פוליטי / מדיני

"כל הקרווילה עם עכברים ועובש, חיים עם שירותים כימיים"

הוועדה לענייני ביקורת המדינה בראשות ח"כ עפר שלח, קיימה היום (שלישי) דיון מהיר בנושא המפונים מגוש קטיף – " 15 שנה אחרי והטיפול במגורשי גוש קטיף טרם הושלם. – דיון מהיר לבקשת חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואריאל קלנר. בדברי ההצעה לדיון נכתב: "לפני יישום תוכנית ההתנתקות מחבל גוש קטיף וצפון השומרון, עמד ראש הממשלה דאז חייך אריאל שרון, והבטיח כי יהיה פתרון לכל מתיישב, לצערי, היום יותר מ- 15 שנה לאחר האיוולת הגדולה של גירוש יהודים מחבל הארץ ועדיין יש מתיישבים שטרם נמצא להם הפתרון. נדרש דיון בוועדה לביקורת המדינה לדון בנושא ולמצוא פתרון לעשרות המשפחות האחרונות שטרם קיבלו מענה ראוי".

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר: "אנשים נפגעו מהחלטות ממשלתיות ובמקרה הזה כמו בקורונה יש לממשלה אחריות והיא לפתור את הבעיות שנהיות מההחלטה. אם לממשלה תהיה התחייבות שהמנהלת לא נסגרת עד שהאחרון מסודר ויש לה סמכות לחתוך ויכולת להחליט. נבקש משר החקלאות שהוא הממונה בנושא ונבקש שלא יסגרו את המנהלת שמטפלת במפונים. נכתוב גם ברור לנושאי התפקידים כי אנשים בגילאים כאלו לא יכולים לעבור את כל התהליכים האלו של אישורי בנייה וכדו' ויש לעשות זאת בצורה פשוטה וקלה'״.

יוזם הדיון, ח"כ בצלאל סמוטריץ', ציין: "אנשים פרטיים שלא קיבלו את המענה שלהם מהממשלה משום שנקבעו קריטריונים שלא התאימו להם. אולי זה באמת אחוז קטן שהם לא סודרו ולהם אין מענה, אבל לא משאירים פצועים בדרך כזו בכלל גם שאלו בודדים ונפלו בין הכיסאות בבירוקרטיה. יש למנות פרויקטור שיטפל ב15-20 המשפחות הללו ולסיים את הסאגה הזו. המערכות הגדולות והרשויות יודעים לדאוג אבל האזרח הקטן שבתחתית שרשרת המזון נפל בקריטריונים קשוחים. עם רצון טוב ואכפתיות, אפשר לפתור הכל בלי להשאיר פצועים מדממים בצד הכביש".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מרדכי מורחי חבר קהילת נווה דקלים שפונתה לישוב ניצן, סיפר בדיון: "עברתי עם כל הקהילה ליישוב ניצן בקרווילות, קיבלתי מגרש התחלתי לבנות את ביתי לצערי נטשו אותי בעלי המקצוע לקחו לי את הכסף. כשגורשתי הייתי בן 50 לא עבדתי מהפינוי ועד 2009, מאחר ולא קיבלו אותי לאף עבודה, נאלצתי לקנות מונית ולפרנס את המשפחה, יש לי אישה וילדה שהם בטראומה מהגירוש ועד היום."

עוד אמר מורחי: " אישתי עבדה במנהלה של היישוב וקלטה את רוב התושבים של נווה דקלים, היום היא לא יוצאת מהבית. פניתי למנהלת ומאז שסגרו את המנהלה בניצן אין עם מי לדבר ואז קיבלנו מכתב שהחזיר אותי אחורה. ביקשנו מהמנהלת את שלוש מאות אלף השקל ששמנו פיקדון על הקרווילה כדי לבנות בית קבע, סירבו וכעת דורשים לפנות את הקרווילה, ואם לא אז המנהלה תחלט את הכסף. אף אחד לא דיבר איתי כדי לעזור, כל הקרווילה שלי עם עכברים, עובש, אתמול קבלתי פלאפון הבן מתקשר אלי, אין מכונת כביסה. למה, כי עכבר אכל את החוטים".

יהודה גרוס מהיישוב ניצן, סיפר: "הייתי בנווה דקלים בעל חנות 20 שנה. הבטיחו לנו פה מרכז מסחרי. יש תכניות מסודרות, הוקצע שטח מיועד ואינו נבנה עד היום, אני מפרס יחיד במשפחה, אז בנינו לנו שטח מסחרי קטן במתחם הקרווילות, במקום לעזור לנו, קבלנו תביעות משפטיות לפנות באופן מיידי את המבנה ללא כל פיתרון אחר, ותשלום עמלת שימוש חריג בקרקע".

נעמה ברגיג-פרץ שפונתה מצפון השומרון, סיפרה: "שנינו משפחות זכאיות ואנחנו כרגע תקועים כי הפרוקט שלנו לא מתקדם בנווה ים מכל מיני עניינים בירוקרטים של הקיבוץ, רוצים להפוך את הקיבוץ לישוב קהילתי, ואנחנו תקועים בין הפטיש לסדן כבר 15 שנה, אנחנו רוצים לבנות את הבית קבע שלנו. ה-20 מגרשים מוכנים אך אין אישור להחריג אותם על מנת שיעברו עד שהקיבוץ יפתור את כל הבעיות מול רשות מקרקעי ישראל. בשום שלב העיכוב לא היה קשור אלינו, לא נתנו לנו את השטח ואמרו לנו "בואו הנה קחו תעשו מה שאתם רוצים" ואנחנו עיכבנו את זה. מנהלת פינוי אתרים דורשת מאיתנו מחודש מאי לפנות את הקרווילות, אין לנו לאן ללכת."

עוד אמרה ברגיג פרץ: "אמא שלי חולת סרטן ריאות הם גרים בקרווילה של 60 מטר הם לא יוצאים מהחדר 24\7 יש להם שירותים כימיים בתוך החדר, בשביל להתקלח צריך ששני אנשים יחזיקו אותה כי התנאים בקרווילה של 60 מטר הם בלתי אפשריים, אי אפשר להתנייד שם בכיסא גלגלים, אין אפשרות והיא 24\7 בתוך החדר, פשוט כבויה. ביקשנו שיתנו לנו קרווילה של 90 מטר, קרווילה קיימת של משפחה אחרת שעוזבת, לא צריך לבנות חדשה, ופשוט קבלנו תשובה שלילית. תנו לה למות בכבוד, היא לא תספיק לראות את הבית קבע שלה אז לפחות שיהיה לה את התנאים".

אסף יצחקי, מנהל אגף התיישבות במנהלת תנופה במשרד החקלאות, הגיב לדברים ואמר "מנהלת תנופה נמצאת בישורת האחרונה והמקרים המדוברים הם מקרים חריגים שלא מייצגים את הטיפול של המנהלת במפונים כאשר הרוב המוחלט של משפחות המפונים קיבלו טיפול מלא. לדבריו, החל מחודש דצמבר שנת 2019 ניתן להגיש בקשה להיתר בנייה בנווה ים ואין בעיה להגיש בקשות להיתרים."

יצחקי הוסיף: "מתוך 20 המשפחות המיועדות להתיישב בנווה ים ל-4 משפחות המדינה תבצע את הבנייה בעצמה כאשר כ-3 משפחות כבר נמצאות בעצמן באופן עצמאי בשלבי תכנון והיתר בנייה מתקדם. לגבי העברת משפחה לקרווילה אחרת זה נושא הנמצא בסמכות המנהלת לפינוי אתרים במשרד האוצר. ישנה קבוצה של 10 משפחות שהוצעו להן פתרונות לצאת מהדיור הזמני ומשפחות אלה לא הסכימו לקבל כל חלופה של הפתרונות שהוצעו ובהקשר זה מר מורחי לא פנה כלל בבקשה לקבל את כספי הפיקדון. במידה ומר מורחי יפנה בבקשה לקבל את כספי הפיקדון ובכך לסיים את הטיפול בו בהחלט ניתן למצוא פתרון כולל".

ראש מועצה אזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, אמר: "רוב מפוני גוף קטיף פונו ליישובים הנמצאים בשטחי המועצה האזורית חוף אשקלון. נשארו כ-30 משפחות שחייבים לתת להן מענה ולסיים את הטיפול באירוע הטרגי הזה. חלק מהמשפחות לא הצליח למצוא מקורות הכנסה והן נאלצו להשתמש בכספי הפיצויים לצורך מחייה. הצענו מספר פתרונות כגון דיור ציבורי ולצערי לא קיבלתי התייחסות משמעותית להצעות אלה".

אסנת קמחי, סמנכ"לית בכירה במשרד השיכון, אמרה בדיון: "בקשות להיתרי בנייה הן תהליך האורך זמן. לגבי הישוב הזמני ניצן קיים הסכם שהוא היה צריך להתפנות תוך 5 שנים כאשר מועד הפינוי נדחה 3 פעמים לאחר ההארכות והאתר כיום נראה רע. במצב הדברים הקיים אין כוונה לפתח ביישוב הזמני מרכז מסחרי. יש להוציא את הקרקעות למכרז ולהקים במקום היישוב הזמני יישוב קבע מסודר ולהערכתה פתרון המאפשר למשפחות לגשת לרכישת קרקע בפטור ממכרז לא יהיה מקובל עליהם. מתקיים שיתוף פעולה עם מנהלת תנופה בהקשר לטיפול במפונים".

ארכיון. צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button