פוליטי / מדיני

ועדת הכלכלה: הקיצוץ במסגרות האשראי של לקוחות הבנקים יתמתן

יו"ר הוועדה יעקב מרגי (ש"ס) אמר כי מדובר ב"עוד פרק בתהליך עידוד התחרות בשוק האשראי, כחלק מהרפורמה שלמה בענף הבנקאות, שאושרה בחקיקה בכנסת ב-2017. אנחנו מבינים שזו מגמה שבאה לעודד תחרות, אבל תחרות רצינית כבר בהתחלה לא תהייה. יהיה דגדוג, אבל לא רציני. באנו לכאן בידיים נקיות כדי לעודד תחרות, אבל לא בכל מקרה. אם אנחנו עלולים לגרום נזק או להחטיא את המטרה, אפשר להוריד את הקצב".

היו"ר מרגי הביע תמיכה בהצעת האוצר למיתון הקיצוץ.

בסוף ינואר השנה אמור היה לצאת לדרך צעד נוסף במסגרת הרפורמה בבנקאות, לפיו הבנקים הגדולים, שלהם שווי נכסים שעולה על 20% משווי כלל נכסי הבנקים, היו צריכים לקצץ 50% ממסגרת האשראי של לקוחותיהם ועד למינימום של 5,000 ש"ח בחודש. בשל משבר הקורונה והמצוקה הכלכלית של לקוחות רבים אישרה היום הוועדה את בקשת האוצר, לקבוע כי מסוף ינואר 2021 ועד סוף ינואר 2022 יעמוד הקיצוץ על 45% ממסגרת האשראי שהייתה ללקוח ב-2015, ועד למינימום של 7,500 שקל בחודש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם זאת, היו"ר מרגי הוסיף ואמר כי אם רוצים תחרות אמתית בנק ישראל צריך לאפשר לחברות החוץ בנקאיות לקבל אשראי זול כמו שהוא נותן לבנקים.

היו"ר מרגי דרש תשובות מבנק ישראל בעניין, ואמר: "אי אפשר לדבר על תחרות אם נמשיך להתכסות, או נוקטים פעולות אמיצות או שתגידו שבגלל החששות בעצם נגיד בנק ישראל הוא הבנקים. אולי צריך להוציא מכם את תמחור האשראי. או שעושים תחרות או שלא עושים תחרות".

בתשובה לכך אמרה סגנית המפקח על הבנקים, עודדה פרץ, כי הדבר לא בסמכות המפקח, אלא מדובר במדיניות מוניטרית (בסמכות הנגיד). היו"ר מרגי דרש מהאוצר ומבנק ישראל תשובה מסודרת בנושא הקצאת האשראי לגופים החוץ בנקאיים בתוך 30 יום.

כאמור, בתום הדיון אישרה הוועדה את הצו לאחר שהיו"ר מרגי, ח"כ אתי עטייה, ח"כ הילה שי וזאן וח"כ אנטאנס שחאדה הצביעו בעד. לעומת זאת, חברי הכנסת מיקי לוי ויבגני סובה התנגדו.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

Back to top button