כלכלה

ועדת הכלכלה אישרה הקלות שיגבירו שימוש במוצרי חשמל חסכוניים באנרגיה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי, אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק מקורות אנרגיה, שנועד לבצע הקלות רגולטוריות על יבוא מכשירי חשמל לישראל, באופן שיביא להורדת יוקר המחייה, הגברת השימוש במוצרים חסכוניים באנרגיה, הורדת יוקר המחייה וצמצום זיהום האוויר.

בדיון היום אישרה הוועדה שורה של סעיפים מהצעת החוק, בהם הסעיף הצרכני הקובע כי משווק מוצר יחויב להציג תווית דירוג אנרגטי. עוסק שלא יעשה זאת צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקלים לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד. כמו כן נקבעו עיצומים כספיים נוספים בגין הפרות החוק, שיכולות להגיע עד ל-160 אלף שקל לחברה שתייבא מוצרים ללא אישור ממונה או ללא אישור לפי הצהרה.

עוד ביקש משרד האנרגיה לאפשר לשר לקבוע מקרים ונסיבות שבגינן ניתן יהיה לפטור יבואן מהוראות החוק, בהחלטה מנומקת. היו"ר מרגי דרש כי תקנות בעניין זה יובאו לאישור ועדת הכלכלה וכך אושר בהצעת החוק. כניסת החוק לתוקף תעשה לאחר אישור תקנות שיקבעו את הנצילות האנרגטית למכשירי החשמל השונים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש אגף אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה, אוריאל בבצ'יק, הציג בדיונים הקודמים את ההצעה ואמר כי כיום יש בירוקרטיה מיותרת שחלה על יבואני מכשירי חשמל, שמונעת תחרות. הוא הוסיף כי ב-2018 יבאו לפחות 2 מיליון מכשירי חשמל לישראל ו-3 מיליון ב-2019, בשוק שמגלגל 10 מיליארד שקל בשנה במכירות. לדבריו, ההסדרה הקיימת מייצרת הוצאות עודפות ליבואנים. הוא הסביר כי התיקון נועד לאפשר יבוא מוצרי באופן שבו היבואן יצהיר שהמכשיר עומד בתקנות משרד האנרגיה, ללא צורך בבדיקת תקינה. היבואן אף יחויב לשמור מסמכים והמשרד יגביר את הפיקוח בשווקים ויפעל במסגרת אכיפה מנהלית מחמירה.

עוד ציין בבצ'יק כי שיפור נצילות מכשירי החשמל צפוי להביא, עד 2030, לחיסכון של 1.4 מיליארד שקלים בעלויות ובצמצום של 420 אלף טון פליטות גזי חממה. הדבר אף יחסוך 1,200 ג'יגה ואט חשמל בשנה – דבר המקביל לפעילות של כמחצית מתחנת הכוח רידינג.

בישיבות הקודמות אישרה הוועדה את סעיפי הצעת החוק, לפיהן יבואן יצטרך להחזיק אישור, על פי הצהרה, על עמידה בדרישת נצילות אנרגטית, או אישור מהממונה על יישום החוק באשר לעמידה בדרישות הנצילות. עוד אושרו סעיפים העוסקים בתנאים לקבלת אישור לפי הצהרת היבואן, חובת שמירת מסמכים לצורך אכיפה, חובת היצרן להעביר למשווק את תווית הדירוג האנרגטי ועוד.

ארכיון. קרדיט: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

Back to top button