בריאות

יו״ר עובדי המעבדות הרפואיות הציבוריות: הסופיה היא בדיקה לא אמינה

בהמשך להערכות לקראת ביצוע בדיקות הקורונה המהירות באמצעות מכשיר הסופיה, מסרה היום (שישי) יו״ר עובדי המעבדות הרפואיות הציבוריות בישראל, אסתר אדמון, כי "נכון לאמש, ביצעו את בדיקת הקורונה המהירה כ-1000 ישראלים, אלא שלגבי חלקם התקבלה תשובה לא אמינה. המשמעות היא שבעיר אילת עלולים להסתובב חולי קורונה שלא יודעים זאת. המעבדות התריעו עוד לפני כחודשיים על כך שהסופיה היא בדיקה לא אמינה ולא מדויקת."

אדמון הסבירה כי מדובר בשיעורי הצלחה לא מספקים: "על פי משרד הבריאות אמינות בדיקות הסופיה עומדת רק על כ- 60% בקרב חולים אסימפטומטים (חולי קורונה, ללא תסמיני מחלה) ובקרב כ- 84% בקרב חולים סימפטומטים (עם התסמינים). שימוש בסופיה לזיהוי נגיף הקורונה באילת ובים המלח הוא בעייתי מאוד בגלל שהבדיקה אמורה לגלות חולים א-סימפטומטים. אלא שמלכתחילה, אחוזי הגילוי בעזרת הסופיה לחולים אלה עומד רק על 60%, כלומר: מתוך עשרה נבדקים, ארבעה נבדקים יצאו עם תוצאות שגויות ועלולים להמשיך להדביק את סביבתם. אסור לנו להתפשר על איכות התוצאות. ההתעלמות מחוות דעות מקצועיות פוגעת בקטיעת שרשראות ההדבקה."

אדמון הוסיפה כי ייתכנו מקרים חמורים אף יותר, בהם המכשיר יציג תשובה חיובית למרות שאין כך הדבר: "מאז הכנסת מכשירי הסופיה לבתי החולים נמצאו הרבה יותר מקרים של "חיובי שגוי" (חיובי במטוש, אבל למעשה ללא קורונה), מכפי שהעריכו מלכתחילה שיקרה בבדיקות הסופיה. המשמעות של חיובי שגוי היא דרמטית מדובר באדם בריא שבטעות מכשיר הסופיה מזהה אותו כחולה. אדם כזה עלול להתאשפז במחלקת קורונה בבית החולים, או להיחשף לחולי קורונה, כי הוא משוכנע שהוא כבר חולה, ואז קורה האירוע הטרגי – ההידבקות האמיתית במחלה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריה של אדמון, מדובר במכשיר מיותר כל עוד יש צורך לאחר מכן גם בביצוע הבדיקה המוכרת לציבור PCR: "בעקבות העלייה ב"חיובים שגוים" ממכשיר הסופיה, הינחה משרד הבריאות כי חובה לחזור על כל תוצאה שלילית, או חיובית, גם בשיטת ה PCR שאנחנו עושים במעבדות. זה בעצם הופך את בדיקת הסופיה למיותרת", הסבירה אדמון, "לפי הנחיה זו של המשרד, אין לבדיקת הסופיה שום יתרון והיא רק מסרבלת. גם בארה"ב ישנם דיווחים שהפסיקו להשתמש במכשיר הזה. במדינת נוואדה בארה"ב היו המון חיובי שגוי, כלומר: אנשים בריאים שבטעות זוהו כחולים, ולכן הפסיקו להשתמש בה."

ארכיון. צילום: דוברות שיבא

Back to top button