פוליטי / מדיני

יו"ר ועדת החינוך: קורא לבדוק שוב את ציוני התלמידים שנפגעו מהשקלול

נוסחת משרד החינוך לנרמול ציוני הבגרויות נעשתה על בסיס שקלול סטטיסטי של ציוני התלמיד וציוני בית הספר בו נמצאו במקצועות מסוימים ציונים חריגים מהמצופה, כך אמרה הבוקר (שני) בוועדת החינוך של הכנסת, דסי בארי, מנהלת אגף חינוך על יסודי במשרד החינוך.

בעקבות בקשות חוזרות ונשנות של חברי ועדת החינוך, ניאותה בארי לפרט את הדרך בה שוקללו ציוני הבגרות. לדבריה, כל ציון שנתי שמגיע, גם בשגרה, עובר שקלול. "גם אני לא יודעת להגיד את המילים המתמטיות אבל אני יודעת להסביר אותה. אם נמצא שיש בתי ספר שחושבים שהנוסחה הופעלה לא כדין, הבטחנו שתינתן להם אפשרות ערעור".

היא הוסיפה כי בשלב הראשון, הנוסחה איתרה בתי ספר שבמקצועות מסוימים היתה חריגות מובהקת סטטיסטית בציונים. בשלב השני, שנבנה במיוחד לתקופת הקורונה, רק עבור בתי ספר שאותרה בהם חריגות במקצוע, נבנה פרופיל הישגים עבור כל אחד מהתלמידים לפי ציוני בגרויות ממועדים קודמים, ובהתאם לכך שונה הציון שלו. השלב השלישי לדבריה, הוא קיומה של אפשרות ערעור לתלמיד שחושב שנעשה לו עוול. "נסתכל על כל ערעור וערעור. אנחנו מכירים ביכולת של התלמידים להשתפר. הרבה תלמידים השתפרו במועד האחרון ויש תלמידים שהשקלול העלה להם את הציון", אמרה בארי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד – תל"ם) התייחס לדברים ואמר: "מעולם לא נעשה שקלול אישי לתלמיד, מעולם לא אמרו לתלמיד אנחנו מורידים לך מ- 80 ל- 70. משרד החינוך אמר בעבר למורה שהוא נתן ציונים גבוהים מדי, אבל לא לתלמידים".

עוד מחה ח"כ כהן: "תלמיד לא יכול להשתפר? את יודעת כמה תלמידים התקדמו במהלך כיתה י"ב? מאיפה לקחתם את הזכות הזאת להוריד להם ציון על סמך עליה חריגה בציון?"

ח"כ רם שפע, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, אמר: "לפי כל מה שנאמר פה כל ההכחשות בעניין הורדות הציונים הן לא נכונות. גם שר החינוך אמר במליאה שההחלטה על שינוי ציוני הבגרות התקבלה לא בזמן כהונתו, ושהוא ידאג שזה לא יקרה בעתיד. אני מבין עכשיו שאתם ממשיכים ותלמידים שנפגעו בקיץ הקודם יפגעו שוב. אני קורא לכם לעשות בדיקה חוזרת לאותם התלמידים שעשו הכל כדי להשתפר מכיתה יא' לכיתה יב'. הטלתם כתם על אותם תלמידים ותלמידות שעבדו קשה כדי לשפר את ציוניהם. אתם חייבים לבדוק מחדש, לקחת אחריות ולהגיד טעינו. הפתרון שקיבלתם לא טוב מספיק ולכן אתם צריכים לבדוק שוב את הציונים של התלמידים שנפגעו מהשקלול". חברי הכנסת שפע, כהן ופרומן דרשו ממשרד החינוך להצהיר שהנוסחה לא תופעל במבחנים הבאים, אך בארי לא עשתה זאת.

דויד גל, מנהל אגף בכיר בחינות במשרד החינוך הסביר את פילוח הנתונים בבחירות קיץ תש"ף: 400,000 ציונים פנימיים נבדקו, מתוכם כ-36,000 ציונים הופחתו ו-5,500 ציונים הועלו, ובסה"כ שוקללו כ-10% מהציונים שנבדקו.

גל מאיר, מורה בתיכון, הוסיף: "אני לא מבין מה זה 'פרופיל לומד' לתלמידה בכיתה יא' שזאת הפעם הראשונה שהיא עוברת בחינת בגרות. לשני תלמידים שלי בבחינת הבגרות הפנימית שלא ברור לי איך הם נבחנו, הורידו 16 נקודות לכל אחד. משרד החינוך משדר לתלמידים שלי שהוא לא סומך עליי, והאמון שלהם במערכת נפגע. בסוף כולנו בני אדם וכל מה שצריך עכשיו זה שמי שקיבל את החלטה יגיד – טעינו, אני מתנצל, וכל הסאגה הזאת תסתיים". הוא התייחס להתייחסות הערעור ואמר שזאת אפשרות מבזה.

ח"כ אורלי פרומן (יש עתיד – תל"ם), דרשה: "משרד החינוך חייב להבטיח לבוגרי בתי הספר שלא תהיה בעיה עם תעודות הבגרות שלהם מול מוסדות ההשכלה הגבוהה. המציאות במדינת ישראל משתנה מרגע לרגע ודברים עלולים להישכח. לטובת הבוגרים, יש להכין מסמך רשמי שילווה אותם בהמשך חייהם ויבטיח שאינם נפגעים מהשינויים שהתרחשו השנה".

רן ארז התייחס לשינוי מתווה בחינות הבגרות כפי שהציע יו"ר הוועדה ח"כ שפע: "צריך לשבת ולדון ולהתייחס לכל הנקודות שהועלו. אי אפשר לקבל החלטות על רגל אחר. אני מסכים לחפש דרכים טובות יותר ויעילות יותר ומוכן להשתתף בדיונים על בחינות הבגרות".

ליאור בראל, נציגת מועצת התלמידים והנוער הארצית, אמרה: "באופן עקרוני אנחנו מבינים את המצב, הטעות הייתה שלא עדכנו את התלמידים שזה קורה. ח"כ מאיר כהן הגיב: ""אל תביני את זה. אסור לתת לגיטימציה למשרד להוריד לתלמיד ציונים בבגרויות".

ארכיון. צילום: דוברות עיריית חיפה

Back to top button