פוליטי / מדיני

"הגיע הזמן שלא נעמוד ורק נריע להם במרפסות בערב"

ועדת הכספים מקיימת כעת (חמישי) דיון בנושא 'קריסתם של בתי החולים הציבוריים' – הדיון שנערך גם במסגרת הצעה לסדר בנושא שהגישו חברי הכנסת עודד פורר, יוליה מלינובסקי, אורנה ברביבאי ומאיר כהן, עוסק בקשיים הכלכליים של בתי החולים הציבוריים בישראל, שהחריפו על רקע משבר הקורונה.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני פתח הדיון בשאלה למנכ"ל משרד הבריאות: "ידענו שיש קורונה ואין תקציב למדינה ושבתי החולים הללו עמוסים ושלא יהיה תקציב לפעילות השוטפת ב-1 לינואר. מי אשם בזה שלא עשה כלום? משרד הבריאות? משרד האוצר?"

צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי: "תקצבנו את בתי החולים הציבוריים ב-600 מיליון שקל בהתאם למבחני תמיכה. פרט לזה נתנו להם כוח אדם כמו שאר בתי החולים ונתנו תקציב קורונה. כל זה לא פתר בעיה ארוכת ימים כמו הסכם הבראה בהדסה ובעיות אחרות בבתי החולים האחרים. לכן לא הייתי אומר שמישהו עמד מהצד, אלא שנעשו צעדים שלא הספיקו לכסות בעיות של הזמן הארוך. השיטה היא שהתקצוב שלהם חלקו הגדול מהכנסות שלהם והתייעלות, ללא סבסוד, ואנחנו שואפים להגיע למקום שבו תהייה הסכמה מלאה לגביהם איך הם מתקיימים. ולא כל שנה להידיין על יש או אין תקציב. אנחנו בשנתיים ללא תקציב וזה מקשה מאוד על מודל קיום."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

עוד אמר פרופ' לוי: "הגיע הזמן שלא נעמוד ורק נריע להם במרפסות בערב, אלא שנראה איך נותנים להם מודל קיום קבוע וחיזוק בכוח אדם, טכנולוגיה ותשתיות. הגענו אתמול להסכם תקצוב של 630 מיליון שקל ועוד 300 מיליון לקורונה שיינתן בהמשך ברבעון השלישי והרביעי של השנה הזו במידה והקורונה תמשך. זה פותר בעיות של השנה בדוחק ולכן הוקמה ועדה ציבורית להגיע למודל קיום רב שנתי"

ח"כ גפני הוסיף: "אני מצטרף לתודות שלך לכל אלה שפתרו את הבעיה בשלב הזה. עוד מלאכה רבה לפנינו. אני לא מעלה על דעתי שהפתרון והחתימה הייתה אתמול בלילה וזה היה לילה לפני שוועדת הכספים התכנסה. אני רק רוצה לספר לחברים, ביקשתי את ועדת ההסכמות כבר בשבוע שעבר, חיכיתי לדיון במליאה. היות ואנחנו עוסקים רק בתקציב אנחנו יודעים שיש מלאכה רבה אבל מה שהיה היום זה פיקוח נפש".

פרופ' זאב רוטשטיין, מנכ"ל בית החולים הדסה, אמר: "אני חושב שאני צריך להתייחס קודם לוועדת הכספים, מי שחושב שלוועדה אין אחריות למצב הוא טועה. אתם דנים ומצביעים ולפעמים לא שמים לב שיש לזה השפעה על חיים ומוות. בתי החולים הציבוריים לא חיים מתקציב, גם לא בתי החולים של המדינה. זה תקציב תלוי בהכנסות. הכנסת קובעת את כללי המשחק במדינה, אני מרגיש שאנחנו ברומא העתיקה. הגלדיאטורים רבים ונותנים להם שמיכה ואומרים תמשכו אותה לכל הצדדים. אז מושכים אותה מבתי חולים ציבוריים לבתי חולים של קופות החולים והממשלתיים. יש מערכת שאיננה מאורגנת וזה תוצאה של אבולוציה פוליטית. לא קם מנהיג שהוביל רפורמה שתארגן את המערכת שתושב נצרת יקבל אותו טיפול ואותה רמה כמו תושב ב"ש ותושב ת"א. המערכת עצמה מלאה בעיות קשות.

פרופ' רוטשטיין הוסיף: "חוקקתם חוקים שבית חולים לא יכול לחיות. זאת השיטה הבולשביקית שאומרת שצריך לקחת תרומות ואנחנו מקבלים חצי מהתמחור הנומינלי שקבעה ועדת התמחור של מדינת ישראל ואיך נתתם לזה לקרות? אנחנו נותנים הנחה סטטוטורית של 630 מיליון שקל לקופת חולים כדי שהם ישרדו ואם לא הייתי נותן לא הייתי צריך את הכסף".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "אנחנו חברי הכנסת מכל המפלגות צריכים לקבל על עצמנו שעם תקציב המדינה שיצטרכו להביא אותו מיד אחרי הקמת הממשלה עושים סדר בבתי החולים".

פרופ' עופר מרין, מנכ"ל שערי צדק, אמר: "ריגשתם אותי אנשים נתנו לנו גיבוי מלא ואני מודה לכולם על זה. מרוב יער אתם לא רואים את העצים. כדי לגמור את 2020 הייתי צריך לעבור עץ עץ ולעבור חודש חודש ולבוא לחברה מהאוצר להגיד שצריך לשלם משכורות. שנת 2020 נצרבה אצל אנשי הבריאות עשרות פעמים שהגעתי לאוצר וכל דקה שהייתי שם פגעה בחולים. המחזה הזה חייב להיפסק. אל תגידו גמרתם את השנה. קיבלנו ודאות למשכורות למשך שזה. לזה צריך להגיע? לא קיבלנו מתנות קיבלנו כסף לעובדים שיעבדו וצריך רפורמה ברורה. אני מבין את אנשי האוצר שתפקידם להיות שומרי סף, לא על חשבון החולים שלנו".

פרופ' פאיד חכים, מנכ"ל בית החולים האנגלי בנצרת, תקף: "אירוע קשה היה פה השבוע וקשה מאוד היה פה השנה ונשמע כאילו סיימנו. זאת רק ההתחלה. הכסף אצלכם ואין מישהו שלא צריך את מערכת הבריאות. הכסף עובר לבריאות. אנחנו מבקשם לתת להורים שלנו ושלכם את הרפואה. לא ייתכן בשנה כזאת של מלחמה החיילים מופקרים בשטח. בתי החולים בנצרת נכנסו השנה חזק מתחת לאלונקה. בשבוע שעבר שישבתי באוהל התביישתי, הייתי צריך להיות עם החיילים. נכנסתי למחלקת קורונה 3 גופות חיכו לי. איך עושים להם את זה? הרגולטור נותן קופסה, הכסף לא מגיע ואני אחראי שיש פחות אחות ופחות רופא וזה לא ייתכן בישראל של 2021. יש פה שיטת תקצוב ותמחור לא תקינה וזה חייב להיפסק. בנצרת שזה גם פריפריה חולים לא רוצים ללכת הביתה בשמונה הם רוצים לחכות לאוכל של בית החולים".

Back to top button