צרכנות

מהי אגרנות כפייתית ואיך פינוי תכולה יכול לסייע בהתמודדות עמה?

עידן השפע ותרבות הצריכה גורמים לכולנו, או לפחות לרובנו, לצבור חפצים רבים. בהתאם ניתן לראות בלא מעט בתים בלגן של ממש – אבל חשוב להבחין בין רכישות מיותרות והיצמדות לרכוש שכבר לא מספק תועלת לתופעת האגרנות הכפייתית, שהיא כבר הפרעה נפשית ממשית.

מהם המאפיינים העיקריים של האגרנות הכפייתית?

אגרנות כפייתית היא כאמור הפרעה נפשית מוכרת, ומי שמוסמך לאבחן אותה הוא איש מקצוע מתאים – פסיכולוג או פסיכיאטר.

המאפיינים העיקריים של ההפרעה הם:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

* קושי מובהק, ואפילו חוסר יכולת לוותר על חפצים – גם כשברור שאין להם ערך ושהם לא מניבים תועלת.

* הצטברות משמעותית מאוד של פריטים שונים בבית, עד כדי פגיעה ממשית באיכות החיים.

* מצוקה רגשית עזה כשאין ברירה אלא לוותר על חלק מהחפצים.

ברוב המקרים האגרנות הכפייתית מחבלת באינטראקציות הבין-אישיות של האדם לרבות קשרים משפחתיים, ועלולה לפגוע גם בפן התעסוקתי ואפילו הבריאותי (עקב היווצרות מפגעים תברואתיים בבית העמוס יתר על המידה בחפצים שחלקם ג'אנק).

אבחון אגרנות בלתי נשלטת

כאמור בני אדם רבים נוטים לאגור חפצים שלא בהכרח יש להם ערך כלשהו. ההבחנה העיקרית בין אדם בריא לאדם חולה, שזקוק לעזרה ולטיפול מקצועי, היא בשליטה – לאגרנים כפייתיים אין יכולת לשלוט על התופעה, אין יכולת להימנע מאגירת עוד ועוד פריטים וכאמור אין גם יכולת לוותר אפילו על חלק מהם.

חלק מהאגרנים כלל לא מודעים לבעיה ומתעלמים מתגובות הסביבה. במקרים אחרים האגרן מודע לכך שהוא סובל מהפרעה, אבל לא מצליח לפתור אותה בכוחות עצמו שכן מדובר בהפרעה בעלת שורשים עמוקים. בין השאר עלולה להיווצר אגרנות עקב אבל כפייתי, עקב בעיית שליטה בדחפים, כחלק מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית (OCD), ולעתים גם עקב התפתחות של דמנציה.

פינוי תכולה מקצועי כבסיס לטיפול באגרנים כפייתיים

מאחר שאגרנות כפייתית היא הפרעה נפשית, גם הטיפול בה חייב לכלול פתרונות מתחום זה. פסיכיאטר מוסמך לספק גם מרשמים לתרופות (למשל נוגדות חרדה ו/או דיכאון, תופעות שלרוב נלוות לאגרנות). התהליך הפסיכולוגי כולל התייחסות גם להיבטים קוגניטיביים כמו קושי לקבל החלטות, חשש לא ריאלי ממחסור ועוד, וכן שיקום של היחסים החברתיים.

דגש משמעותי בכל תהליך טיפול באגרנות כפייתית הוא פינוי מקצועי של תכולת הדירה של האגרן. למעשה, ללא פינוי – שמתבצע ברגישות מרבית – סיכויי ההצלחה פוחתים במידה ניכרת וזאת משום האדם ממשיך לחיות באותה מציאות מרובת חפצים לא נחוצים.

פינוי תכולה מקצועי לא "רק" מנקה את הבית אלא מעניק לאדם הזדמנות אמיתית להחלים ולחיות ללא אותם חפצים שהוא האמין שאי אפשר בלעדיהם. חשוב להפקיד את המלאכה בידי חברה בעלת ניסיון רב בפינוי דירות של אגרנים כפייתיים. סיבה אחת לכך היא הכמות העצומה של החפצים שיש לפנות, סיבה שנייה היא שלפעמים הבית מלא גם בחרקים ומזיקים שמחייבים התייחסות מקצועית והסיבה החשובה ביותר היא החובה לבצע את הפעולה ברגישות ומבלי לערער את האדם.

Back to top button