פוליטי / מדיני

ועדת הכספים: יש להעביר 100 מיליון ש"ח לתוכנית התמודדות עם אלימות נגד נשים

ועדת הכספים קיימה הבוקר (שלישי) "דיון מהיר" בנושא תקצוב מיידי לתוכנית למניעת אלימות כלפי נשים, לפי הצעתם של חברי הכנסת יואב סגלוביץ', עודד פורר, עאידא תומא סלימן, קרן ברק ומרב מיכאלי, במסגרת ציון יום האלימות כלפי נשים.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) פתח את הדיון ואמר: "אנחנו במסגרת דיון מהיר, החברים מעלים כי היה תקצוב לעניין שככל הנראה לא הגיע ליעדו, במקביל אנחנו רואים שהאלימות נגד נשים הולכת ומחריפה מיום ליום".

ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד – תל"ם) ציין: "המציאות בלתי נסבלת בתקופת הקורונה בייחוד. יש כאן עלייה בכמות הפגיעות. אני מבקש לא לאשר הסטות מהאושר עד שיסכימו לאשר תקציב לנושא הזה. שיהיה התחייבות ש- 50 מיליון שחייבים ל- 2021 אכן יגיעו, ולא נחכה להפגנות. אם הקטסטרופה מתרחשת מול עינינו, בוא נפתור אותה עכשיו".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "אלימות במשפחה היא רעה חולה במציאות הישראלית. לא צריך להיות מדען טילים כדי להבין שכשאתה סוגר אנשים בבית יש לחץ כלכלי, הילדים לא הולכים לבית הספר וסיר הלחץ הזה עולה. עלייה של מאות אחוזים בפנייה למרכזי הסיוע, עלייה דרמטית בתלונות שמוגשות. ישבה מדינת ישראל ב- 2017 ובנתה תכנית חמש שנתית למלחמה בזה. האמירה של משרד האוצר היא שקיבלנו את ההחלטה בלי תקציב. מדינת ישראל אישרה תכנית שהעלות שלה 250 מיליון, בלי תקציב".

ח"כ עאידה תומא סולימאן (הרשימה המשותפת) הוסיפה: "50 מיליון לשנה אמורים לכלול גם פיתוח תכניות באוכלוסייה הערבית, כך שאפשר להבין עד כמה הכסף קטן והזוי לחשוב שאפשר להילחם בעזרת כל כך מעט כסף בתופעה".

ח"כ קרן ברק (ליכוד) הדגישה: "צריך הרבה יותר כסף. אחרי כל ההבנה שהאלימות הולכת וגואה, ואף אחד לא מניח תכנית שתעצור אותה באופן אקטיבי. אם כבר הגיעו לאותה תוכנית, שיישמו אותה. צריך הרבה יותר כסף".

ח"כ מרב מיכאלי (העבודה) אמרה: "עד שסוף סוף סוף ממשלת ישראל הועילה להקים ועדה בין משרדים למאבק באלימות נגד נשים, היא לא סיימה לתקצב אותה וליישם אותה. מכיוון שבמצב הקורנה המצב החמיר, באנו לבקש תקציב מיידי".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ציינה: "אין זמן יותר נכון מעכשיו, כשהמגפה פוגעת בתוך הבתים המסוכנים והאלימים, כדי לקיים את ההבטחה הזו. הכסף הזה נחוץ עכשיו להצלת חיים של אותן נשים. צריך בסוף הדיון להעביר את הכסף הזה".

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין (הרשימה המשותפת) פירטה: "מתוך אחוז הרציחות במדינה, כ-70 אחוז זה נשים ערביות. כי אין תכניות. הגיע הזמן שנצא לפעולה. שאין לנשים לאיפה ללכת, כשיש משבר כלכלי והחברה הערבית נושמת את העוני והלחצים כל הזמן, למה מצפים?".

רפרנט רווחה באוצר, נתנאל אושרי, אמר: "החלטת הממשלה מ-2017 עברה ללא תקציב. נשארנו עם אמירה עקרונית. בסוף 2018 התקבלה החלטת ממשלה נוספת, הפעם תקציבית, להוסיף 20 מיליון נוספים וכרגע חמישים מיליון נמצאים ברווחה. השנה הקרובה הולכת להיפתח בתקציב המשכי והמשמעות היא שאנחנו כנראה נבנה את התקציב על בסיס מה שקרה ב- 2019, כשהיו 30 מיליון. ככל שיעבור תקציב, הכוונה היא להכניס את ה-50 לבסיס התקציב."

עוד אמר אושרי: "זו המחויבות שלנו לפי החלטת הממשלה ואנחנו מתכוונים לעמוד בה. במצב המשכי, אנחנו עובדים בשת"פ מלא עם משרד הרווחה ומתקצבים לפי סדר העדיפויות הממשלתיות. אני משוכנע שבשלב כזה של השנה תוספת כזו גדולה לא תוכל להגיע לשטח. גם בתוכנית המקורית דובר על 50 מיליון שקל מדי שנה".

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ח"כ גפני שאל: "אתה מעלה בדעתך שנאשר את התקציב בלי שייכלל בו הכסף? אל תכינו תקציב לתוכנית הזו עם 30 מיליון ש"ח, הוא לא יעבור".

אושרי השיב: "הכוונה להכניס את ה-50 מיליון ש"ח לבסיס התקציב, ההתייחסות שלי הייתה למצב של תקציב המשכי. אנחנו עובדים בשת"פ עם משרד הרווחה".

בתום הדיון דרש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני מהאוצר להעביר 100 מיליון ש"ח לתקצוב התוכנית, בנוסף להסדרת התקצוב השנתי לתוכנית בבסיס התקציב: "הייתה תכנית של 250 מיליון ש"ח שלא מומשה, אנחנו כעת בתקופה בה יש גאות והתעצמות נוראית של אלימות, שלצערנו מגיעה גם לרצח של נשים, ומדינה מתורבתת נורמלית הייתה מתייחסת לזה אחרת. הממשלה צריכה לקבל החלטה חדשה שתתאים לעניין הזה. הוועדה מחליטה שעליכם להעביר 100 מיליון ש"ח, שיתנו מענה בין היתר לתקנים הדרושים למאבק הזה."

עוד אמר ח"כ גפני: "לא יכול להיות שנעמד מנגד. אני דורש להעביר בטווח המידי 100 מיליון שקל שיכסה את המשך התקצוב, שיכסה את התקנים במשרד העבודה והרווחה, במשרד ביטחון הפנים, שיטפל בחברה הערבית, אנחנו מבקשים שהתכנית תצא לפועל. ברגע שתעבירו תקציב, יכול להיות שנבקש הגדלה במסגרת בסיס התקציב, אבל בוודאי שאם לא יהיו 50 מיליון שקל, לא נאשר אותו. אנחנו לא חברה של קניבלים. רציחות ואלימות, לא בא בחשבון. אתם לא שילמתם. מישהו ייתן את הדין על הדבר הזה".

Back to top button