חדשות הארץ

עושים סדר: פרשיית הניגוח והרג אהוביה סנדק ז"ל

פעילים במחאה על הרג הנער אהוביה סנדק ז"ל בידי שוטרים מפרסמים הערב (רביעי) סרטון בו הם מפרטים את את הכשלים והטיוח של מח"ש והרשויות בחקירת מותו של אהוביה ז"ל. "כבר חודש שהארץ רועשת וגועשת בעקבות מותו של הנער אהוביה סנדק ז"ל על ידי שוטרים. התקשורת מפזרת דיס-אוניפורמציה בכמויות ועיתונאים מתודרכים על ידי בכירים במערכת אכיפת החוק בצורה מגמתית. כולם עובדים קשה מאוד כדי להוציא את השוטרים שאחראים למותו של אהוביה נקיים כשלג. אנחנו פה כדי לעשות לכם קצת סדר." פותח אורי קירשנבאום מארגון חוננו את הסרטון.

תחילה מתייחס הסרטון לזירה ולממצאי דו"ח בוחן התנועה ששחזר את התאונה "נתחיל מהשורה התחתונה – הזירה ברורה. רכב השוטרים התנגש באופן מכוון ברכב של הנערים במהלך מרדף שהתנהל בכביש הגישה לבסיס בעל חצור. זו השורה התחתונה של חוות דעת מומחה – בוחן תנועה שנשלח לזירה מטעם המשפחה מיד עם קרות האירוע.
חוות הדעת מבוססת על מחקר של הזירה, תיעוד הממצאים בה ובחינה של כלל הנתונים בכלים מדעיים מובהקים. זו לא הערכה, לא מבוסס על שמועות או גרסאות שנבנו. מחקר. מדע. כלומר, אם חוקרי מח"ש יהיו כנים עם עצמם וישרתו את האינטרס הציבורי שלשמו הוקם הגוף הזה – בסיום החקירה צריכה להימסר לפרקליטות המלצה ברורה להעמדה לדין של השוטרים באשמת רצח ברשלנות, מה שפעם כונה הריגה." נקבע בסרטון.

הסרטון ממשיך "אבל התחושות שלנו, של הציבור, קשות. נראה שאף אחד במערכת אכיפת החוק לא מבקש צדק בסיפור הזה. המשטרה מהרגע הראשון עשתה מאמצים לטייח. בהודעות הדוברות היא הקפידה להסתיר את ההתנגשות וטענה שהרכב של הנערים איבד שליטה – כאילו פגע בו ברק מהשמיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כך גם בדיונים בבית המשפט בהליך מעצרם של ניצולי התאונה, המשטרה דברה על "איבוד שליטה" של רכב הנערים ללא כל אזכור להתנגשות – ובכך הטעתה בצורה זדונית את בית המשפט. אלולא אזרחים שהצליחו להגיע לזירה ולתעד את סימני המעיכה ברכב של השוטרים ספק אם היינו יודעים על ההתנגשות הזו עד עצם היום הזה."

עוד מפורט על סגירת הזירה לעורכי הדין ולח"כ סמוטריץ "אפרופו הגעה לזירה – שעות ארוכות המשטרה סגרה את הזירה לחלוטין ואפילו לעורכי דין נאסר להגיע לזירה. בטח אתם זוכרים את סרטון החסימה של חה"כ סמוטריץ'. אפשר היה לצפות שמח"ש תעשה את עבודתה, שתטיל את כובד משקלה על החקירה כיאה לתיק בסדר גודל כזה. אבל ציפיות לחוד ומציאות לחוד. השוטרים החשודים בהמתה כלל לא זומנו לחקירה במשך שלושה ימים ואפילו כשהגיעו למח"ש בליווי עורכי דינם הם נשלחו כלעומת שבאו – כי ראשת מח"ש קרן בר מנחם חשבה שזה מיותר לחקור אותם. בכל אותם ימים השוטרים אינם מנועים ליצור קשר עם שאר המעורבים ובעלי גישה לממצאים אובייקטיבים שהיו יכולים לאמת את הטענות נגדם. מה שנעשה בכל תיק – מעצר החשודים, צווים האוסרים יצירת קשר, לכל הפחות מעצרי בית – פשוט לא קרו פה. מח"ש לא מצאה לנכון אפילו להרחיק את השוטרים מהיחידה שלהם. ואז הגיע השיא. כל מה שידענו והרחנו לאורך החקירה נכתב שחור על גבי לבן במכתב ששלח סגן ראשת מח"ש עו"ד משה סעדה למשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר ופורסם בתקשורת. עו"ד סעדה תמה על כל פרט ופרט בהתנהלות החקירה הזו, קבל על כך שההחלטות לא מתקבלות באופן מקצועי ולא נשמעת דעתם של גורמי בכירים במח"ש ביחס לחקירה. סעדה הצביע גם על חשדות חמורים לשיבוש חקירה מצד השוטרים שלא זכו לשום יחס מצד חוקרי מח"ש. תגידו, מישהו מכם מסוגל לתת אמון בגוף הזה?!"

לסיום מזכירים את אמירות ראש צוות החקירה במשטרה "עוד לא דיברנו על ראש צוות החקירה במשטרה שכינה את השוטרים מלח הארץ שחתרו למגע – אמירה אגב שגררה ביקורת מצד פרקליטות המדינה בדיון בבית המשפט העליון, אבל יותר מכל מלמדת על הלך הרוח של החקירה הזו. אז אנחנו כאן כדי להזכיר שלא נרדמנו. לאהוביה מגיע צדק, למשפחה שלו מגיע צדק, לעם ישראל שזועק על העוול הזה מגיע צדק."


צילום: ארגון חוננו

Back to top button