פוליטי / מדיני

ועדת הכלכלה אישרה: 2.44 מיליארד ביצים יאושרו לגידול ב- 2021

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אישרה היום (שני) את תקנות מכסות הביצים לשנת 2021, שהגיש משרד החקלאות. לפי התקנות שאושרו, המכסה לשנה הבאה תעמוד על 2.44 מיליארד ביצים. בהתאם לדרישת היו"ר מרגי עוד בדיונים הקודמים, מדובר בתוספת של כ-4.7% לעומת המכסה השנה שעמדה על 2.33 מיליארד ביצים.

הדיון בתקנות החל לפני כשבועיים, והיו"ר מרגי שב והתייחס לצורך במעבר ללולים ללא כלובים. הוא דרש להתחיל לעבוד על הרפורמה מיד, ושב וקרא למשרד האוצר לממן אותה: "זה לא כסף גדול. אי אפשר לצייר את המגדלים כמי שלא רוצים את רווחת העוף, אבל גם המגדלים לא יכולים להמתין יותר כי בסוף לא תהייה ברירה והמכסות לא יעודכנו".

על מנת לתמרץ את המגדלים לעבור ללולים ללא כלובים הוחלט כי מגדלים בלולים ישנים יזכו לתוספת של 4% בלבד למכסה, בעוד מגדלים שיעברו לגידול בלולים משודרגים יזכו לתוספת של אחוז אחד נוסף. עם זאת, גם התוספת הבסיסית של 4% תינתן רק למגדלים שיעמדו במספר דרישות, בהן בדיקה של השירותים הווטרינריים באשר לקיבולת הלול.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון היום ביקש היו"ר מרגי תיקון נוסף, שנועד לסייע למעבר לגידול בלולים ללא כלובים. הוא דרש כי 50% מתוך 170 המכסות החדשות שאושרו יינתנו למגדלים ללא כלובים, לעומת עד 30% שהציע משרד החקלאות בתחילה. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי צריך לוודא שגם אם יינתנו פחות מ-170 מכסות, אז עד חצי מהן יינתנו למגדלים בלולים ללא כלובים, היו"ר מרגי קיבל זאת והוועדה אישרה את הצעתם המשולבת.

ח"כ ניר ברקת (הליכוד) התייחס לרפורמה ואמר כי החתימה על ההסכם הקודם הייתה בביתו ובתיווכו, אז ההסכם לא יושם.

היו"ר מרגי העיר כי כולם מילאו את חלקם בהסכם הזה, חוץ מהאוצר. ח"כ רם בן ברק אמר כי צריך לאפשר למי שיכול לבנות לול ללא כלובים בחצרו, ולא מחוץ ליישוב. ח"כ יוראי להב הרצנו אמר כי התקנות לא משיגות את האיזון הנדרש בין המגדלים לרווחת בעלי החיים, והוסיף כי צריך לחייב הרחבת לולי המעוף.

ח"כ שרן השכל (הליכוד) אמרה כי המטרה היא לקדם את ישראל לאמת מידה שמטיבה עם בעלי החיים ולעבור ללולים ללא כלובים. לדבריה, אם הדבר לא יהיה במסגרת התקנות זה לא יקרה. ח"כ השכל דרשה כי כל המכסות החדשות יחולקו רק למגדלים בלולים ללא כלובים. היו"ר מרגי אמר בתגובה, כי הוא תומך בדרישה אך לא מוכן להפקיר את המגדלים אם המדינה לא מסייעת להם בשדרוג הלולים. עם זאת, הוא הבהיר כי תהייה מינימום פגיעה בבעלי החיים ומקסימום מעבר לטובת גידול בלולים ללא כלובים.

יועצת ראש הממשלה לזכויות בעלי חיים, טל גלבוע, אמרה כי הרפורמה לא יצאה לפועל לא רק בגלל האוצר, ואמרה: "כשהאוצר שם כסף צריך שיהיה מי שייקח אותו". היא ביקשה שכל לול חדש שייבנה בישראל יהיה ללא כלובים. היו"ר מרגי אמר כי התקנות לא עוסקות בכך ושינוי כזה צריך להביא בחקיקה ראשית. הוא הוסיף כי אם הממשלה תביא לאישור הוועדה רפורמה היא תדון בה בכבד ראש. "כולם חפצים בלולי חופש, כולל המגדלים, רק שצריך לאפשר זאת בתנאים הוגנים", אמר.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, הגיב לדברים ואמר כי גידול בלולים ללא כלובים יקר יותר, בעוד שהמגדל לא מקבל תשלום גבוה יותר על כל ביצה. לוי אמר כי המשרד לא יתנגד לדרישת היו"ר מרגי, להעלות את שיעור המכסות החדשות שיוקצו לגידול בלולים ללא כלובים – מ-30% ל-50%.

לפני ההצבעה ביקש ח"כ אריאל קלנר לבטל את המכסות. היו"ר מרגי אמר בתגובה כי הצעה כזאת לא על הפרק בכלל והיא אינה חלק מהתקנות. בתום הדין הזכיר היו"ר מרגי כי הוועדה קיימה מספר ישיבות טעונות בתקנות, והביאה שיפורים לכל הצדדים. התקנות אושרו פה אחד, בתמיכת היו"ר מרגי, ח"כ קרן ברק, ח"כ רם בן ברק, ח"כ אתי חוה עטייה וח"כ ניר ברקת.

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay

Back to top button