מבזקים

כיצד מחלימים מקרע במיניסקוס?

הברך היא מפרק מורכב אשר סופג לא מעט זעזועים ולחץ במהלך הזמן. כאשר מופיעים תסמינים כמו כאבים ונפיחות באזור הברך בקרב אנשים העוסקים בפעילות גופנית או בקרב אלה הנמצאים בגיל השלישי, הדבר עשוי להצביע על תופעה בשם קרע במיניסקוס.

 

מהו המיניסקוס?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

המיניסקוס הוא סוג של רקמה סחוסית אלסטית בצורת סהר, אשר ממוקמת בין עצם הירך לבין השוק. בכל ברך יש שני מיניסקוסים, אחד פנימי ואחד חיצוני, שתפקידם לבלום זעזועים על ידי חלוקה שווה של העומס בכל האזור כדי להגן על המפרק כולו בעת כל סוג של פעילות גופנית.

 

מהו קרע במיניסקוס וכיצד הוא נוצר?

 

ישנם שני גורמים עיקריים להיווצרות הקרע באזור זה. הגורם הראשון הוא טראומה או חבלה אשר קורית בעת תנועה לא נכונה (לרוב סיבובית) של המפרק הברך. הגורם השני הוא שחיקה אשר קורית לאורך זמן בשל הפעלת עומס על המפרק. קרע במיניסקוס הוא תופעה נפוצה למדי. ישנם מקרים שבהם הקרע כלל לא מורגש, אך במרבית המקרים הקרע יגרום לכאבים חזקים בברך, נפיחות באזור הברך ובמקרים מסוימים אף לנעילה מוחלטת של הברך. לרוב נעילת הברך תתרחש כאשר הקרע נוצר בשני המיניסקוסים.

 

כיצד מאבחנים את הקרע שנוצר?

 

בעת האבחון יבחן הרופא את גילו של המטופל, רמת הפעילות הגופנית שלו וכמובן יבקש לדעת מתי החל הכאב ומה היא חומרתו. לאחר מכן יעשו מספר בדיקות פיזיולוגיות להשלמת הליך האבחון.

 

כיצד ניתן לטפל בקרע?

 

קרע במיניסקוס הוא תופעה המחייבת טיפול כדי להגיע להחלמה מלאה. יחד עם זאת סוג הטיפול יקבע לפי מיקום הקרע וחומרתו. סוגי הטיפול מתחלקים לטיפול שמרני וטיפול כירורגי.

 

טיפול שמרני בקרע

 

הטיפולים אשר נופלים תחת הקטגוריה הזו נכללים עם דרכי הטיפול שאינם כרוכים בהליכים פולשניים. לרוב, יעדיף הרופא להמליץ על השיטות הללו אם מדובר במקרה של קרע שאשר אינו חמור במיוחד. טיפול שמרני יכלול פיזיותרפיה אשר במהלכה ינחה הפיזיותרפיסט את המטופל כיצד לבצע תרגילים אשר יסייעו לברך להחלים, כמו גם תרגילים אשר ילמדו את המטופל כיצד להניע את הברך בצורה נכונה כדי למנוע פציעה חוזרת.

 

עוד סוג של טיפול שמרני הוא מתן תרופות משככות כאבים וכאלו המסייעות בהורדת הנפיחות אשר נוצרה בעקבות הקרע. טיפול נוסף המסייע בהחלמה כמו גם במניעה של קרע נוסף בעתיד הוא אפוסתרפיה אשר מסייע למטופל באמצעות עזרים טכנולוגיים לתקן את מנח גופו בעת פעילות גופנית.

 

טיפול כירורגי בקרע

 

כאשר הקרע חמור או כאשר קיימת הגבלה משמעותית בתנועה שאינה חולפת באמצעות טיפול שמרני, תידרש מעורבות כירורגית כדי לתקן את הנזק. סוג הניתוח הנפוץ ביותר במקרה של קרע במיניסקוס הוא ניתוח המבוצע בשיטה ארתרוסקופית, כלומר זעיר פולשני. ניתוח זה מוכר גם בשם "מניסקטומיה".

 

מהלך הניתוח נקבע על פי בדיקת דימות אשר תסייע למנתח לקבוע האם ניתן לתפור את המיניסקוס חזרה או שמא יש צורך להסירו לחלוטין. מאחר ומדובר באזור אשר זרימת הדם אליו מועטה לא תמיד תתאפשר תפירתו מחדש.

 

לאחר הניתוח יידרש תהליך החלמה מבוקר הכולל פיזיותרפיה גם כן, כדי להשיב למטופל את התנועתיות של הברך ככל הניתן. טווח ההחלמה תלוי בגילו של המטופל ובמצבו הגופני. לרוב, כאשר מדובר במטופל צעיר ואתלטי תתאפשר חזרה מלאה לפעילות גופנית מאומצת בתום תהליך ההחלמה. ההחלמה אורכת מספר שבועות ונעשית בצורה הדרגתית. מומלץ להפעיל את מפרק הברך בזמן תהליך ההחלמה במטרה לחזק את השרירים באזור הברך אשר מסייעים ליציבות והגנה על המפרק.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Back to top button