פוליטי / מדיני

משרד הבריאות קיצץ בחצי את התקציב למאבק באובדנות בקרב עולים

בדיון שנערך אתמול (שני) בוועדת העלייה והקליטה, התברר כי משרד הבריאות קיצץ בחצי את התקציב השוטף של העמותות העוסקות במתן מענה נפשי לעולים.

יו"ר הוועדה, דוד ביטן (הליכוד) טען כי משרד האוצר העביר 17 מיליון ש"ח למשרד הבריאות לטיפול בעניין, אך ללא התניה שהכסף יועבר לתוכנית זו של מענה בשפות, ומשרד הבריאות עשה בכסף כרצונו, וקרא לאוצר לקחת בחזרה את התקציב. עוד ציין ביטן, כי קיים מחסור במטפלים הדוברים את שפת העולים. ביטן בירך את שרת הקליטה שהחליטה לתקצב במשרדה על מתן שירות זה.

לדברי אלכס קושניר (ישראל ביתנו), משרד הבריאות לא מוכן לתת כסף ייעודי לטיפול בבעיה, וכי ישנם ארגונים שנותנים מענה בנושא אך אין להם תקציב מספיק. קושניר הוסיף כי רוב פניות העולים נעשות דרך הרשתות החברתיות ולא בטלפון, כך שקווי הטלפון שמפעילות העמותות אינם יעילים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

דוד קורן מנכ"ל ער"ן סיפר כי גיבש עם שרת הקליטה מתווה לטיפול בעניין, אך כרגע המשרד לא יכול לעבוד איתו מסיבות בירוקרטיות. קורן ציין כי המענה הטלפוני לעולים בשפתם יינתן רק 5 שעות ביום, בשעות אחר הצהרים–ערב. לאחר מכן תהיה אפשרות של מענה בעברית או השארת פרטים.

שרה כהן, מנהלת שירות הרווחה במשרד הקליטה הציגה בדיון את המתווה שגובש, במסגרתו יינתן מענה טלפוני לעולים בחמש שפות – אנגלית, צרפתית, רוסית, ספרדית ואמהרית, תוך שיתוף פעולה עם "המרכז הישראלי לטראומה" שהוא ארגון הגג של כל העמותות העוסקות בנושא. כהן הוסיפה כי התוכנית תתוקצב ב-2.2 מיליון ש"ח אשר ישמש להפעלת אנשי-מקצוע דוברי שפות. לדבריה, המתווה נמצא בהליך משפטי לקראת אישור סופי.

אנדרי קוז'ינוב (יש עתיד- תל"ם) התריע על חוסר-מודעות לקיומו של הקו בקרב העולים, וקרא לתקצב בנפרד פרסום ייעודי לעולים בנושא.

רועי כהאן, רכז בריאות באגף התקציבים באוצר טען כי משרדו הקצה 17 מיליון ש"ח בתקציב ייעודי לתוכנית למניעת אובדנות, אך משרד הבריאות לא ניצל את כל הסכום. בנוסף ציין כי הוקצו 10 מיליון ש"ח לטיפול בבריאות הנפש דרך קופות החולים, ו-10 מיליון ש"ח נוספים – לקו לתמיכה נפשית. מנגד טענה מירי כהן, מנהלת קשרי ממשל במשרד הבריאות, כי טענת האוצר נכונה לשנים עברו, וכי שר הבריאות הנחה להקצות 6 מיליון ש"ח למשרד החינוך לטיפול בבעיה, ובנוסף הקצה 9.5 מיליון ש"ח נוספים, לטובת קווי-החירום הנותנים מענה לנושא האובדנות.

דוד קורן מנכ"ל ער"ן טען כנגד משרד הבריאות כי קוצץ תקציב-הבסיס של עמותתו על ידם, מ-2.7 מיליון ש"ח ל-1.3 מיליון ש"ח, ומירי כהן נציגת משרד הבריאות השיבה לו, כי זו הנחיית החשב הכללי של האוצר לקצץ 30% מתקציב העמותות, כיוון שאלו אינם כלולות בתקציב המדינה.

יו"ר הוועדה ביטן זעם על חילופי הדברים, ואמר כי "אי-אפשר להוסיף תקציב לתוכניות אחרות ולקצץ בתוכנית הזו. צריך להגדיל את התקציב לנוכח המצב".

ביטן תקף את משרד הבריאות: "העמותות עושות בשבילכם את העבודה בהתנדבות, ובתמורה אתם מקצצים להם בתקציב הבסיסי? זו בושה!". ביטן אף הצהיר כי ידרוש ממשרד הבריאות לפרט מה נעשה ב-17 מיליון ש"ח שהועברו למשרד החינוך, ואף יפנה בעניין זה לשר הבריאות יולי אדלשטיין.

אילוסטרציה. צילום: stocksnap

Back to top button