חדשות הארץ

הנשיא ריבלין: אלימות יכולה לבוא לידי ביטוי בהגבלת החירויות של נשים

עם ציון היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, אירח נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, היום (רביעי) טקס הענקת אותות לאזרחיות שפעלו מיוזמתן לסייע לנשים שהותקפו – עדי גוזי ושירי מנדלבאום. הפרס הוענק על ידי השרה לשיוויון חברתי מירב כהן באירוע בהשתתפות מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה אוה מדז'יבוז' וזוכות האותות עדי גוזי ושירי מנדלבאום.

במהלך הסגר האחרון נרשמה עלייה של שלוש מאות אחוז במספר הפניות למוקד הסיוע לנשים בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. על פי ההערכות, בישראל חיות כיום כמאתיים אלף נשים תחת אלימות. עשרים נשים נרצחו על ידי בני זוגן, או על ידי קרובי משפחה – מתחילת השנה.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

עדי, ממצפה רמון, הצילה את שירה איסקוב מידי בן זוגה שתקף אותה באכזריות למול בנם התינוק. שירי, עובדת סוציאלית, ליוותה את אנסטסיה קליין ז"ל לאורך תקופת אישפוזה, במצב אנוש, אחרי שעל פי החשד נאנסה והותקפה על ידי בן זוגה. באחד הימים, בן הזוג הופיע בבית החולים, ועורר את חשדה של שירי. בתושייתה, מנעה ממנו לממש את כוונתו לשוב ולתקוף את אנסטסיה בעודה נלחמת על חייה. על כך קיבלו השתיים אות הוקרה והערכה רשמית על פעולות הגבורה שפעלו להצלת חייהן של נשים שהיו נתונות בטרור האלימות במשפחה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

״עבור נשים רבות מדי הבית הוא גיהנום. הבית הוא חרדה. הוא שקט מתוח, שמאיימים להתפרץ ממנו האיום, ההשפלה, המהלומה הבאה,״ אמר הנשיא.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

״אלימות לא מגולמת רק במכת אגרוף. אלימות היא השפלה וביזוי שבכוחן של מילים לחולל. אלימות יכולה להיות במניפולציה, בצעקות, או בלחישה ארסית. ואלימות יכולה לבוא לידי ביטוי בהגבלת החירויות של נשים, הגבלת הכלים שלהן לבחור, צמצום היכולת שלהן לשלוט בכספן, כן, כן אלימות כלכלית, ולהנהיג את חייהן לפי רצונן,״ הדגיש הנשיא ודרש: ״אסור לנו לעצום עיניים במלחמה במגפת האלימות נגד נשים. אסור לנו לחכות שהמגיפה תעבור, שיגיע החיסון. עלינו לספק לנשים ולילדות שלנו את רשת ההגנה החברתית שתבטיח את שלומן – עוד היום. בכל מקום. בכל מצב.״

״עלינו לעשות זאת בחקיקה ואכיפה, בחינוך והסברה, ברווחה וטיפול – הן בנשים נפגעות אלימות, והן בגברים אלימים. בין היתר באמצעות העברת התקציב הדרוש לתכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים, במהירות האפשרית!,״ הוסיף.

צילום: מארק ניימן / לע"מ

הנשיא הוקיר תודה למקבלות האותות ואמר: ״נפלה בחלקנו הזכות להוקיר שני מעשי גבורה אזרחיים של שתי נשים שלא שתקו מול גילויים של אלימות, והצילו חיים. עדי, שירי, אתן לא עצמתן עיניים. אתן לקחתן אחריות והצלתן חיים. במעשה הגבורה של כל אחת מכן, הייתן לקרן אור בתוך אפלה גדולה. הדרך שלנו, כחברה, להתחסנות מפני מגיפת האלימות נגד נשים – עוד ארוכה. אבל מעשי הגבורה כאלה, נשים כאלה, כמוכן, ממלאים את הלב תקווה, ומספקים לנו מקור להשראה. לכבוד הוא לי, בשנתי האחרונה כנשיא, להעניק אכסניה לאות ההוקרה החשוב הזה. ואני תקווה כי מעתה והלאה יהיה בית הנשיא מקום קשוב שפותח את שעריו, ללוחמות וללוחמים האמיצות והאמיצים, במאבק שעוד נכון לנו, באלימות המופנית נגד נשים. תודה לכן."

השרה לשוויון חברתי וגמלאים, ח״כ מירב כהן, אמרה: "אלימות במשפחה ונגד נשים היא טרור. כמו טרור צריך לטפל באלימות הזו ביד רמה – בכל הכוח, בלי ויתורים וללא פשרות. האחריות לכך מוטלת כמובן על הממשלה. תפקידה להבטיח את ביטחונם וביטחונן של אזרחיה ותושביה, לא רק בהגנה על גבולות המולדת ובמרחב הציבורי, אלא גם בבית, במקום שאמור להיות הבטוח ביותר. כי טרור הוא טרור הוא טרור, בחוץ או בבית. אבל גם לנו, כבני אדם, כחברה, יש אחריות. ובמסר הזה בחרנו להתמקד באירוע החשוב שאנחנו מקיימים היום, לציון יום המאבק באלימות נגד נשים."

מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האשה, אוה מדז'יבוז', הוסיפה: "אלימות נגד נשים חוצה מגזרים והיא נגע חברתי קשה ביותר הדורש טיפול מעמיק, דחוף ויסודי. האלימות באה לידי ביטוי במגוון דרכים: הפיזית, המינית, הכלכלית והנפשית. נשים נפגעות אלימות חשות השפלה, סבל, חרדה ולחץ עד כדי איבוד צלם אנוש. לעיתים עוברות שנים רבות עד שנשים אוזרות אומץ לחשוף ולגלות את דבר ההתעללות האיומה נגדן ולפעול בצורה נחושה לעצור אותה. חברה בריאה צריכה לעודד את אלה הפועלים למיגור האלימות נגד נשים ואינם עומדים מנגד בשתיקה."

Back to top button