צבא וביטחון

דירות לחיילים בקיבוצים: סדינים ושירותים מלוכלכים, ללא מזגן או כביסה

מציאות קשה בדירות לחיילים-בודדים, נחשפה היום (שלישי) בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת. יו"ר ועדת המשנה לנושא החיילים-הבודדים, אלכס קושניר (ישראל ביתנו) קרא לבדוק את פתרונות הדיור השונים. "לחייל בודד, במהלך שירותו, ניתן להתגורר בדירות של האגודה למען החייל, להסתייע בעמותות שונות או לשכור דירה בשוק הפרטי. מחד צה"ל, האגודה למען החייל והתנועה הקיבוצית משבחים את הדירות שברשותם, אך מאידך החיילים מצביעים ברגליים, ונוהרים לפתרונות אחרים. כ-50% מהחיילים-הבודדים מעדיפים להתגורר בשכר דירה חודשי". קושניר דרש ממשרד הביטחון להציג את דרכי ההתקשרות עם גופי-הדיור השונים, והאם יש פער-תשלומים ביניהם.

טל אלוני, נציג האגודה למען החייל, סיפר על תשעה בתי חייל בארץ, בהם מתגוררים כ-600 חיילים ללא עורף משפחתי. 4-2 חיילים בחדר, עם ארוחות מלאות. חלקם מתגוררים במקום כל השירות, או עוברים לדירות אחרות בגלל מעבר למקום שירות אחר, ואחרים מגיעים כבר ערב גיוסם, וזכאים להישאר במקום עד 3 חודשים לאחר השחרור.

בועז בוסאני מנהל חברת-הבת של האגודה המתחזקת דירות נוספות לבתי החייל, סיפר על כ-100 דירות "בית חם" בהם מתגוררים כיום כ-800 חיילים, 2 בחדר, ובשנה הבאה יתווספו עוד כ-50 דירות. לדבריו, מתווספים עדיין כ-120 חיילים מדי חודש, המבקשים להתגורר בדירות אלו. החיילים אינם משלמים מאומה, אך האגודה משלמת כ-700 אלף ש"ח חשבונות חשמל – למרות שחיילים בודדים זכאים להנחה משמעותית. האגודה מקבלת מדי חודש 1,240 ש"ח מצה"ל – לכלכלת החייל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יעל אייזנר, אחראית התכנית התנועה הקיבוצית, סיפרה על כ-800 חיילים המשתכנים בכ-70 קיבוצים, ביחידת דיור נפרדת לכל חייל, וזכאים להשתמש חינם בכל שירותי הקיבוץ, כבריכה וחדר כושר. אולם א"ר, חיילת בודדה ששוכנה בקיבוץ יחיעם בצפון, סיפרה על אי עמידה בהבטחות של הקיבוצים, תנאי דיור קשים, "מיטות יותר נוראיות מאשר בצבא, סדינים מלוכלכים, שירותים מטונפים, ללא מזגן", עד שהעדיפה להישאר בשבת בבסיס. אלון קובה מנהל גרעין "צבר" השיב, כי הופסקה ההתקשרות עם קיבוץ יחיעם בגלל תופעות אלו, וקרא למשרד הביטחון ולוועדה להתערב ולבדוק היטב לאן התקציב המיועד לנושא זה מגיע בסופו של דבר.

רס"ן קרן וייס, ראש ענף תנאי שירות בצה"ל, הוסיפה כי כ-6,500 חיילים בודדים המשרתים בשירות חובה, זכאים לדיור כמו בבתי החייל, בדירות "בית חם", ובקיבוצים. בנוסף, מוענקים למעוניינים כ-1300 ש"ח סיוע בשכר דירה, ורוב החיילים מעדיפים פיתרון אחרון זה. לדבריה, ניכר לאחרונה ביקוש-עולה לפתרון דירות "בית חם", ובשנה הקרובה יישכרו כ-50 דירות נוספות.

נועם אביטל, מעמותת "רוח נכונה לחיילים במצוקה" סיפר על 25 חיילים המתגוררים בדירות העמותה, חדר לכל חייל, ועל נשירה מדירות-בקיבוצים אל דירות בהם יש חדר לכל חייל. הוא האשים ב"שוד לאור יום את האגודה למען החייל, המקבלים 1200 ש"ח לכל חייל, משכנים כ-8 חיילים בדירה, ששוויה רק כ-3,000 ש"ח בלבד". בועז בוסאני השיב כי "מדובר בהשמצות ופרובוקציה. לא מכובד ולא מכבד את המעמד".

שפרה שחר, מעמותת "בית חם לכל חייל", סיפרה על 120 חיילים מדי שנה המקבלים משפחה מאמצת. לדבריה, כל הפתרונות כולם אינן מעניקים פתרונות ולו למחצית מהחיילים הבודדים. לדבריה, פנו אליה בעלי בתי מלון, המבקשים להעניק חדרים לחיילים בודדים, 2 בחדר, תמורת שכר הדירה שצה"ל מסייע.

רס"ן נטלי חן, ראש מדור בודדים בצה"ל, הדגישה כי קצינות ת"ש מגיעות לדירות ומוודאות את רמת המגורים במקום, כולל בביקורות-פתע. לדבריה, כאשר נרשמות תלונות, הן מטופלות.

מיכל ברמן, מנכ"לית "המרכז לחיילים בודדים ע"ש מייקל לוין", מפעילה שמונה בתים ברחבי הארץ, המשכירה דירות לחיילים, ומעניקה שירותי כביסה, סעודות, ואחזקת דירה מלאה, ואילו אהרן גרנות, יו"ר עמותת "עושי חייל", העוסק בפתרונות דיור לחיילים מרקע חרדי, סיפר על העמותה המחזיקה 16 דירות, חייל בכל חדר, ונותנת דיור, ביגוד, סיוע לנישואין ומעטפת משפחתית.

ארכיון. צילום: צלמירי

תגובה אחת

  1. די מביש ומקומם לראות כותרת צעקנית ותוקפנית שמכוונת נגד הקיבוצים כאשר בגוף הכתבה מסתבר שיש 800 חיילים בודדים שנהנים משירותי דיור ושירותים נלווים ב 70 קיבוצים ומצאו חיילת אחת שמתלוננת בין היתר על שירותים מלוכלכים (מי לכלך? מי צריך לנקות?)

Back to top button