פוליטי / מדיני

ההצעה להחריג יישובי מיעוטים מחוק קמיניץ נדחתה בכנסת

מליאת הכנסת דחתה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק התכנון והבנייה (הוראות מיוחדות לעניין יישובי מיעוטים) (הוראת שעה), התש"ף-2020 של חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח. לאחר הצבעה שמית התנגדו להצעה 56 לעומת 37 תומכים.

הוצע להחריג, בהוראת שעה, את תחולתו של פרק י' לחוק התכנון והבנייה, התשכ"ה–1965 (העוסק בעבירות תכנון ובנייה ועונשין), כך שלא יחול על יישובי מיעוטים, עד לסיום אישורן של תכניות מתאר כוללניות באמצעותן יוסדר התכנון או עד לתום 5 שנים מיום פרסום החוק, המוקדם מבניהם. זאת, למעט במקרים שהעבירות המבוצעות המנויים בהצעה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: " תופעת הבניה הבלתי חוקית היא תופעה רחבת היקף הפוגעת בסדר הציבורי ובאיכות החיים של האזרחים, כמו גם בקיומו של הליך תכנון בנייה מסודר ולכן מצריכה נהלי אכיפה נוקשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עם זאת, הוראותיו של הפרק הנידון מתעלמות מקשיים תכנוניים הקיימים ביישובי המיעוטים בישראל, קרי, היישובים שבהם 80% לפחות מתושביהם אינם יהודים. ביישובים אלה ובפרט ביישובים הדרוזיים, לא קידמה המדינה במשך עשרות שנים תוכניות כוללניות ותוכניות מפורטות, שמכוחן ניתן להוציא היתרי בניה. לאור הריבוי הטבעי של האוכלוסיות הללו, נאלצו האזרחים, בעל כורחם, להפוך לעברייני בנייה כאשר ביצעו עבודות בלא שניתן להם היתר כדין ממוסדות התכנון."

ח"כ ע'דיר כמאל מריח (יש עתיד – תל"ם) אמרה: "החוק הזה פוגע בכל כך הרבה אנשים, 20 מיליון ₪ אלה גובה הקנסות. אנשים ראויים, אזרחים שומרי חוק בן לילה הפכו לעבריינים, על מה? על זה שאנשים רוצים לבנות את ביתם על אדמתם. לפיכך הצעת החוק המובאת בפניכם מבקשת להקפיא את האכיפה ל-5 שנים או עד להסדרה של תכנית כוללנית. בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול-לבן נכתב ואני מצטטת "תוקם ועדה פריטטית לבחינה את חוק קמיניץ" איפה הוועדה הזו? מאז דממה."

סגן שר הפנים יואב בן צור השיב בשם הממשלה: "ההצעה הזאת לא ראויה לדיון בגלל שהמשמעות שלה היא עיקור של סמכות האכיפה נגד כל בנייה בלתי חוקית, ולמעשה היא מאפשרת ביצוע של בנייה ללא תכנון וביטול של כל אפשרות לביצוע פעולות אכיפה כמו מתן צו מינהלי או שיפוטי וכל עונש אחר כמו קנס שניתן כנגד בנייה בלתי חוקית, הצעה זו משמעותה אנרכיה מוחלטת"

צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב

Back to top button