פוליטי / מדיני

מליאת הכנסת אישרה בהצבעה טרומית את הסדרת ההתיישבות הצעירה

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, התשפ"א-2020 של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ', חיים כץ וקבוצת חברי כנסת.

מוצע כי בהתאם להנחיות צוות המשימה הייעודי שהוקם בהחלטת קבינט מ-2017, ישלימו הרשויות האמונות על התכנון ביהודה והשומרון את הליכי ההסדרה של השכונות והיישובים בבעלות המדינה ושבהם דרושה הסדרה. בתקופת ההסדרה, יקבלו התושבים הגרים במקומות אלה את כל השירותים המוניציפליים להם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל. כן מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלה כמוכרים, לרבות לעניין העברת תקציבים, סיוע בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור.

בדברי ההסבר נכתב: "ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות, ואולם, ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפו למעלה משלוש שנים מאז התקבלה ההחלטה. על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר המשפטים ח"כ אבי ניסנקורן, אמר: "יש פער בין הסדרה לחקיקה גורפת. יש מניעה להצעת החוק כפי שהיא מוצגת כרגע. היא לא מבחינה בין מקרקעין מוסדרים לבין מקרקעין שיש קושי להסדיר אותם. בלי הבהרת הסוגיה בחוק יש מניעה חוקתית לקדם את ההצעה. בית המשפט הבעיה את עמדתו נגד החוק. הצעת החוק לא מסבירה את ההבדלים בין מדיניות האכיפה וזה מעלה קושי חוקתי במדיניות השוויון. היא מייצרת קשיים בגזרה המשפטית הבינלאומית ומסיבות נוספות שלא אפרט בזירה הבינלאומית אנחנו חושבים שהיא לא נכונה. משרד הביטחון כרגע עוסק בהסדרה, ניתן להסדיר ישובים ובתים רבים אבל לא את כולם. הצעת החוק עושה עוול לאותם יחידות שניתן להסדיר ואם במקשה אחת היא תתעלם אז היא תקשה על ההסדרה. אנחנו לא נגד הסדרה, אבל היא צריכה לעמוד במבחני ההסדרה וכרגע יש מניעות להעביר אותה".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) תקף: "על זה בדיוק נאמר הרצחת וגם ירשת. אתם גוזלים קרקע של פלסטינים ועכשיו אתם אומרים קרקע מדינה. יש מדינה אחת והיא המדינה הפלסטינית. השר הנגבי אתה מזיל דמעות. אתם שלחתם אותם ותחזירו אותם לגבולות המדינה. 50 ישובים בלתי מוכרים בנגב עם עשרות אלפים בלי חשמל ומים וכבישים . לא שמעתי את שרי הממשלה מזדעקים עליהם. מה עם תקציב המדינה, למה אתם לא מעבירים אותו. אני רוצה שמדינות ערב ידעו מה אתם עושים פה היום. זה פשע מדיני".

ח"כ חיים כץ (ליכוד), השיב: "אוסאמה, זה נראה לך ש-103 ילדים לא מקימים להם גן, שולחים אותם ברכב ממוגן ירי, זה נשמע לך סביר? נראה לך שיהיו 73 שלא מכירים בהם. נראה לך שיש ילדים שצריכים הנשמה ואם יש הפסקת חשמל מחברים להם מצבר של אוטו. תבינו שגם יהודים במדינה הזאת יש זכויות. אין סיבה בעולם שיהיו 73 ישובים עשרות שנים בלי חשמל, מים ושירותים. הבית שלהם זאת אדמת מדינה ולא אדמות פלסטיניות. לאנשים שם מגיע הרבה יותר ממה שהם מקבלים. עזבו שטיקים והגיע הזמן שבאמצעות החקיקה הזאת האזרחים הללו יקבלו מה שמגיע לכל אזרח בעולם, תנאים בסיסים אנושיים".

בעד הצעת החוק הצביעו 60 ונגד 40. ממלאת מקום יו"ר הכנסת ח"כ קרן ברק ציינה כי הצעת החוק תעבור לוועדת הכנסת.

השר לנושאים אסטרטגיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון התייחס לדברים שח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "יש מי ששמח על ההצבעה הזאת ויש מי שעצוב אבל ההצבעה הזאת ריקה מותכן, מעשים והיא בלוף מתמשך של ממשלת ישראל. ביקשתי לעלות לדוכן כי ציטטו אותי יתר על המידה על הדוכן ואני חייב להעמיד דברים על דיוקם. מדינת ישראל הפקירה את המשילות ביהודה ושומרון. מדינת ישראל הפקירה את השירות לאזרח ביהודה ושומרון בין אם הוא יהודי או ערבי. הימין שמח על ההצבעה אבל הימין הביא החלטה ב-2011 שהוא מכשיר עשרה יישוביים ביהודה ושומרון ולא הכשירו כלום. חוק ההסדרה שידעו שלא יעבור בממשלה ואין הסדרה ואין סדר ביהודה ושומרון."

עוד אמר השר ביטון: "יש אזרחים יהודים בישובים שהמדינה החליטה להקים והממשלה לא עושה כלום ואין להם חשמל ומים. אותה ממשלה החליטה שיש אזרחים בשטחי c ולהם הוחלט להקים 5 שכונות באותם שטחים וגם שום לא עשו כלום. אולי לפני הבחירות עושים הצעת חוק בחקיקה שאין בה כלום. ביהודה ושומרון צריכה להיות משילות וזה יקרה רק אם המנהל יקבל עשרות תקנים חדשים ועם גב לאכיפה שהוא לא יצטרך לחפש יחידה צבאית להריסה. בכל חודש יש מאות עבירות בנייה ביהודה ושומרון של יהודים ופלסטינאים. יש אומדן של בנייה של 4000 יחידות לא חוקיות בחברה היהודית ו-4000 בערבית. ח"כ סמוטריץ' אולי היום הרחקת את המים והחשמל מאותם ישובים שצריכים הסדרה".

צילום : דני שם טוב/דוברות הכנסת

Back to top button