופרמרקטים ומחנויות-הירקות, והאפליה הזו זועקת לשמים, וסוחרים כבר שמו קץ לחייהם".

יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) הזהיר כי "אנו לא יודעים לציבור מה ההיגיון בהנחיות. התרחשו 252 ניסיונות התאבדות ביומיים האחרונים, ש-11 מהם הצליחו".

יאיר רביבו, ראש עירית לוד, הוסיף כי גם המחוקק הבין את רגישות מחזור העסקים של השווקים, והעריך כי רוב מוחלט של הנדבקים אינם ממפגש אקראי לזמן קצר. "גם ככה עולם השווקים נמצא בנסיגה, ולשוק יש ססגוניות וקצב מיוחד שהכרחי לשמור ולהגן עליו"., וכפיר שמלי, יו"ר התאחדות העצמאים, הזהיר שהתרחשו כבר עשרות ניסיונות התאבדות של סוחרים,

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, הביע הזדהות עמוקה עם מצוקת הסוחרים, אך הזהיר כי "עדיין רב הנסתר על הנגלה בהכרת המחלה, וכל העת מתגלית מוטציה חדשה של הנגיף. יש הגיון עמוק ומסודר בכל ההנחיות, וכמובן יש מחלוקות בין גורמי מקצוע, אך בסופו-של-דבר מגיעים להסכמה ולקיחת סיכונים מדורגת, ולא בבת-אחת. אנו עדיין בשלב של ניסוי-וטעייה – וכך בכל העולם."

עוד אמר פרופ' גרוטו: "אנו פועלים בפתיחה דיפרנציאלית, וגם בכך יש אפשרויות שונות: לפי ענפים, לפי ערים ולפי אזורים. אנו בודקים ומעריכים את ניהול הסיכונים בפתיחת ענף מסוים לפי מקדם-הדבקה, ולפי אחוז המאומתים מבין הנבדקים – והוא הקובע את המעבר לשלב הבא של פתיחת הסגר". לדבריו, בשוק צר לא ניתן להימנע מצפיפות, והברירה היא להכניס מעט לקוחות – ואז לא יהיה משתלם לשוק להתקיים כלל. השווקים הפתוחים ומתחמי הקניות אמורים לדבריו, להיפתח בשלב השלישי, בעיקרון בעוד כשבוע, אך כמובן בכפוף לנתוני התחלואה."

רמי שביט, בעלי "המשביר לצרכן", הזהיר כי קיים מחסור בנעליים וביגוד לאזרחים רבים לקראת החורף, ויש חוסר הגיון לאפשר הכנסת ארבעה לקוחות לחנות קטנה ברחוב, אך לא למרכז קניות עם 4,000 מ"ר, וגם אלירן נומדר, בעל חנות צעצועים, ביקש כי פתיחת החנויות ומספר הלקוחות האפשרי – יקבעו לפי גודל החנות.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button