משפטי/פלילי

דו"ח: אי-הפללה של צריכת קנאביס שאינה מלווה באסדרה – תחזק את השוק השחור

הצוות הבין-משרדי לבחינת המדיניות בנוגע לאיסור על צריכת קנאביס בישראל, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי, הגיש היום (חמישי) לשר המשפטים אבי ניסנקורן, את מסקנות הצוות ומסגרת לקידום חקיקה בנושא. עמדת רוב חברי הצוות הייתה, כי הנזק בשימור המצב הקיים שבו צריכה עצמית של קנאביס היא עבירה פלילית, וכן מדיניות של אי-הפללה, גדולים מיתרונותיה המוערכים של מדיניות שתחיל לגליזציה הכוללת הסדרה של השוק.

הצוות הדגיש, כי אי-הפללה שאינה מלווה באסדרה של השוק לאורך כל שרשרת הגידול והאספקה, לא תבטיח טיוב של המוצר ומניעת סיכונים בריאותיים שנובעים מהיעדר פיקוח על המוצר ושיווקו, וכן תחזק את השוק השחור ולא תמנע ממשקים של צרכנים עם גורמים עברייניים.

בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעות חוק להסדרת שוק הקנאביס לצריכה עצמית, הוקם בחודש יולי 2020 צוות בראשות המשנה ליועמ"ש מררי, שכלל נציגי ציבור מטעם שר המשפטים והשר לביטחון פנים, וכן נציגים ממשטרת ישראל ומהמשרדים לקידום וחיזוק קהילתי, משרד החינוך, משרד הבריאות, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, משרד האוצר ומשרד המשפטים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בישיבות הצוות הבין-משרדי הוצגה עמדתם של מומחים בנוגע למגמות שימוש בקנאביס בארץ ובעולם וסטנדרט המשפט הבין-לאומי בנושא, השלכותיו הבריאותיות – הפיזיות והנפשיות – של השימוש בקנאביס, סקירות ועמדות גורמי אכיפת חוק, היבטים טיפוליים, לרבות התמכרויות, המצב המשפטי בנוגע לשימוש בקנאביס במדינות אחרות בעולם ובפרט במדינות שהסדירו את שוק הקנאביס וקידמו לגליזציה.

הצוות בחן את שתי הגישות המרכזיות הנוהגות להתמודדות של מערכות שלטון ואכיפת חוק עם שימוש בסמים וטיפול בהתמכרויות: גישת ההפללה והמלחמה בסמים, הדוגלת בשימוש באמצעים פליליים-ענישתיים במטרה למנוע באופן מוחלט שימוש בסמים; וגישת מזעור נזקים ובריאות הציבור, המבקשת להפחית את כלל ההשלכות הבריאותיות, החברתיות והכלכליות של השימוש החוקי והבלתי חוקי בסמים, מבלי לפעול בהכרח בכלים פליליים. בבסיס הדיון בנושא בו עסק הצוות ניצבה השאלה בדבר ההצדקה לקיומו של האיסור הפלילי על שימוש עצמי בקנאביס, הקבוע היום בפקודת הסמים.

בדו"ח שהוגש היום ממליץ הצוות כי ההסדר החקיקתי המבטל את האיסור הפלילי לא ייכנס לתוקף אלא לאחר ביצוע מלוא ההכנות הנדרשות על-ידי משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. זאת, בין היתר, על מנת לאפשר לרשויות המדינתיות השונות להיערך לחקיקה במישור ההסברתי, החינוכי, הטיפולי, האכיפתי והרגולטיבי. במטרה לסייע בגיבוש מתווה ראשוני בנוגע להיבטי היערכות כאמור, פרס הצוות הבין-משרדי שורה של המלצות אשר חלקן הותנו בהמשך בדיקה, איסוף נתונים ודיון לצורך דיוק וגיבוש הסדרים בתחומים השונים.

בהתבסס על המידע הרב שנאסף ולאחר בחינת הטענות שעמדו בבסיס ההצעות לשנות את המדיניות הנוכחית הקיימת בישראל, ממליץ הצוות כי ככל שיוחלט לקדם לגליזציה של צריכת קנאביס בישראל, יש ללוות את המהלך בהקמת מערך רגולטורי על שוק הקנאביס, שייווצר בדרך של קביעת סטנדרטים, פיקוח ואכיפה לכל אורך שרשרת הגידול והשיווק של הקנאביס. מסקנות הצוות מטרתן לגבש מתווה להמשך עבודה ככל שיוחלט על שינוי מדיניות וקידום מודל של לגליזציה ואסדרה של קנאביס. עניינן של ההמלצות במגוון תחומים, חלקן ליישום בשלב הראשון, וחלקן ליישום בשלב שני בכפוף לניסיון שיצטבר או להמשך ליבון ודיון.

כתנאי להתחלת תהליך האסדרה של שוק הקנאביס, הצוות סבור כי יש להיערך למתן מענים מספקים בתחומי הבריאות, החינוך, וההסברה שחסרים כיום, ואשר נועדו למנוע סיכונים שעלולים לנבוע מצריכה לא זהירה ולא מבוקרת של קנאביס, ולטפל בתוצאותיה. במסגרת ההסדר החדש, ככל שיוחלט לאמץ מודל של לגליזציה ואסדרה, הצוות ממליץ שלא להחיל על קטינים וצעירים עבירות שאינן חלות על בגירים.

עם זאת, יש להבטיח קיומה של מעטפת מענים בריאותיים וטיפוליים נגישים, כמו גם חינוך והסברה נאותים ומותאמים, שמטרתם למנוע שימוש על ידיהם. גם ברגולציה שתסדיר את השוק יש לתת את הדעת להסדרים אשר יבטיחו הרחקה של קטינים וצעירים משימוש בקנאביס, ובכלל אלה דרישות זיהוי בעת מכירת קנאביס, מיקום חנויות המכירה, אופן השיווק והפרסום, ועוד.

עוד ממליץ הצוות, במסגרת ההסדר החדש, לנקוט צעדים שמטרתם צמצום השוק השחור, שהוא המקור העיקרי, אם לא היחיד, שקיים כיום לרכישת קנאביס לצרכי פנאי. בהקשר זה, מומלץ להבטיח שמירה על מחירים סבירים של מוצרי הקנאביס בשוק החוקי, כמו גם נגישות מספקת של חנויות המכירה לצרכנים. הצוות ממליץ בנוסף, כי אסדרה תלווה באכיפה משמעותית נגד הגורמים העברייניים המעורבים בסחר בלתי חוקי, במטרה להחליש את הכדאיות הכלכלית שבביצוע עבירות אלו.

כמו כן, הצוות ממליץ כי בשלב הראשון לא יותר גידול ביתי של קנאביס, מאחר שהדבר עלול לאפשר גידול לצרכי מסחר לא חוקי, ולהוות נזק בריאותי נוכח הקושי בפיקוח על גידול כזה. יהיה מקום לבחון מחדש את האיסור על הגידול הביתי בשלב מאוחר יותר, לאחר צבירת ניסיון מספק בהחלת הלגליזציה והאסדרה של השוק.

אשר על כן, נכתב בדו"ח כי ככל שתתקבל החלטה על לגליזציה של שימוש בקנאביס, יש לכנס צוות לבחינת המבנה הרגולטורי המתאים ביותר להסדרת שוק הקנאביס בישראל והטכניקות הרגולטוריות המתאימות ביותר להסדרתו.

ארכיון. צילום: אתר הכנסת

Back to top button