משפטי/פלילי

32 חודשי מאסר בלבד על תושבת אשקלון שגנבה כספים מניצול שואה

פרקליטות מחוז דרום (פלילי) הגישה לבית המשפט המחוזי בבאר שבע הודעת ערעור על קולת עונשה של ענת דיין מאשקלון, שהורשעה בגניבה של למעלה מחצי מיליון ש"ח מניצול שואה עיוור, בן 84 ובית משפט השלום השית עליה עונש של 32 חודשי מאסר בלבד. לעמדת המדינה בנימוקי הערעור, אין בענישה זו כדי לשקף את הלכתו המפורשת של בית המשפט העליון, ששב והתריע על התופעה של ניצול קשישים, ועל חובתם של בתי המשפט לתרום את תרומתם למיגורה.

מדובר בנאשמת, אשר הועסקה בין השנים 2016-2019 כעוזרת של הקשיש – ניצול שואה, עיוור המסתייע במטפלת סיעודית צמודה, שילדיו מתגוררים בארה"ב ובאילת. תפקידה של הנאשמת היה להיות לקשיש לעיניים בענייניו האישיים והכספיים- משיכת מזומן, הפקדת שכר עבור המטפלת הסיעודית, קניית מזון וכד', ובמסגרת זו, קיבלה הנאשמת גישה מלאה לכרטיסי האשראי ולקוד סודי שלו. כבר מהחודש הראשון להעסקתה ובמשך כ-3 שנים, ניצלה הנאשמת את מוגבלותו של הקשיש ואת היותו חסר ישע, וגנבה ממנו במרמה ובדרכים מגוונות את תמלוגי ניצולי השואה שקיבל מהביטוח הלאומי וביטוחים אחרים, בסך כולל של 550,000 ש"ח. חלק מהגניבה בוצעה באמצעות כך שהנאשמת ניצבת שוב ושוב לצד הקשיש שעה שזה נותן בה אמון, מורה לה למשוך כספים נדרשים והיא מושכת סכום גדול יותר, כשאת יתרת הכסף היא נוטלת לכיסה. בנוסף, השתמשה הנאשמת לצרכיה האישיים בכרטיסי האשראי של הקשיש, וביצעה רכישות בחנויות בגדים, מזון וחנות למוצרי חיות בית. כמו כן, גנבה הנאשמת מהקשיש פנקס צ'קים, זייפה אותם, וקנתה בהם טובין או שפרטה אותם בצ'נג' למזומן. בנסיון להסתיר את מעשיה, הפקידה הנאשמת כספים לחשבונו של הקשיש וביצעה העברות בין חשבון לחשבון. מעשיה של הנאשמת הופסקו רק לאחר שהתגלו ע"י בנו של הקשיש.

אילוסטרציה. צילום: pixabay

לאחר הליך גישור, הודתה הנאשמת והורשעה בביצוע עבירות של גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל באמצעותו דבר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במסגרת הטיעונים לעונש, עתרה הפרקליטות לקבוע בעניינה של הנאשמת מתחם עונש בין 4 ל-6 שנות מאסר, ולהטיל עליה עונש ברף העליון של המתחם.

בית משפט השלום בבאר שבע קבע מתחם בין 4-2 שנים והשית על הנאשמת 32 חודשי מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרה, תוך שהוא נותן משקל לנסיבותיה האישיות של הנאשמת. כמו כן, הטיל בית המשפט על הנאשמת עונש של מאסר על תנאי, קנס ופיצוי למתלונן בסך של 100,000 ש"ח.

מכאן הערעור, במסגרתו מבקשת הפרקליטות מבית המשפט המחוזי להחמיר באופן משמעותי בעונשה של הנאשמת, וכן להגדיל את גובה הפיצוי לקשיש.

בהודעת הערעור שהוגשה ע"י עו"ד תהילה גלנטה נכתב, כי "ענישה המתמצה ב 32- חודשי מאסר ביחס למסכת הגניבה המתוחכמת שביצעה הנאשמת במשך 3 שנים, בנצלה את מוגבלותו וחוסר הישע של המתלונן, עיוורנו, גילו והעובדה כי בני משפחתו אינם מתגוררים בקרבתו, תוך הפרת האמון המוחלט שנתן בה, אינם טומנים בחובם מסר הרתעתי לא רק כלפי הנאשמת עצמה, אלא גם כלפי עבריינים בפוטנציה האורבים לאוכלוסיית הקשישים בישראל".

עוד צוין, כי "חוסנה של החברה ביחסה כלפי אוכלוסיית הקשישים בישראל, וקיום מצוות "מפני שיבה תקום", נמדד, בין היתר, ב"חוסן השיפוטי", בהיות בית המשפט משקף ערכי חברה ומעצבם על פיהם". לעמדת המדינה, אין במתחם שנקבע ע"י בית המשפט קמא "כדי לשקף את ההלימה השיפוטית המתחייבת מהבחינה הערכית… ענישה "רזה" זו יכולה לטעת בקרב נאשמים בפוטנציה כמותה של המשיבה, מסר שגוי, להמתקת עונשם, חרף ביצוע עבירות גניבה ומרמה מעין אלה הפוגעות "בבטן הרכה" החברתית".

Back to top button